مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد مطرح کرد

سیاسی‌کاری از عوامل اصلی بحران آب کهگیلویه و بواحمد

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: نباید همواره مصرف‌کننده را به عدم درست مصرف کردن متهم کنیم بلکه برخی اقدامات و برخی سهل‌انگاری‌ها از سوی ما مسئولان به اسراف کمک می‌کند.
کد خبر: ۵۰۸۸۷
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۵ 21 June 2015

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، فیض‌الله پاسره ظهر امروز در نشست هماهنگی صنعت آب و برق کهگیلویه و بویراحمد که با حضور استاندار و همچنین همه مدیران این دو صنعت در سطح استان و شهرستان‌ها برگزار شد با اشاره به عدم مصرف بهینه آب و برق در کهگیلویه و بویراحمد همه مشکلات را در این خصوص مربوط به مردم ندانست و مسئولان و دستگاه‌ها و ادارات را هم یکی از ارکان عدم مصرف بهینه در استان قلمداد کرد.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: نباید همواره مصرف‌کننده را به عدم درست مصرف کردن متهم کنیم بلکه برخی اقدامات و برخی سهل‌انگاری‌ها از سوی ما مسئولان به اسراف کمک می‌کند.

وی گفت: بسیاری از نکات صرفه‌جویی را خودمان در مدیریت‌ها باید رعایت کنیم که وقتی در بحث رعایت محدوده‌های فنی برای مثال در کنترل فشار بحث محدوده مجاز را رعایت نکنیم در خانه‌ها مشاهده می‌شود وقتی فشار نامتوازن و نامتعادل باشد برای پر کردن یک لیوان آب نزدیک به چندین لیتر آب هدر می‌رود که به فشار نامتعادل برمی‌گردد.

پاسره خاطرنشان کرد: مصرف و مقوله صرفه‌جویی در کشور ما متفاوت از دنیاست که در بحث‌ حامل‌های انرژی در استان ما و در جوامع روستایی با توجه به شرایط خاصی روستاها به خاطر توپوگرافی خاص و نوپا بودن شرکت‌های آبفار وضعیتی خاص داریم.

وی بیان کرد: شرایط کشور به لحاظ اقلیم خاص است زیرا متوسط بارندگی در دنیا 850 میلیمتر و در کشور ما کمتر از 250 میلی‌متر و کل بارندگی در کشور ما 420 میلیارد مترمکعب در سال است که نزدیک به نیمی از آن به دلیل شرایط خشک کشور به شکل تبخیر تلف می‌شود.

این مسئول گفت: معادل تبخیر در کشور ما سه برابر حد معمول دنیاست چرا که شاخص تبخیر جهانی 700 ملیی‌متر و در ایران 2100 میلی‌متر است.

وی گفت: علی‌رغم شرایط خاص در کشور باید در این شرایط به نحواحسن در بحث صرفه‌جویی وارد شویم ولی متأسفانه بر خلاف این که کشوری مسلمان هستیم و در آموزه‌های دینی تأکید بر صرفه‌جویی در مصرف آب شده از این شرایط هم استفاده نکرده‌ایم و در صرفه‌جویی شرایط بدی در دنیا داریم.

این مسئول افزود: مصرف در جامعه روستایی متفاوت از شهر است که علت آن پراکندگی بیش از حد روستاها و تأسیسات تأمین و توزیع آب پراکنده بوده و برای تأمین آب باید از منابع تحت فشار استفاده کرد لذا 190 ایستگاه پمپاژ داریم که این خود توزیع و نظارت بر آب را مشکل می‌کند.

وی بیان کرد: از طرف دیگر عدم اجرای صحیح قانون در سنوات گذشته و در حال باعث شده که مصرف در روستاها نظام‌مند نباشد.

پاسره اظهار کرد: قانون به شرکت‌ها اجازه داده که برای خدماتی که به مردم ارائه می‌دهیم مقداری هزینه بگیریم هر چند که این هزینه‌ها کم هستند.

این مسئول گفت: خودمان به هر دلیل به این مسئله دامن زده‌ایم که مردم فقیر هستند و با لحاظ کردن مسائل سیاسی و اجتماعی موجب مشکلات زیادی در روستاها شده‌ایم به طوری که به دلایل سیاسی از وظیفه قانونی خود غافل مانده‌ایم.

مدیرعامل آبفار استان افزود: نا‌آشنایی مسئولان شرکت‌ها به اقتصاد آب از دیگر مشکلات بوده که موجب شده در گرفتن پول آب از مصرف‌کننده دقت نداشته باشیم.

پاسره خاطرنشان کرد: در سنوات گذشته تأسیسات زیادی در روستاها به‌منظور تأمین و توزیع آب ایجاد شده 9 و هزار شبکه توزیع آب در روستاها داریم اما به‌دلیل فرسودگی بالا خیلی از این آب‌ها به شکل پرت هدر می‌رود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار