درآستانه بازگشایی مدارس
درحالی‌که امروزبازگشایی مدارس در سراسر کشور آغاز شده است ، دانش آموزان شهرستان آبدانان از توابع استان ایلام به دلیل تخریب مدارس براثر زلزله سال گذشته باید تحصیل خود را در کانکس آغاز کنند.
کد خبر: ۹۹۳۴۶
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳ 23 September 2015
درحالی‌که فردا بازگشایی مدارس در سراسر کشور آغاز می‌شود، دانش آموزان شهرستان آبدانان از توابع استان ایلام به دلیل تخریب مدارس براثر زلزله سال گذشته باید تحصیل خود را در کانکس آغاز کنند.

به گزارش تابناک ایلام،مهرماه، آغازی برای مهر و مهربانی و شروع بهار تعلیم و تعلم است که در خزان برگ‌های پائیزی، شکوفه‌های دانش جوانه‌زده و در بهار تعلیم و تعلم رشد کرده و به بالندگی می‌رسند.

بوی ماه مهر آرام‌آرام به مشام می‌رسد و دانش آموزان خود را برای شروعی دوباره آماده می‌کنند. دفترهای کاهی، تخته‌سیاه‌های دیواری با گچ‌های رنگی جای خود را به دفترهای فانتزی و تخته وایت برد با ماژیک‌های رنگی داده و مدارس ساده گذشته جای خود را به مدارس هوشمند داده‌اند.

اما این بروز شدن علم و دانش در شهرستان آبدانان حکایت دیگری دارد زیرا زلزله ۶.۲ ریشتری سال گذشته در ۲۷ مردادماه، آواری از مشکلات را بر سر دانش آموزان این منطقه فروریخت.

خسارت‌های زلزله سال گذشته در مورموری آبدانان تیتر اخبار آن روزها بود و دانش‌آموزانی که خود را برای مدرسه آماده می‌کردند با ترس و دلهره از زلزله به زیر سقف کانکس های سفید و آبی تحصیل می رفتند.

حال پس از گذشت یک سال و دو ماه از زلزله مورموری آبدانان که یکی از بزرگ‌ترین زلزله‌های سال گذشته کشور بود، باوجود تمام ساخت‌وسازهای خوبی که در سطح شهرستان انجام گرفت و اعتبارات خوبی به ساخت منازل مسکونی و واحدهای عمرانی این شهرستان اختصاص یافت اما باز برای دومین سال تحصیلی، برخی از دانش آموزان مجبورند سال تحصیلی جدید را در کلاس‌های موقت در کانکس بگذرانند.

بازهم مجبوریم در کانکس درس بخوانیم

زینب زینی وند یکی از دانش آموزان روستای گرمسیری آبطاف از توابع بخش کلات مورموری است که از نگرانی‌های تحصیلی‌اش می‌گوید: پس از گذشت یک سال و چند ماه از زلزله سال گذشته این شهرستان، ما همچنان مجبوریم برای دومین سال متوالی در کانکس درس بخوانیم و بازهم گرمای طاقت‌فرسای این منطقه و سرمای سوزناکش را مجبوریم در کانکس و با کمترین امکانات بگذارنیم.

علی سلاورزی زاده اولیای یکی از دانش آموزان روستاهای اطراف مورموری است گفت: سال گذشته که هرروز چندین پس‌لرزه را تجربه می‌کردیم، با ترس و دلهره فرزندم را به مدرسه می‌فرستادم تا درس فراگیرد و تا زمانی که به خانه‌برمی گشت استرس داشتم اما پس از تحمل آن‌همه رنج و مشقت، باز امسال دلهره‌ام بیشتر شده است.

وی افزود: نمی‌دانم چرا پس‌ازاین همه مدت مدارس ما کار مقاوم‌سازی و یا احداث آن‌ها به پایان نرسیده استنمی‌دانم چرا پس‌ازاین همه مدت کار مقاوم‌سازی و یا احداث مداری به پایان نرسیده است درصورتی‌که اکثر واحدهای مسکونی در سطح شهرستان که در فاز اول تخریب‌شده‌اند، بازسازی‌شده و مردم با خیالی آسوده زندگی می‌کنند اما مدارس ما همچنان باید در کانکس تشکیل شود.

دیگر دانش‌آموزی که سال تحصیلی جدید را زیر کانکس تجربه می‌کند، شیری بیرانوند است که دراین‌باره می‌گوید: امیدوار بودیم که سال جدید را در مدارس جدید مشغول تحصیل شویم اما باز مجبوریم یک سال دیگر را در کانکس بگذار نیم و باز امیدواریم که حداقل سال آینده، مدارس مناطق زلزله‌زده شهرستان آبدانان احداث و یا مقاوم‌سازی شده باشند.

۳۰ کلاس درس در کانکس دایر می‌شود

مدیر آموزش‌وپرورش شهرستان آبدانان با اشاره به اینکه امسال نیز به دلیل عدم اتمام برخی پروژه‌های احداثی و یا مقاوم‌سازی در شهرستان برخی دانش آموزان مجبورند زیر کانکس درس بخوانند، گفت: باوجود تمام پیگیری و رایزنی‌هایی که انجام‌شده، تعداد ۳۰ کلاس درس در مناطق مختلف شهری و روستایی آبدانان در کانکس تشکیل می‌شود.

صفر رحمانی پور افزود: درمجموع و در فاز اول اعتبارات بحران، ۱۳ واحد آموزشی بازسازی و یا مقاوم‌سازی می‌شوند که از این تعداد، هفت واحد آموزشی بازسازی و شش واحد آموزشی دیگر مقاوم‌سازی می‌شوند.

وی اضافه کرد: تعداد دو واحد آموزشی از مجموع ۱۵ واحد آموزشی که می‌بایست در فاز اول احداث و یا مقاوم‌سازی شوند به دلیل کمبود اعتبارات فاز اول، باید در فاز دوم کار اجرایی آنان انجام شود.

این مسئول تصریح کرد: با اتمام کار مقاوم‌سازی شش واحد آموزشی این شهرستان تا پایان مهرماه، ۲۰ کلاس درس به مجموع کلاس‌های درسی این شهرستان افزوده می‌شود و گوشه‌ای از مشکلات کمبود فضای آموزشی این شهرستان مرتفع می‌شود.

رحمانی پور بیان کرد: در حال حاضر هفت پروژه احداثی در دست اجرا در روستاهای چم کبود، سیاهگل، تپه حمام علیا، آبطاف علیا و مورموری شهرستان آبدانان وجود دارد که روند ساخت‌وساز آن‌ها به‌کندی پیش می‌رود و امسال نیز ۳۰ کلاس درسی در کانکس تشکیل می‌شود.روند ساخت‌وساز مدارس به‌کندی پیش می‌رود و امسال نیز ۳۰ کلاس درسی در کانکس تشکیل می‌شود

وی گفت: از سه محل اعتبارات بحران، اعتبارات شهرستانی و استانی و کمک‌های خیرین کار احداث و مقاوم‌سازی مدارس این شهرستان پس از زلزله سال گذشته شروع‌شده که امیدواریم تا پایان سال نیمی از واحدهای آموزشی بازسازی و یا مقاوم‌سازی شده به سرانجام مطلوب برسد.

مدیر آموزش‌وپرورش شهرستان آبدانان با اشاره به اینکه امسال نیز در نقاط مختلفی مجبوریم از کانکس برای تحصیل دانش آموزان استفاده کنیم، افزود: روستاهای آبطاف علیا و سفلا، تپه حمام علیا و سفلی و وسطی، سیاهگل، شهرک هزارانی، چم کبود، جابر انصار و پشت قلعه ازجمله مناطقی هستند که مدارس و کلاس‌های درس در کانکس دایر می‌شوند و در شهرک هزارانی به دلیل نبود فضای کافی آموزشی مجبوریم شش مدرسه را در دو فضای آموزشی دایر کنیم.

هیچ مدرسه هوشمند سازی شده در آبدانان وجود ندارد

وی با اشاره به اینکه هیچ مدرسه هوشمند سازی شده در شهرستان آبدانان وجود ندارد، گفت: از ۱۵ واحد آموزشی مقطع ابتدایی که هوشمند سازی می‌بایست انجام شود در هر مدرسه تنها یک کلاس درس و درمجموع ۱۵ کلاس درس در ۱۵ مدرسه مختلف مقطع ابتدایی هوشمند سازی شده که جوابگوی دانش آموزان نیست و با این روند باید گفت هیچ مدرسه هوشمند سازی شده در این شهرستان وجود ندارد.

وی همچنین گفت: در سال تحصیلی جدید، ۱۱۲ واحد آموزشی در قالب ۵۰۰ کلاس درسی در مناطق مختلف شهری، روستایی و عشایری شهرستان آبدانان برای تحصیل دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی آماده‌شده‌اند که بیش از ۹ هزار دانش‌آموز در این مدارس مشغول به تحصیل می‌شوند و بیش از یک هزار و ۱۰۰ نفر همکار فرهنگی کار تدریس و آموزش این تعداد دانش‌آموز را به عهده‌دارند.

رحمانی پور اظهار کرد: از تعداد ۱۱۲ واحد آموزشی در شهرستان آبدانان تعداد ۲۶ واحد آموزشی پسرانه، ۲۵ واحد آموزشی دخترانه و ۶۱ واحد آموزشی مختلط در نقاط مختلف شهری، روستایی و عشایری این شهرستان وجود دارد.

وی بابیان اینکه بیشترین واحدهای آموزشی عشایری در سطح استان در شهرستان آبدانان وجود دارد، خواستار توجه بیشتر مسئولان امور عشایری استان و شهرستان نسبت به آبرسانی و تعمیر و بهسازی راه‌های این مدارس عشایری شد.

شهرستان آبدانان در فاصله ۱۶۰ کیلومتری مرکز استان ایلام قرار دارد که در ۲۷ مراد ماه سال گذشته زلزله‌ای به بزرگی ۶.۲ ریشتر باعث شد منازل مسکونی و تعداد زیادی از واحدهای آموزشی این شهرستان دچار خسارت شوند.



منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار