یک کارشناس منابع طبیعی:
اجرای درست طرح‌های آبخیزداری بهترین راهکار برای جلوگیری از جاری شدن سیل است.
کد خبر: ۱۲۲۴۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۵ 02 November 2015

به گزارش تابناک ایلام، یک کارشناس منابع طبیعی گفت: اجرای درست طرح‌های آبخیزداری بهترین راهکار برای جلوگیری از جاری شدن سیل است.

«حسین کاظمی» اظهار کرد: هرچند یک راهکار مشخص برای همه نقاط سیل‌خیز قابل‌اجرا نیست، اما می‌توان با توجه به نوع اقلیم هر منطقه، خاک، پوشش زمین، تغییرات کاربری زمین و ...، راه‌حل‌هایی را برای پیشگیری و مهار سیل و حتی کاهش خسارت‌های ناشی از آن انجام داد.

وی بابیان این‌که تخریب راه‌ها، ریزش کوه، تخریب اراضی کشاورزی، آب‌گرفتگی معابر و از بین رفتن پل‌ها فقط بخشی از خسارت‌های ناشی از جاری شدن سیل است، افزود: اگر طرح‌های آبخیزداری در استان به‌خوبی اجرا می‌شد قطعاً خسارت سیل اخیر بسیار کمتر بود.

کاظمی ادامه داد: اجرای درست طرح‌های آبخیزداری بهترین راهکاری بوده که می‌توان از جاری شدن و خسارت‌های سیل جلوگیری کند.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر راهکارهای عملی برای کاهش خسارت ناشی از سیل، اجرای طرح‌های حفاظت و احیای جنگل‌های طبیعی، توسعه جنگل‌های دشت است که می‌تواند بدون آسیب به اکوسیستم طبیعی در کنترل سیل مؤثر باشد.

این کارشناس منابع طبیعی تصریح کرد: اجرا و توسعه طرح‌های آبخیزداری برای مهار آب‌های سطحی و طغیان رودخانه‌ها و جلوگیری از به راه افتادن سیل‌ها از اولویت‌ها برای هر استان و شهرستان به‌شمار می‌رود که با تحقق آن علاوه‌بر این‌که شاهد این خسارت‌های هنگفت نخواهیم بود بلکه در مهار و ذخیره‌سازی آب نیز تحول اساسی به وجود خواهد آمد.

وی بابیان این‌که طرح‌های آبخیزداری و جنگل‌کاری می‌تواند آب باران را در خود نفوذ دهد و از جاری شدن سیل بر سطح زمین تا حدودی جلوگیری کند، افزود: در سیل اخیر ایلام هرکجای عملیات آبخیزداری انجام‌شده، توانسته از درصد وقوع سیلاب و خسارت‌های آن کم کند.

وی کمبود اعتبار را مانعی بر اجرای طرح‌های آبخیزداری دانست و خاطرنشان کرد: اگر دیر به مقوله پیشگیری از وقوع سیلاب بپردازیم در آینده با آسیب‌های بزرگ‌تری مواجه می‌شویم، از این‌رو برای کاستن از وقوع سیل‌های مخرب باید فعالیت‌ها آبخیزداری در سیروان بیشتر شود./پ

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار