کد خبر: ۹۷۲۰۰
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳ 19 September 2015
كودك سه ساله مهراني با سرپنجه‌های هنرمندش، تار و پود فرش‌هایي را می‌بافند كه مي تواند گام های بلند و عملی در تحقق اقتصاد مقاوتي باشد.

به گزارش تابناک ایلام ، یکی از مولفه هاي مهم در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی بهره گیری از توان و ظرفیت داخلی کشور است که اگر در حوزه عمل وارد شود بی شک به پیشرفت های قابل قبول اقتصادی دست می یابیم.

اشتغال زایی،کمک به اقتصاد با سرمایه گذاری اندک با احیاء ظرفیت هاي منحصر به فرد داخلی همچون صنایع دستی در هر یک از شهرهای کشورمان،علاوه بر نگه داشتن فرهنگ های اصیل بومی هر منطقه به عنوان یک اثر دستی ناب و ویژه براي درآمد زايي نيز مي توان از آن بهره برد.

زهرا شوهاني كودك قالي باف سه ساله مهراني نيز همچون زنان ايلامي که اغلبشان با ورود به اين حرفه اقتصاد خانواده را بر دوش مي کشند چرخ اين صنعت را در دستان خود گرفته است.

به كارگاه قالي بافي كه وارد مي شوي صدای شانه زدن قالی كه از دستان كوچك و هنرمند اين كودك برخاسته بخوبي مي تواني بشنوي و گره هاي زيبايي كه بر دار قالي نقش زده است را مشاهده كني.

اين كودك مهراني شايد خردسال ترين بافنده فرش در کشور و حتي جهان باشد دست هاي کوچک و مهربان آنچنان با دقت و مهارت با نخ ها بازي مي کند و هنر خود را از اين طريق به رخ همگان مي کشد که تصور انجام آن از دختري سه ساله غيرممکن است .

زينب تركتاز مادر اين كودك كه خود او مربي زهرا بوده در گفتگو با خبرنگار ما گفت: زهرا استعداد خوبی در زمینه گلیم و قالی بافی دارد و آینده خوبی در انتظار او است .

وي تاکید کرد:بسیار خوشحالیم که خانواده ما با کمک هم می توانیم هرچند اندک به اقتصاد کشور کمک کنیم و با صادرات محصولات داخلی فرمایش حضرت آقا را در خصوص اقتصاد مقاومتی تحقق ببخشیم.

خانم تركتاز معتقد است شرایط فعالیت اقتصادی فراهم است ولی آنچه تغییر کرده فرهنگ کارو تلاش است که بسیاری کار را فقط در استخدام های دولت می جویند.

وي، هدف خود را از احیاء این هنر زیبای دستی،ماندگار شدن صنایع قدیمی و همچنین ايجاد شغل براي افراد روستا با ظرفيت هاي داخلي عنوان كرد و گفت: تا كنون بيش از 40 نفر را در زمينه هاي مختلف صنايع دستي بويژه قالي بافي آموش داده ام.

منبع:آوای مهران



 

 


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار