مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: چهار هکتار از مراتع منطقه حیدره شهر همدان دچار آتش سوزی شد.
کد خبر: ۹۵۶۱۷
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵ 18 September 2015
 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: چهار هکتار از مراتع منطقه حیدره شهر همدان  دچار آتش سوزی شد.

به گزارش ایرنا؛محمدرضا همتی افزود: به دنبال دریافت گزارش مردمی مبنی بر بروز آتش سوزی در مراتع حیدره تیمهای آماده به محل بروز حادثه اعزام می شوند.

وی اضافه کرد: با توجه به سخت گذر بودن محل آتش سوزی تیمهای فوریتهای امداد جنگل و مرتع با مشقت خود را به محل آتش سوزی رسانده و پس از سه ساعت تلاش آتش را مهار می کنند.

وی اضافه کرد: سخت گذر بودن محل آتش سوزی و تاریکی هوا در انجام عملیات مهار آتش تاثیر گذاشته و با وجود حضور تیمهای آتش نشانی امکان استفاده از تجهیزات خودرویی آنها برای مهار آتش نبود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با ذکر اینکه عوامل انسانی مهمترین مولفه در بروز آتش سوزی هستند اظهار کرد: هنوز علل و عوامل بروز آتش سوزی در منطقه حیدره مشخص نشده است.

همتی افزود: این چندمین بار است که مراتع و درختان حیدره در آتش سهل انگاری عوامل انسانی می سوزد و در نخستین مورد هفت هکتار و در یک مورد نیز 15 هکتار از مراتع این منطقه در آتش سوخت.

وی با تاکید بر ضرورت همکاری اهالی روستا در مهار آتش بیان کرد: شهروندان می توانند در صورت بروز آتش موضوع را از طریق سامانه 1504 به اطلاع فوریتهای امداد جنگل و مرتع برسانند.
همتی اضافه کرد: بیش از 99 فقره آتش سوزی در مراتع استان همدان در سالجاری رخ داده است که بر اثر آن 334 هکتار از مراتع تبدیل به خاکستر شدند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری همدان تصریح کرد: خاموش کردن آتش در مراتع جزو شرح وظایف این مجموعه نبوده بلکه فعالان در این بخش بواسطه علاقه به طبیعت و آفریده های خداوند، بصورت خودجوش و جهادگونه اقدام به اطفای آتش می کنند.

همتی افزود: باید نهادهای مدنی، شهروندان، کشاورزان و بهره برداران از مراتع به خاموش کردن آتش تلاش کنند ولی این طیف ها به جای کمک رسانی همواره نظاره گر ماجرا هستند.

وی اضافه کرد: برخی از بهره برداران و افراد سوجود جو نیز بدون توجه به آسیبهای ناشی از آتش سوزی در مراتع اقدام به آتش زدن عمدی مراتع می کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان تاکید کرد: در این زمینه پنج نفر دستگیر و تحویل مراجع قضایی شده که دو نفر از آنها مربوط به آتش سوزی عمدی در منطقه حیدره شهر همدان است.

همتی اضافه کرد: هر ساله 100 تا 150 هکتار از منطقه حیدره طعمه آتش می شود با توجه به غیر معمولی بودن این آمار باید علت این امر بررسی و با مسببان اصلی آتش سوزی در این محدوده برخورد جدی صورت گیرد.

استان همدان دارای 905 هزار هکتار اراضی ملی است که 42 هزار و 566 هکتار از آن شامل جنگلهای دست کاشت و طبیعی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار