به گفته کارشناس حوادث غیرترافیکی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، شب آخرین چهارشنبه سال که در بین مردم به «چهارشنبه سوری» معروف است، یکی از مراسم قدیمی ما ایرانیان است، اما متاسفانه در هر سال با حوادث ناگواری و تاسف بر انگیزی که موجب سوختگی های شدید به ویژه در ناحیه صورت، از دست دادن چشم، قطع عضو و یا حتی مرگ می شود، در این شب روبرو بوده ایم.
کد خبر: ۹۴۸۹۶۰
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳ 15 March 2021

تابناک فارس به نقل از برنا: «میترا نحاس» در خصوص شرایط نگهداری و استفاده از مواد محترقه و منفجره هشدار داد: تمامی موادی که در ترقه، فشفشه، نارنجک، منور و دیگر مواد آتش زا استفاده می شوند، از مواد منفجره و آتش گیر هستند و این مواد خاصیت آتش گیری و انفجار خود به خودی دارند، پس از قرار دادن مواد منفجره در جیب یا کیف تان حتی در حجم کم و هر چند برای مدت زمان کوتاه خودداری کنید.
او افزود: مکان های گرم و آفتاب گیر را برای نگهداری این مواد انتخاب نکنید و از نگهداری این مواد در کنار وسایل حرارتی و برقی بپرهیزید.
نحاس با بیان این موضوع که برخی از این مواد محترقه درجه اشتعال پایینی دارند و در اثرگرم شدن در کمد و یا دست قابلیت انفجار دارند، گفت: مواد محترقه را به صورت انبوه و با هم منفجر نکنید و هیچگاه در محیط های سربسته مانند خانه یا پارکینگ از آنها استفاده نکنید.
او با تاکید بر اینکه هرگز مواد محترقه را در شیشه یا قوطی فلزی منفجر نکنید، ادامه داد: از تهیه و ساخت مواد محترقه در منزل خودداری کنید، چرا که موارد بسیاری از مرگ و یا قطع عضو هنگام ساخت این مواد مشاهده شده است.
کارشناس حوادث غیرترافیکی معاونت بهداشت دانشگاه اضافه کرد: هیچگاه ماده محترقه و منفجره ای که یک بار استفاده شده را دوباره استفاده نکنید.
او از مردم خواست تا نارنجک، فشفشه یا ترقه را از طبقات بالا یا پشت بام به بیرون از ساختمان پرتاب نکنند، زیرا اینکار خطراتی همچون گیرکردن این مواد به درختان کوچه و آتش گرفتن درختان، برخورد با عابران و برخورد با سیم های برق و خطرات جانبی آن به همراه دارد.
نحاس با اشاره به اینکه ترقه، فشفشه و دیگر موارد مشابه را از مراکز معتبر خریداری و به بر چسب آن توجه کنید، افزود: نباید مواد منفجره و محترقه را به طرف افراد دیگر پرت کرد؛ هیچگاه برای چاشنی و برای آتش گیری از الکل استفاده نکنید.
این کارشناس معاونت بهداشتی دانشگاه از مردم خواست در صورت روشن کردن آتش در چهارشنبه سوری، نکات ایمنی همچون روشن کردن آتش در حجم کم، نریختن مواد سریع الاشتعال مانند نفت و بنزین روی آتش، نینداختن اسپری و حشره کش در آتش، آتش نزدن وسایل شیشه ای، روشن نکردن آتش نزدیک اتاق پُست های برق، اتومبیل به ویژه اتومبیل های دارای مواد سوختی، کنار مشعل گاز یا اطراف پمپ بنزین ها، نپوشیدن لباس های بزرگ و گشاد و از نوع آتشگیر هنگام پریدن از روی آتش، وجود یک کپسول آتش نشانی پودری و یک شیلنگ آب در نزدیک محوطه آتش و اطمینان از خاموش شدن آتش پیش از ترک محل را رعایت نمایند.
او در پایان تاکید کرد: مراقب رفتارهای خطرناک و ناهنجار بوده و در صورت نیاز، به واحدهای گشتی نیروی انتظامی و یا پلیس ۱۱۰ اطلاع دهید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار