در حاشیه اعمال محدودیت های ده روزه در کشور ؛
چنانچه قرار است این محدودیت های اعلامی صرفا بر روی کاغذ بماند و در عمل هیچ تاثیری در روند کنترل شیوع کرونا نداشته باشند ،اگر قرار است مصوبات از ضمانت اجرایی برخوردار نباشند و محدودیت ها فقط در خروجی رسانه ها وفضای مجازی قرار گیرند ،بهتر است اعلام نشوند .
کد خبر: ۹۵۴۱۷۴
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷ 09 April 2021

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::براساس آنچه که ستاد ملی کرونا اعلام نموده است ،از روز شنبه محدودیت های ده روزه در مناطق قرمر ونارنجی اعمال خواهد شد .محدودیت هایی که قبل از اعلام مدت آن از سوی ستادهای استانی کرونا در حال اعمال بود و نمی توان گفت اتفاق تازه ای در راستای مقابله با کرونا به وقوع پیوسته است.

همانگونه که می دانیم کشور ما بیش از یکسال است که درگیر پیک های متعدد شیوع کرونا ست ،یعنی هز چند ماه یکبار شاهد خیزش کرونا و افزایش مبتلایان و مرگ ومیر ها بوده ایم وبعد از مدتی نیز آمارها فروکش کرده اند . به تناسب این افت وخیر مواضع مدیران کشوری واستانی مقابله با کرونا دیدنی بوده است .

با خیزش کرونا مردم مقصر جلوه داده می شوند وبا فروکش کردن آن ،مدیران بادی در غبغب انداخته و باتبریک به همدیگر آن را ناشی از عملکرد جهادی !خود قلمداد کرده اند. اما واقعیت این است در طول این مدت ثابت شده است که مدیریت ستادهای کرونا وتصمیم گیری های این حوزه در اختیار اعضای آن نبوده واین دستان قدرتمند خارج از ستاد بوده اند که تصمیمات خود را برآنان تحمیل کرده اند.

وگرنه اگر تصمیم گیری در حوزه های گوناگون ،خصوصا در موضوع مهمی همچون اپیدمی کرونا که با سلامت وجان جمعی در ارتباط است ،تصمیم گیری ها یک کاسه می شد و ستادهای کرونا از اختیار وقاطعیت کافی برای تصمیم گیری برخوردار می بودند ،در حال حاضر نمی بایست شاهد این حجم از افت وخیر اپیدمی کرونا و موج های متعدد آن در کشور باشیم.

به هر حال اهمال ستاد ملی کرونا در اتخاذ رویکردی منطقی در مواجهه با وضعیت کرونا در کشور آن هم در ماههای پایانی سال 99و عدم برنامه ریزی صحیح ومنطقی در تعطیلات نوروزی ونداشتن جسارت وقاطعیت در اعمل محدودیت های این روزها باعث شد الان کشور در وضعیت بغرنجی قرار گیرد وکاریست که شده !!

پیک چهارم کرونا با شدت غیر قابل تصوری تمامی کشور را به رنگ قرمز ونارنجی در آورد و به صراحت نشان داد که نداشتن قدرت و اختیار تصمیم گیری چگونه می تواند یک کشور را در وضعیت بخرانی قرار دهد .اینک نیز باید مراقبت بود که ادامه روند مدیریتی جاری در کشور می تواند برای سلامت مردم به مراتب زیانبارتر از پیک های قبلی باشد.

چرا که به رغم اعمال محدودیت ها از سوی ستاد کرونا ،نه تنها مردم چندان دل ودماغی برای محدود نمودن خود ندارند ،بلکه دستگاههای مسئول هم تمایلی برای اجرایی نمودن مصوبات ستاد کرونا از خود نشان نمی دهند .یعنی باید گفت مصوبات بر روی کاغذ می مانند وبه یک گزارش تصویری جهت اقناع مدیران بالادستی بسنده می شود.

در چند روز گذشته در همین استان ایلام بارها شاهد بر زمین ماندن مصوبات ستاد کرونا بوده ایم ؛ستاد کرونا تعطیلی صنوف متعدد را اعلام نمود اما با گذشت چندروز ، هیچ اتفاقی در کف بازار به وقوع نپیوست وصنوف متعدد همچنان به فعالیت خود ادامه دادند.

ممنوعیت تردد خودروهای غیر بومی در شهرهای قرمز ونارنجی اعلام شد اما با وجود استقرار نیروی انتظامی ونظامی در مبادی ورودی استان وشهرستان ها ،سطح شهرها وجاده های بین شهری مملو از خودروهای غیر بومی بود و مواردی دیگر از این دست .

بنابراین چنانچه قرار است این محدودیت های اعلامی صرفا بر روی کاغذ بماند و در عمل هیچ تاثیری در روند کنترل شیوع کرونا نداشته باشند ،اگر قرار است مصوبات از ضمانت اجرایی برخوردار نباشند و محدودیت ها فقط در خروجی رسانه ها وفضای مجازی قرار گیرند ،بهتر است اعلام نشوند .

برای عملیاتی شدن راههای مقابله با شیوع کرونا و عینی شدن مصوبات در سطح استان وکشور ،باید همه دستگاههای مسئول پای کار آیند ،دستگاه قضایی وانتظامی ضمانت اجرای مصوبات را بر عهده گیرد ،سازمان بازرسی ومدیران ارشد با مدیران متخلف برخورد جدی به عمل آورند ،اصناف وصمت صنوف متخلف را پلمپ نمایند ،سازمان راهداری هم بر تردد مسافرین کنترل دقیقی به عمل آورند ،فرمانداران وبخشداران تمامی معابر ،تفرجگاهها وآرامستانها را مسدود کرده وبر آن نظارت نمایند،شاید بتوان گفت در این صورت تاحدودی سرعت پیشرفت کرونا کنترل شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار