نگاه کارشناسی و توسعه ای ، آینده نگری و دلسوزی نماینده مردم دهلران در مجلس شورای اسلامی بیانگر همت برای خدمت به مردم و نگاه به توسعه همه جانبه به ظرفیت های مختلف استان و حوزه انتخابیه است که ستودنی است
کد خبر: ۹۸۴۰۱۹
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۸ 06 August 2021
 تابناک ایلام  مجتبی کاور :: استان ایلام یکی از استان های مهم کشور است که پتانسیل های خدادادی فراوانی  در دل آن نهفته است .ولی عدم توجه و برنامه ریزی در گذشته باعث شده تا این پتانسیل ها درمسیر توسعه استان قرار نگیرند. شرایط و فرصت های موحود نیز بدلیل قرار گرفتن در خدمن افراد غیر بومی ، باعث تشدید مشکلاتی از جنس  بیکاری ومشکلات اقتصادی برای مردمان این سامان شده است.
 
استان ایلام در بحث کشاورزی ودامداری یکی از استانهای مهم کشور است. بر اساس آمار جامعه عشایر استان ایلام  ۹ هزار و ۷۳۶ خانوار باجمعیتی بالغ بر  ۶۰ هزار نفر حدود ۱۱ درصد جمعیت استان و پنج درصد جمعیت عشایر کشور را تشکیل می دهند وعشایر استان  با پرورش یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام ۶.۵ درصد جمعیت دامی عشایر کشور را در اختیار دارند.همین سبب شده تا این استان رتبه چهاردهم جمعیت عشایری کشور را به خود اختصاص دهد .
 
استان ایلام با دارا بودن یک میلیون 122هزار هکتار مساحت با تولید سالیانه بیش از 115هزار تن علوفه خشک  نقش بسزایی در تولید سالیانه 5هزار و 800تن گوشت قرمز را  برعهده دارد. یکی از زمینه  های این حجم از تولید گوشت ، علوفه مراتع استان هستند که متاسفانه هر ساله  مورد تعلیف دام عشایر غیر بومی استانهای کرمانشاه ، همدان ، لرستان ،خوزستان و همدان با جمعیتی حدود 1450دامدار با بیش از 268هزار واحد دامی از طریق استقرار در مراتع استان بخصوص شهرستان دهلران ، مهران و آبدانان قرار گرفته است.
 
عدم رعایت زمان کوچ،  دامهای  مازاد و خشک سالی های اخیر  زنگ خطر بیابانی شدن مراتع استان ایلام بخصوص شهرستان دهلران ومهران را به صدا در آورده است. موضوعی  که باعث شد تا علیزاده نماینده مردم در مجلس شورای درسطح کلان از طریق مسئولان مرتبط پیگیری های لازم را در این خصوص داشته باشد .چرا که برابر آمارها  بیش از یک میلیون و ۱۱۲ هزار هکتار مرتع و بیابان در استان ایلام وجود دارد که از این میزان بیش از ۳۲۷ هزار هکتار خیلی فقیر و بیابان هستند.
 
برابر آمار مسئولان متاسفانه با ورود عشایر غیر بومی ،جمعیت دامی در مراتع استان ایلام هشت برابر میزان مجاز است .چرا که میزان علوفه خشک در مراتع استان ۷۴۲ هزار تن می باشد  که جوابگوی ۳۶۰ هزار واحد دامی در یک دوره ۱۲۰ روزه است.
 
 پیگیری ها و رایزنی های نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی  سبب شد ،اواخر هفته گذشته نشست هم اندیشی مدیریت چرای دام عشایر در مراتع قشلاقی استان ایلام با حضور مسئولان سازمان جنگل ها ، مدیران کل عشایر ومنابع طبیعی استانهای ، لرستان ، کرمانشاه ، همدان ، خوزستان ،ایلام ، معاون سیاسی استاندار ، فرماندار رئیس اداره منابع طبیعی دهلران وجمعی از مدیران کل در محل استانداری ایلام برگزار شود . در این جلسه فرماندارخواستار سازوکاری شد  که حداقل تا سال ۱۴۰۲ عشایر استانهای همجوار  به شهرستان دهلران کوچ نداشته باشند واز کوچ عشایر مهمان جلوگیری شود.
 
پیشنهاد و مبحث مطرح شده  از سوی فرماندار دهلران در این جلسه دقیقا یکی از مباحثی بود که علیزاده نماینده مردم در دیدار با معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها مطرح ویکجا نشینی عشایر با اختصاص مرتع وتامین نهاد های دامی برای جلوگیری از تخریب مراتع و جلوگیری از بیابانی شدن آنها  پیشنهاد کرده بود که  در این جلسه نیز مطرح شد . 
 
بدون شک نشست هم اندیشی مدیریت چرای دام عشایر در مراتع قشلاقی استان ایلام با حضور مقامات ملی و استانهای زاگرس نشین از آنجا مهم و قابل توجه است که نگاه توسعه ای به استان برای عشایروفراهم کردن زمینه توسعه دامداری  ، جلوگیری از تخریب مراتع و از همه مهم جلوگیری از فقیر و بیابانی شدن مراتع استان بخصوص در شهرستان دهلران ، مهران و آبدانان را در پی خواهد داشت.
 
 نگاه کارشناسی و توسعه ای ، آینده نگری و دلسوزی نماینده مردم دهلران در مجلس شورای اسلامی بیانگر همت برای خدمت به مردم و نگاه به توسعه همه جانبه به ظرفیت های مختلف استان و حوزه انتخابیه است که ستودنی است .
 
باشد که مسئولان اجرایی استان در دولت جدید به صورت جدی و دقیق مصوبات این نشست  مدیریت چرای دام عشایر در مراتع قشلاقی استان ایلام به صورت جدی دنبال کنند تا در سالهای آتی شاهد توسعه بیابان و فقیر شدن مراتع استان ودر نهایت تعطیل شدن شغل دامداری در استان نباشیم و دغدغه ، آینده نگری نماینده مردم قطعا در بحث مشکلات ناشی از چرای بیش از مراتع استان ایلام بخصوص شهرستان دهلران و مهران که دارای کانون های وسیع بیابانی هستند را بایدبه فال نیک گرفت.
 
یقینا عدم توجه مسئولان به این مهم می تواند در آینده نه چندان دور خسارات جبران ناپذیری به مراتع ، محیط زیست و از همه مهمتر توسعه بیابان و ایجاد کانون ها ی جدید گرغبار در استان بخصوص شهرستان های دهلران ومهران را به ذنبال داشته باشد.
 
 
 
 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناقد سرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
آینده نگری که هیچ گذشته نگری هم در نمایندگان ما پیدا نمیشه الخص علیزاده
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
با سلام خدمت نماینده محترم حوزه جنوب سوال داریم آیا آینده نگری و نگاه توسعه طلبانه در خصوص تغییر مدیریت بیمارستان نیاز نبود که فردی متخصص یا پزشک یا پرستار یا نیروی متخصص در علم درمان به عنوان رئیس بیمارستان انتخاب می کردید هیچ می دانید که رئیسی که شما انتخاب کردید یک واحد درمانی نگذرانده و بیگانه با علم درمان است و باعث دلخوری پرسنل درمان از عملکرد جنابعالی شده که جان شهرستانی بخاطر افتاده پس نیروهای درمان فقط برای جانفشانی و جنگ کرونا باشن و فردی خارج از سیستم درمان مسئولیت بگیرید و آیا نوان ایشان در این حد بود مطالب واقعیت است و اهانت و افترا نیست لطفا کسی بهره برداری نکند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار