رئیس هیئت نظارت و بازرسی انتخابات استان همدان با اشاره به اینکه برای انتخابات تمام الکترونیک شورای آموزشی در رسانه ملی و صدا و سیما داده نشده بود، گفت: انتخابات تمام الکترونیک باعث اخلال در انتخابات شد.
کد خبر: ۹۷۸۶۲۳
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۷ 14 July 2021
 رئیس هیئت نظارت و بازرسی انتخابات استان همدان با اشاره به اینکه برای انتخابات تمام الکترونیک شورای آموزشی در رسانه ملی و صدا و سیما داده نشده بود، گفت: انتخابات تمام الکترونیک باعث اخلال در انتخابات شد.
 
به گزارش تابناک همدان، به نقل از ایسنا حجت‌الاسلام‌والمسلمین جلال مرادی چهارشنبه ۲۳ تیرماه در جمع خبرنگاران، بیان کرد: در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، در استان همدان ۶۵۰ هزار و ۴۲۰ برگ رأی به صندوق‌های اخذ رأی ریخته شد که مشارکت ۴۵.۶ درصدی را به همراه داشت و نسبت به انتخابات مجلس در سال ۹۸ رشد مشارکت سه درصدی را شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه بالاترین مشارکت در شهرستان فامنین با ۵۶۰۵ درصد و همدان با ۳۹.۶ درصدی کمترین آمار مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ را داشتند، تصریح کرد: در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با انتخاباتی مواجه بودیم که با تمام انتخابات متفاوت بود و اولین مورد فراگیری کروناویروس بود که اُفت مشارکت را به همراه داشت و از نظر تحلیل‌های سیاسی هم با شیوع این بیماری اُفت مشارکت ۱۰ درصدی مشارکت را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: همچنین در این دوره از انتخابات، شرایط اخذ رأی برای بیماران کرونایی، افرادی که در قرنطینه بودند و بیماران زمینه‌ای فراهم نبود و طبق گفته وزیر بهداشت این افراد ۱۰ میلیون نفر بودند.

مرادی با بیان اینکه دشمنی‌های خارجی نیز باعث کاهش مشارکت ۷ یا ۸ درصدی در انتخابات شد، افزود: اخلال در اخذ رأی در صبح انتخابات هم در میزان مشارکت مؤثر بود، علاوه بر این عوامل اجرایی و نظارتی نگرانی‌هایی درباره ابتلا به کرونا در پای صندوق‌های رأی داشتند و به همین دلیل برخی انتخابات را همراهی نکردند و با افرادی که تجربه کافی را نداشتند مواجه بودیم.

وی با اشاره به اینکه دیر رسیدن ۲۰ تا ۳۰ دقیقه‌ای صندوق اخذ رأی در بعضی از شهرستان‌ها مانند همدان از مواردی بود که در میزان مشارکت در انتخابات تأثیر داشت، گفت: همچنین بعضی از دستگاه‌های اخذ رأی در بازخوانی کد احراز هویت به مشکل خوردند که این موضوع هم در میزان مشارکت بی‌تأثیر نبود، علاوه بر این ۱۰ درصد کارت پشتیبان وجود داشت که در بعضی از شهرستان‌ها از این ظرفیت استفاده شد.

مرادی مطرح کرد: برای انتخابات تمام الکترونیک شورای شهر همدان، اخذ رأی الکترونیک آموزشی در رسانه ملی و صدا و سیما داده نشده بود مشکلاتی به وجود آمد و باعث اخلال در انتخابات شد.

وی با بیان اینکه اخلال در اخذ رأی در ساعات اولیه صبح انتخابات باعث شد بین ۷ تا ۸ درصد مردم نتوانند رأی دهند، افزود: این مشکل باعث شد درصد بالایی از مشارکت که حدود ۲۰ درصد است را از دست بدهیم.

مرادی با اشاره به اینکه رأی اخذ شده رئیس جمهور منتخب در ادوار گذشته بی‌سابقه بود و هیچ نامزدی نتوانسته بود در دور اول این تعداد رأی کسب کند، اضافه کرد: همچنین فاصله رأی رئیس جمهور با نفر دوم در انتخابات گذشته بی‌سابقه بود و آرای باطله نیز در این دوره از دوران قبل بیشتر بود.

وی با بیان اینکه ۷۷ هزار و ۲۴۱ رأی باطله در استان همدان اخذ شده است که ۱۱.۶ درصد را شامل می‌شود، گفت: در انتخابات ریاست جمهوری از این تعداد حدود ۴۷ هزار رأی سفید بود و در مجموع ۷۰ درصد آرای باطله سفید و ۳۰ درصد غیر سفید بود.

مرادی با تأکید بر اینکه شورای نگهبان ناظر بر انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا‌ها نیست، اظهار کرد: بر اساس فرم ۳۴ حتی یک رأی هم تکلیفش مشخص شده و دقیق است و با تمام وجود از سلامت انتخابات دفاع می‌کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار