به گزارش تابناک ایلام
یکی از ظرفیت های استان ایلام و غرب کشور همین چاه های نفتی آذر و چنگوله است که طی سالهای اخیر به علت مشکلات اعتباری کار اجرای طرح توسعه ای در این حوزه های نفتی به کندی صورت می گیرد در حالی که کشور عراق با همکاری شرکتهای اروپایی به طور کامل از این میادین نفتی بهره برداری می کند.
کد خبر: ۹۲۸۱۰
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۱ 11 September 2015
به گزارش تابناک  ایلام ،میدان نفتی آذر یکی از میادین هیدروکربوری مشترک با کشور عراق بوده که در 20 کیلومتری جنوب شرقی شهر مهران واقع شده است. سنگینی نفت موجود در مخازن بنگستان این میدان حدود 32 درجه API و نفت در جای آن به میزان 5.2 میلیارد بشکه استاندارد تخمین زده شده است. بخش عراقی این میدان بدرا نامیده می‌شود.

یکی از ظرفیت های استان ایلام و غرب کشور همین چاه های نفتی آذر و چنگوله است که طی سالهای اخیر به علت مشکلات اعتباری کار اجرای طرح توسعه ای در این حوزه های نفتی به کندی صورت می گیرد در حالی که کشور عراق با همکاری شرکتهای اروپایی به طور کامل از این میادین نفتی بهره برداری می کند.

منابع عظیم نفت و گاز عاملی برای امیدواری ایلامی ها

کشف منابع عظیم نفت و گاز در ایلام در دهه‌های اخیر نه تنها نام ایلام را به عنوان یک استان نفت‌خیز کشور مطرح کرده، بلکه از نظر افزایش فرصتهای شغلی امید بسیاری را در دل مردم استان برانگیخته بود.

این در حالی است که برخلاف وعده بکارگیری شش هزار نیروی جوان و بومی تاکنون اتفاق چشمگیری در این حیطه نیفتاده و چند سال است قرار شده با فعال شدن شرکت ها و تشدید فعالیت در حفاری چاه های نفتی آذر، چنگوله و کمانکوه بخش عظیمی از جوانان تحصیلکرده این استان مرزی به اشتغال پایدار دست یابند.

بروز تعلل در راه اندازی و به ثمر رسیدن این طرح ها حالا سبب شده است تا نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از معطل ماندن طرح توسعه میادین نفتی آذر و چنگوله ابراز امیدواری کند طلسم میدان های نفتی آذر و چنگوله بشکند تا استان ایلام هم از موهبت وجود این مخازن بی نصیب نماند.

 

اجرای طرح توسعه ای در حوزه های نفتی ایلام به کندی صورت می گیرد

"احمد شوهانی" که برای چندمین بار از روند اجرای این طرح ها بازدید کرده است در تازه ترین اظهار نظر خود گفت:یکی از ظرفیت های استان ایلام و غرب کشور همین چاه های نفتی آذر و چنگوله است که طی سالهای اخیر به علت مشکلات اعتباری کار اجرای طرح توسعه ای در این حوزه های نفتی به کندی صورت می گیرد در حالی که کشور عراق با همکاری شرکتهای اروپایی به طور کامل از این میادین نفتی بهره برداری می کند.

وی از مسوولان خواسته است نسبت به تسریع در اجرای این طرح توجه ویژه ای داشته باشند و به شعارهای خود در خصوص بکارگیری نیروهای بومی پای بند بمانند.

میادین نفتی آذر و چنگوله نیمه تعطیل است

شوهانی می گوید: با وجود اینکه طرف عراقی دارد به سرعت با همکاری آمریکا از این منابع برداشت می کند بنا به اعتراف وزیر نفت که در جلسه علنی مجلس گفتند اولویت اول این وزارتخانه توجه جدی به میادین نفتی مشترک است متاسفانه باید بگویم میادین نفتی آذر و چنگوله نیمه تعطیل است و کشور عراق از ما خیلی جلوتر است.

 

وی ادامه داد : تلاش می کنیم با پیگیری های لازم از طریق وزارت نفت این مشکل اعتباری مرتفع و روند فعالیت شرکتهای نفتی آذر به سرعت انجام شود. تاکنون اشتغالزایی خوبی برای نیروهای بومی و غیر بومی ایجاد نشده اما مقرر شده است شرکت های نفتی فعال این منطقه استفاده از نیروهای بومی در توسعه میدان آذر را در اولویت قرار دهند.

شوهانی ادامه داد: به رغم اینکه شخص وزیر و مجلس نگاه ویژه ای به چاه های نفتی مشترک دارند اما متاسفانه از طرف مقابل عقبیم و باید سرعت بیشتری به روند کارها در این مناطق داد. چند روز قبل در بازدید اخیر خود مسایل و مشکلات این منطقه بررسی شد تا ضعف ها و نقاط قوت این طرح بزرگ ملی در دیدار با مقامات کشور انتقال داده شود.

با توجه به اینکه شماری از شرکت های نفتی در منطقه نفتی آذر با مشکل کمبود اعتبار مواجه هستند این کندی فعالیت به شکل تاسف باری این روزها دیده می شود.

محروم ماندن نیروهای بومی از اشتغال در میادین نفتی ایلام

هر چند در این میان به عقیده بسیاری از کارشناسان اقتصادی و مسوولان اسامی پیمانکاران و مشاوران غیر بومی که در این میدان فعال هستند نشان دهنده محروم شدن ایلامی‌ها از مزایای وجود این میادین است که فرایند گسترش بکارگیری نیرویهای غیر بومی را تشدید کرده است.

بنا به ادعای آنان سوال اصلی و اساسی که از مدیران شرکت باید پرسیده شود این است که حتی به رغم چندین بار تذکر نماینده عالی دولت در استان به چه دلیل از بکارگیری نیروهای بومی اکراه دارند و همچنان بر مشی خود یعنی عدم استفاده از نیروهای جوان و تحصیلکرده استان اصرار می‌ورزند؟

بیکاری همچنان عامل مهاجرت در ایلام

به عقیده کارشناسان وجود این منابع خدادادی در استان ایلام که حدود 90 درصد منابع نفت و گاز غرب کشور را در بر می‌گیرد، می تواند توسعه استان و اشتغال جوانان و نخبگان آن را در پی داشته باشد تا دیگر جوانان ایلامی ناگزیر نباشند برای یافتن شغل جلای شهر و دیار کرده و در زادگاه خود به زندگی مناسب دست پیدا کنند.

طبق گفته‌های مسئولان استان در چند سال گذشته نه تنها جمعیت ایلام اضافه نشده، بلکه در حدود 50 هزار نفر نیز کاهش داشته که این روند کاهش جمعیت عمدتاً ناشی از مهاجرت جوانان جویای کار و تحصیلکردهایی است که راهی استان‌های دیگر می‌شوند و اخیراً نیز راه دشوار مهاجرت به استرالیا را در پیش گرفته و خطرات آن را به جان می‌خرند، در حالی که در همین نزدیکی فرصت‌های شغلی که در قدم اول حق طبیعی آنهاست به واسطه اعمال نفوذ مدیران غیر بومی نفتی در اختیار افراد غیر بومی قرار می‌گیرد.

حالا بسیاری از خود می پرسند طلسم این پروژه‌ی عظیم چه زمانی می‌خواهد بشکند تا به داد معضل بیکاری که در حال حاضر بزرگترین مشکل استان محسوب می‌شود برسد؟ معضلی که هم اکنون نرخ آن در استان ایلام بین 30 تا 40 درصد ذکر شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار