سرپرست جهادکشاورزی شهرستان نهاوند گفت: نهاوند با تولید بیش از ۹۵ درصد آفتابگردان استان و ایجاد اشتغال برای هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم نقش بسزایی در کاهش واردات دانه‌های روغنی دارد.
کد خبر: ۹۱۷۴۰
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۱ 12 September 2015
سرپرست جهادکشاورزی شهرستان نهاوند گفت: نهاوند با تولید بیش از ۹۵ درصد آفتابگردان استان و ایجاد اشتغال برای هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم نقش بسزایی در کاهش واردات دانه‌های روغنی دارد.

به گزارش ایسنا؛"احمد باقری" اظهار کرد: میانگین تولید آفتابگردان در هر هکتار بین دو هزار تا دو هزار و 200 کیلوگرم است که کار کاشت و داشت و برداشت آن به صورت مکانیزه و با استفاده از آبیاری تحت فشار برای کاهش مصرف آب و صرفه‌جویی در وقت و نیروی انسانی انجام می‌شود.

وی افزود: کشاورزان نهاوند با تولید دانه‌های روغنی آفتابگردان و کلزا بیشترین نیاز کارخانه روغن‌کشی نهاوند و دیگر استان‌ها را تامین می‌کنند و بر همین اساس در استان همدان رتبه نخست تولید این دو محصول را دارد.

باقری تصریح کرد: در سال‌های گذشته که وضعیت منابع آبی نهاوند بسیار غنی بود آفتابگردان به دو شکل آجیلی و روغنی و دو بار در سال کشت می‌شد اما در سال‌های اخیر به علت صرفه‌جویی در مصرف آب یکبار و فقط برای تولید روغن کشت می‌شود.

باقری اظهار کرد: در فصل برداشت که پاییز است حدود ۱۵ دستگاه کمباین ویژه برداشت این محصول در نهاوند فعال می‌شوند که کار برداشت را به مدت ۲ هفته انجام می‌دهند.

وی بیان کرد: آفتابگردان روغنی نهاوند که دارای مرغوبیت خوب است برای استفاده در کارخانه‌های روغن‌کشی از مزارع گیان و خزل و زرین‌دشت جمع‌آوری و به کارخانه روغن‌کشی نهاوند و اضافه آن نیز به استان‌های لرستان و کرمانشاه و همچنین به کشور عراق صادر می‌شود.

وی اضافه کرد: شهرستان نهاوند به علت خاک حاصلخیز و آب و هوای مناسبی که دارد بیشترین میزان سطح زیرکشت و تولید آفتابگردان در استان همدان را دارد.

وی افزود: با وجود کشت این محصول در شهرستان، نهاوند به شهر گل‌های آفتابگردان معروف است که کشاورزان در کنار این کار به پرورش زنبورعسل نیز می‌پردازند و عسل مرغوبی تولید و وارد بازار می‌شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار