«حجت اسدی» معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان یزد در حاشیه افتتاح این دفاتر، راهاندازی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی را در راستای سیاست تکریم مراجعین به دادگستری و تسهیل امور قضایی معرفی کرد و افزود: مردم میتوانند با مراجعه به این دفاتر که از فضایی مطلوب و شایسته خدمت رسانی به آنان برخوردار است دادخواستهای قضایی خود را ثبت نمایند.
وي در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به دانش حقوقی مدیران دفاتر خدمات قضایی و تجربه آنان در امور حقوقی، اظهار كرد: پالایش موضوعات ورودی به دستگاه قضایی و ثبت دقیق دادخواست ها براساس موازین قانونی گام مهم و اثربخشی است که میتواند در تحقق بهتر عدالت و ساماندهی ورودی پروندهها به دستگاه قضایی مؤثر باشد.
اسدي افزود: انتظار است دفاتر با تکیه بر دانش حقوقی و بهرهگیری از وکلای و کارشناسان معاضدتی دفاتر، پروندهها را با دقت و بر اساس موازین دقیق ثبت كنند، این که پروندههای ثبت شده و مدتها وقت دادگاه و ارباب رجوع آن گرفته شود و هزینههای گزافی را نیز به دنبال داشته باشد اما پس از طی شدن یک فرایند قضایی، با رد صلاحیت و یا با قرار عدم استماع مواجه شود، صحیح نیست.
این مقام قضایی خاطرنشان کرد: نباید هدف از دائر كردن دفتر خدمات قضایی صرفاً خلاصه در مباحث انتفاعی باشد بلكه باید مراجعین به دقت مورد مشاوره قرار گرفته و شکایت و دادخواست به گونهای تنظیم شود که قانون مشخص كرده است.
اسدي در پايان تأکید کرد: گاهی مردم در یک شرایط خاص با مراجعه به دفاتر درخواست ثبت دادخواست و شکایت راجع به موضوعی را دارند در اینجا نیز دفاتر اگر تشخیص میدهند که موضوع ضرورت ورود به دستگاه قضایی را ندارد و می تواند از طُرق دیگر حل و فصل شود كه در اين موارد باید در توجیه ارباب رجوع اقدام كنند.
گفتنی است، این دو دفتر به ترتیب ششمین و هفتمین دفتر خدمات الکترنیک قضایی شهر یزد و سیزدهمین و چهاردهمین دفاتر در سطح استان یزد هستند.