مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان ایلام:
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان ایلام گفت: پس از پیگیریهای مستمر و جلسات کارشناسی در سطح معاونت آب وزارت نیرو مجوز تخصیص آب زیرزمینی دشت عباس بعد از چند دهه ممنوعیت، اخذ و برای کشاورزان منطقه، مجوز حفر ۳۷ حلقه چاه کشاورزی صادر شد.
کد خبر: ۹۷۳۷۴۶
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰ 26 June 2021

به گزارش تابناک ایلام؛ علی پور احمد اظهار داشت: به دلیل اینکه آب سطحی با کیفیت بهتر و ارزان تر در اختیار بهره برداران قرار میگرفت در طول ۱۵ سال گذشته از آب زیرزمینی استفاده نشده که این امر مهم سبب بالا آمدن سطح ایستابی آب زیرزمینی و زهدار و باتلاقی شدن اراضی کشاورزی شده و کشاورزان را برای عملیات کاشت، داشت و برداشت با مشکل مواجه کرده است این در حالیست که برای تثبیت سطح سفره میبایست به صورت تلفیقی از آب زیرزمینی توامان با آب سطحی استفاده میشد که تعادل آبخوان حفظ شود.

وی با بیان اینکه جلوگیری از زهدار شدن اراضی دشت عباس از مطالبات مردم این منطقه است، عنوان کرد: در این راستا و به موازات صدور مجوز حفر چاه و الزام بهره برداران به برداشت از آب زیرزمینی، بیش از ۸۵ کیلومتر از زهکشی های اصلی منطقه دشت عباس که نقش پررنگی در جمع آوری و هدایت روان آبها و زه آبها به خارج از دشت دارند نیز در سال گذشته لایروبی شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام ادامه داد: سطح اراضی آبی دشت عباس حدود ۲٠ هزار هکتار است که این میزان جز ۵۳ هزار هکتاری است که از آب سد کرخه مشروب می شود.

وی تصریح کرد: حجم ذخیره آب پشت سد مخزنی دویرج دهلران در وضعیت فعلی حدود ۱۶٠ میلون مکعب است که بین ۳٠ الی ۴٠ میلیون متر مکعب این میزان برای کشت تابستانه و مابفی نیز برای تامین حق آب زیست محیطی و کشت پاییزه اختصاص خواهد یافت.

پوراحمد یادآور شد: با توجه به درخواست زارعان محترم منطقه موسیان و روستاهای تابعه جهت تامین آب کشت تابستانه از مخزن سد دویرج، با محاسبات انجام شده تا سه هزار هکتار از اراضی پایاب این سد به کشت تابستانه اختصاص خواهد یافت./ح

 

بیشتر بخوانید

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار