مشاور و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان گفت: امیدواریم در یکی از مکان‌های موقوفه شهرستان، امکان ایجاد یک خانه خلاق فراهم و ظرف سه ماه آینده افتتاح شود.
کد خبر: ۹۶۸۶۹۸
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۴ 03 June 2021
مشاور و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان گفت: امیدواریم در یکی از مکان‌های موقوفه شهرستان، امکان ایجاد یک خانه خلاق فراهم و ظرف سه ماه آینده افتتاح شود. 

به گزارش تابناک همدان از ملایر: دکتر پرویز کرمی در جمع مدیران و روسای دانشگاه‌های شهرستان ملایر به ضرورت ایجاد اقتصاد خلاق در کنار اقتصاد دانش بنیان اشاره و اظهار کرد: با وجود تمام انتقاداتی که به دانشگاه‌های کشور وارد است، این دانشگاه‌ها در ایجاد نیروی انسانی موفق عمل کردند، اما هنوز هم عمدتا دانشگاه‌های ما دانشگاه نسل دوم هستند.

وی بیان کرد: ایران از صد سال پیش و زمان اکتشاف نفت تنها دو یا سه صنعت مادر از جمله دو صنعت ذوب آهن و ماشین سازی تبریز را داشت و کشور‌های غربی به جز ایجاد کارخانه و خط تولید، هیچ تکنولوژی در اختیار ما قرار ندادند.

کرمی با تاکید بر اینکه تحریم‌های ظالمانه زمینه ساز پیشرفت و ایجاد تکنولوژی‌های جدید در ایران بود، افزود: شرکت‌های دانش بنیان در دوران تحریم، با وجود نیروی انسانی متخصص و تبدیل علم به محصول، صف شکنان تحریم‌ها بودند و در حال حاضر ۵ هزار و ۸۰۰ شرکت دانش بنیان و هزار و ۲۰۰ شرکت خلاق در سطح کشور برای ۳۰۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کردند.

وی اطهار امیدواری کرد و گفت: دو سال پیش گردش مالی صنایع فرهنگی در جهان، ۲۷۰۰ میلیارد دلار بوده است که سهم کشور ایران از این مبلغ با وجود ظرفیت‌های موجود، تنها ۱۵۰ میلیون دلار بود.

رئیس بنیاد علمی نخبگان تصریح کرد: گردش مالی ۷ هزار شرکت دانش بنیان و خلاق در ایران، ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است و این شرکت‌ها بر خلاف بسیاری از افراد و یا انرژی ها، قابل تحریم نیستند.

وی در ادامه مطرح کرد: هر فناوری در صورت نداشتن نوآوری، طی دو یا سه سال از بین می‌رود پس اگر در صنایع مختلف از جمله مبل منبت نوآوری نداشته باشیم، این صنایع مانند بسیاری از صنایع دیگر از بین می‌روند.

کرمی به ظرفیت‌های جهانی شهرستان ملایر برای تبدیل به یک شهر خلاق اشاره و عنوان کرد: امیدواریم در یکی از مکان‌های موقوفه شهرستان، امکان ایجاد یک خانه خلاق فراهم و ظرف سه ماه آینده افتتاح شود. 

وی خاطر نشان کرد: هنر و فرهنگ هزینه زا نیست بلکه ثروت زا و اشتغال آفرین است.

رئیس بنیاد علمی نخبگان در ادامه گفت: امیدواریم با فراهم سازی زیرساخت‌های لازم و همکاری مدیران استانی و شهرستانی، مکانی برای تبدیل ایده‌های بسیاری از نخبگان و دانشجویان ملایری به محصول، ایجاد کنیم.

ملایر فعال در توسعه شرکت‌های دانش بنیان

معاون استاندار و فرماندار ویژه ملایر در ادامه دو دانشگاه ملایر و دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر را جزء دانشگاه‌های سرآمد کشور دانست و گفت: شهرستان ملایر علاوه بر فعالیت در سه حوزه انگور، مبل منبت و توسعه معادن و صنایع معدنی، در زمینه ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش بنیان با حمایت پارک علم و فناوری مستقر در دانشگاه پیام نور، نیز فعال است.

قدرت الله ولدی به ۱۱ واحد دانشگاهی شهرستان ملایر اشاره و اظهار داشت: وجود پژوهشکده انگور و مرکز تحقیقات پیشرفته مبل منبت در دانشگاه جامع ملایر و وجود سرای نوآوری مبل منبت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر، نشان دهنده ارتباط تنگاتنگ حوزه صنعت و دانشگاه است.

مقدم دانستن افراد دارای فکر، ایده نو، اختراع و اکتشاف؛ عامل پیشرفت یک جامعه


امام جمعه شهرستان ملایر در ادامه بیان، کرد: طبق روایتی از امیرالمومنین (ع)، ضایع کردن اصول، تمسک جستن به فروعات، مقدم قرار دادن افرادی که از شایستگی برخوردار نیستند و کنار گذاشتن صاحبان فکر و ایده، از عوامل سقوط یک کشور، یک دولت و حتی یک خانواده است. 

حجت الاسلام محمدباقر برقراری عامل موفقیت را تمسک به اصول دانست و افزود: یکی از عوامل پیشرفت یک جامعه، مقدم دانستن افراد دارای فکر، ایده نو، اختراع و اکتشاف است که خوشبختانه در این دولت و به همت دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، این مهم عملی شده است.

وی با تاکید بر اینکه تبدیل علم به ثروت و صنعت نیازمند پژوهش است، عنوان کرد: همه این مجموعه‌ها به رشد علمی کشور کمک می‌کنند و رشد ۳ و نیم درصدی در حوزه مقالات بین المللی نشان دهنده این رشد علمی است.

ملایر قطب تولید فروسیلیس غرب کشور 


نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز به دو برند جهانی شهرستان در حوزه انگور و صنایع دستی اشاره و تصریح کرد: ملایر به عنوان قطب تولید فروسیلیس غرب کشور، بیش از ۴۰ درصد تولید فروسیلیس را به خود اختصاص داده است و وجود بیش از ۷۰ واحد سیلیس کوبی در شهر ازندریان نشان دهنده ظرفیت بالای این شهرستان در حوزه فروسیلیس و صنایع معدنی است.
 
حجت الاسلام احد آزادی خواه با اشاره به ایجاد ۲۰ هزار شغل در هر یک از حوزه‌های مبل منبت و خیاطی در شهرستان، بیان کرد: حدود یک سوم جمعیت شهرستان ملایر به کار باغداری مشغول هستند و از طرفی پژوهشکده انگور در دانشگاه ملایر، فعالیت‌های پژوهشی در حوزه انگور را بصورت جامع دنبال می‌کند.

آزادیخواه به ضرورت راه اندازی خانه خلاق در شهرستان به منظور استفاده از بدنه علمی تاکید و گفت: شرکت کیان کرد با صد درصد ظرفیت خود مشغول به تولید است و با راه اندازی فاز دوم این واحد در آینده‌ای نزدیک، ۶۰ تا ۶۵ درصد نیاز کشور در حوزه پارچه استخوان بندی تایر تامین می‌شود.

ضررورت ایجاد مرکز پرتودهی گاما و الکترون در غرب کشور

در ادامه رئیس دانشگاه ملایر به ۶۵۰۰ دانشجوی این دانشگاه در چهار مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و پسا دکتری در ۸۹ رشته تحصیلی اشاره و اظهار کرد: این دانشگاه با داشتن ۷ دانشکده، یک پژوهشکده و ۵ مرکز تحقیقات پیشرفته بعنوان یکی از ۴۰ دانشگاه جامع کشور و دومین دانشگاه جامع استان همدان، خدمات آموزشی و پژوهشی خود را دنبال می‌کند.

دکتر خسرو سایوند با بیان اینکه دانشگاه ملایر علاوه بر انجام رسالت آموزشی و پژوهشی خود، با توجه به سند آمایش آموزش عالی و فضای اقلیمی حاکم بر شهر، سه حوزه انگور، مبل منبت و معادن را هدف قرار داده است، بیان کرد: ایجاد یک پژوهشکده با زیر بنای ۵ هزار متر مربع و فعالیت ۲۴ دانشجوی دکتری پژوهش محور و اعضای هیئت علمی، ثمرات خوبی در حوزه آموزش، کسب ثروت و ایجاد ایده‌های خلاقانه داشته است.

سایوند اضافه کرد: ایجاد مرکز پرتودهی گاما و الکترون با هدف افزایش ماندگاری و صادرات محصولات و فرآورده‌های باقی و کشاورزی، در غرب کشور ضروری است که با سرمایه گذاری بخش خصوصی کمی پیش رفته است، اما نیازمند حمایت مجموعه معاونت علمی و فناوری است. 

وی تصریح کرد: مبل منبت ملایر باید مانند رتبه بندی جهانی، در فضای واقعی نقش آفرینی کند،میزان گردش مالی مبل منبت ملایر در بازار‌های جهانی بسیار کم است و ۲۰ هزار صنعتگر این حوزه در صورتی می‌توانند بازار‌های اروپا را به تصاحب خود درآورند که به این حوزه نگاه سیستماتیک داشته باشند.

رئیس دانشگاه ملایر با بیان اینکه نباید از ظرفیت‌های شهرستان ملایر که نماد و الگویی برای پیشرفت کشور است، راحت عبور کرد، گفت: طبق تاکیدات مقام معظم رهبری، با سیاه نمایی و گزارش یاس نمی‌توان کاری را پیش برد و همه ما وظیفه داریم امید را در جامعه ترویج دهیم.

بازسازی سرای مبل منبت نیازمند اعتبار است


در ادامه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر به اقدامات علمی منسجم دانشگاه آزاد در زمینه مبل منبت اشاره و مطرح کرد: از سال ۹۸ و در راستای جهانی شدن مبل منبت شهرستان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر علاوه بر انجام وظایف خود بعنوان کمیته علمی، بیش از ۴۵۰ موضوع پژوهشی را احصا و به منظور مرتفع کردن موانع پیش روی این صنعت در اختیاز دانشجویان تحصیلات تکمیلی قرار داد.

دکتر محمد عظیم خدایاری با بیان اینکه در حال حاضر برخی از این موضوعات به مرحله دفاع رسیدند و در اختیار فعالان حوزه مبل منبت قرار گرفتند، یادآور شد: با اخذ مجوز ایجاد سرای نوآوری مبل منبت در سال ۹۸، با چند سرمایه گذار بخش خصوصی تفاهم نامه‌هایی منعقد شده و چند شرکت دانش بنیان متقاضی حضور در این سرا هستند.

خدایاری تاکید کرد: مبلغ یک میلیارد تومان برای بازسازی این سرا تخصیص یافت که با توجه به شرایط تورم، این مبلغ کفاف بازسازی کامل سرا را نداده و نیازمند حمایت بیشتر برای تکمیل سرا هستیم و امیدواریم با بازسازی و استقرار کارگاه‌های تخصصی در این سرا، به ماندگاری و رشد صنعت مبل منبت در شهرستان کمک کنیم.
 

نداشتن ساختمان مستقل؛ مهم‌ترین مشکل مرکز رشد ملایر


مسئول مرکز رشد واحد‌های فناور شهرستان ملایر نیز به اخذ مجوز و شروع به کار این مرکز از سال ۸۹ در ملایر اشاره و مطرح کرد: با وجود امکانات محدود، تاکنون ۲۰۰ طرح در این مرکز شناسایی و ۳۰ واحد فناور مستقر شدند. همچنین این مرکز زمینه ساز شکل گیری دو مرکز نوآوری در شهرستان و نیز راه اندازی شرکت شتاب دهنده صنایع هایتک خودرو است. 

محمد عسگری با بیان اینکه در حال حاضر این مرکز در مکانی کوچک و استیجاری مستقر است، ادامه داد: مهم‌ترین مشکل مرکز رشد واحد‌های فناور در شهرستان، نداشتن ساختمانی مستقل و در شان مخترعین و شرکت‌های دانش بنیان برای استقرار این واحد‌ها است و پیشنهاد ما استفاده از ظرفیت اداره اوقاف برای تامین مکانی جهت استقرار مرکز است.
 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار