بسته ویژه خبری تابناک ایلام
تابناک ایلام آمده است تا به خبرهایی که درسایتهای خبری به آن پرداخته نشده ویا بعلت ملاحظاتی مورد توجه قرارنگرفته اند را درقالب "بسته خبری وِیژه تابناک ایلام "به مخاطبین خود تقدیم نماید:
کد خبر: ۱۲۵۴۲۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲ 08 November 2015
رسانه های خبری هرکدام به فراخور  توان خبری یاوابستگی سیاسی اشان خبرهای متعددی از گوشه وکناراستان رابرای استفاده مخاطبین خود منتشر می کنند ،بعضی خبرهایی را برجسته می کنند وبه سرعت در سایتها وخبرگزاریهای استان نقل قول می شوند،اما هستند خبرهایی که شاید سایتها وررسانه های خبری براحتی از کنار آن می گذرند واین خبرهابا وجود اهمیت شان درمیان چرخهای گذر زمان وفراوانی اخبار گم می شوند ،تابناک ایلام آمده است تا به  خبرهایی که درسایتهای خبری به آن پرداخته نشده ویا بعلت ملاحظاتی مورد توجه قرارنگرفته اند را درقالب "بسته خبری وِیژه تابناک ایلام "به مخاطبین خود تقدیم نماید:
وقتی سیل پدر را ناجوانمردانه با خود برد
به گزارش ایرنا، پدر تلفن را قطع کرد و سراسیمه لباس هایش را پوشید و گفت: علاوه بر من با چند نفر دیگر هم تماس گرفته و من آخرین نفر هستم، باید هرچه سریع تر راه بیفتم تا به او کمک کنیم.
دختر در حالیکه اشک گونه های قرمزش را خیس می کند، ادامه می دهد: من، مادر و دو برادر کوچکم از صدای رعد و برق و بارش باران وحشت زده بودیم خیلی مانع شدیم که پدر نرود اما کاپشن پوشید و دکمه هایش را بست بندهای پوتین را محکم کرد و بعد از خداحافظی، رفت.او می گوید: پدر که رفت انگار آخرین بار بود او را می دیدم، دلشوره و آشوب تمام وجودم را فرا گرفته بود، احساس می کردم این ترس تنها در دل من است ولی مادر و دو برادرم نیز وجودشان سرشار از دلهره شده بود.
او ادامه می دهد: درست 10 دقیقه بعد از رفتن پدر با او تماس گرفتیم ولی تلفنش از دسترس خارج شده بود، ترس مان بیشتر شد، هر چه تماس می گرفتیم در دسترس نبودن تلفن او بیشتر و بیشتر نگران مان می کرد.
بارش باران کمتر شده بود به سرعت من و مادرم آماده شدیم و برای یافتن پدر از خانه بیرون زدیم.
با کمی مکث ادامه می دهد: هوا تاریک و روشن بود اما سرد سرد، من و مادر دست های همدیگر را گرفته بودیم، به سمت بلوار آزادی حرکت کردیم، همه جا را آب گرفته بود، پاهایم سست شده بود و حسی در وجودم نداشتم، آشفته و پریشان بی هدف با صدای بلند پدر را صدا می زدیم به اواسط بلوار آزادی که رسیدیم انگار شهر جدیدی در مدت یک شب ایجاد شده بود.
او ادامه داد: بلوار جنب خیابان ما که چند سال پیش روی سیل بند را پوشانده و آسفالت شد به گودال بزرگی تبدیل شده بود، تازه به عمق فاجعه سیل پی بردیم، به ناچار باید از کنار آن عبور می کردیم تا به سمت مقابل برویم، با احتیاط در حال عبور از گودال بودیم، مادر دستم را محکم گرفته بود و هر دو وحشت زده و گریه کنان پدر را صدا می زدیم.
به یکباره به داخل گودال نگاه می کردم که شئ سفیدی توجهم را جلب کرد، ابتدا سعی کردم فکر بدی را که به ذهنم رسیده بود از خود دور کنم ولی بیشتر که من و مادر دقت کردیم مطمئن شدیم، ماشین پدرم است.
هق هق گریه دختر بلند می شود و می گوید: باران به طور کامل قطع شده بود و شدت آب داخل گودال کمی آرام تر، من در ذهن پدر را تصور می کردم که در ماشین گرفتار شده و کمک می خواهد و من و مادر چه کار خوبی کردیم که برای کمک به او دنبالش راه افتادیم، در بین راه من و مادر فریاد می زدیم که پدر نگران نباش ما داریم به تو نزدیک می شویم و الان کمکت می کنیم که به یکباره در اوج ناباوری دیدیم که ماشین پر از آب شده و پدر داخل ماشین نیست.
دیوانه وار به جلو حرکت کردم، احساس می کردم پدر از من کمک می خواهد، دست های او را که تا نیمه در آب فرو رفته بود در ذهن می دیدم که هر لحظه از من دورتر می شود، مادر مرا به سختی از گودال خارج کرد و سریع به اقوام و آشنایان و مراکز درمانی خبر مفقودی پدر را اعلام کردیم.
این بار مادر است که لب به سخن وا می کند، لبهایش خشک و اندوه میهمان صورت خسته اش شده، می گوید: تلاش برای پیدا کردن همسرم از همان ابتدای صبح آغاز و تا ظهر ادامه داشت، من و بچه هایم خیلی دعا کردیم که او سالم مانده باشد ولی بعد از ظهر روز پنجشنبه بود که جسد شوهرم در حوالی روستای هفت چشمه، حدود پنج کیلومتر پایین تر از محل زندگی مان پیدا شد.
دختر اشک هایش را پاک می کند و یک جمله می گوید: پدرم برای کمک رفته بود ولی سیل او را ناجوانمردانه با خود برد....
پدر این خانواده یکی از چهار قربانی سیل اخیر ایلام است تنها 43 پاییز از عمرش را پشت سر گذاشته و چهار روز است در و دیوار منزلش از پارچه نوشته های تسلیت و همدردی بازماندگان پر شده است.
حریمی که دیگر خصوصی نیست!
فرقی نمی کند که به یک مهمانی رسمی دعوت شده باشد یا یک جشن تولد خصوصی؛ در پارک و کوه و جنگل باشد یا کلاس درس دانشگاه و سمینار و همایش.

با هر پوششی و در هر موقعیتی از خودش عکس به اصطلاح سلفی می گیرد و بلافاصله در شبکه های اجتماعی منتشر می کند. عاشق لایک خوردن یا به عبارتی گرفتن تائید از دیگران است. اینکه دیگران راجع به این کار چه نظری دارند، برایش چندان مهم نیست و فقط به حضور پررنگ و جدی در این فضا می اندیشد.

این روز ها با روند رو به رشدی که تکنولوژی و فن آوری اطلاعات در پیش گرفته اند، همه روزه شاهد بروز و ظهور انواع و اقسام تجهیزات و وسایل جدید به ویژه در دنیای فن آوری اطلاعات و فضای مجازی هستیم. بدون شک توسعه علوم رایانه ای مختلف و گسترش فضای مجازی نوعی آسایش و رفاه عمومی برای اکثریت جامعه پدید آورده است و انجام بسیاری از امورات به مدد تکنولوژی های نوین در کوتاه ترین زمان میسر شده است. امکان برقراری ارتباط دائم با خانواده به ویژه در سفر، امکان برقراری تماس های صوتی، مکتوب و حتی تصویری با کمترین هزینه، سرعت در انتقال اطلاعات، آگاهی از اخبار و رویدادها در کوتاه ترین زمان ممکن، کاهش سفر های درون شهری و حتی بین شهری و ... برخی از مزایای گسترش فن آوری اطلاعات در هزاره سوم می باشند. اما به همان اندازه که این فن آوری های نوین در توسعه رفاه اطلاعاتی و عمومی افراد جامعه تاثیر گذار بوده اند، گرفتاری ها و نگرانی هایی نیز پدید آورده اند که انتشار شایعات بی پایه و اساس و به تبع آن بروز رفتار های افراطی، انتشار تصاویر و مطالب با محتوی مجرمانه و یا غیر اخلاقی، بهره‌برداری‌های سیاسی و امنیتی از فعالیت این شبکه‌های اجتماعی، بروز کلاهبرداری، اخاذی و ... با استفاده از فقدان اطلاعات یا عدم آگاهی مردم، کاهش تحرک به ویژه در نسل جوان و دانش آموزان در اثر استفاده مدام و شبانه روزی از فن آوری های نوین بازی های رایانه ای و ... بخشی از آن می باشند. اما یکی دیگر از معضلات گسترش فضای مجازی و استفاده نادرست از آن، شکسته شدن حریم خصوصی و عادی سازی انتشار محتوی محرمانه زندگی افراد می باشد.

اشتراک عکس های خصوصی با رویکرد یهویی!

به اشتراک گذاشتن عکس های خصوصی و یا انتشار عکس های خانوادگی و شخصی که در مکان های گوناگون و با پوشش های متنوع گرفته شده اند، یکی از معضلات نوپدید استفاده از فن آوری های نوین و گوشی های هوشمند است که متاسفانه بعد از افزایش ضریب نفوذ استفاده از گوشی های هوشمند در جامعه، به شدت در حال گسترش و توسعه است. هر چند بعد از راه افتادن شبکه اینترنتی امکان انتشار عکس و تصویر در سایت هایی نظیر فیس بوک و توئیتر و ... میسر شد، اما با فراگیر شدن استفاده از گوشی های هوشمند، انتشار عکس های خصوصی رشد چشمگیری پیدا کرد که به هیچ عنوان قابل مقایسه با چند سال قبل نیست. عکس هایی که تا چند سال قبل در آلبوم های بر چسب دار نگه داری می شدند و یا بعد از ظهور عکاسی دیجیتال در رایانه های شخصی در فولدار های رمز دار و مخفی نگه داری می شدند، در حال حاضر در شبکه های اجتماعی دست به دست می شوند. در واقع امروزه به مدد اپلیکیشن ها و برنامه هایی نظیر تلگرام، واتس آپ، تانگو، وایبر و ... بسیاری از افراد به ویژه دختران و بانوان جوان بدون در نظر گرفتن موقعیت خانوادگی و ملاحظات فرهنگی، اخلاقی، شرعی و اخلاقی اقدام به اشتراک گذاری عکس های شخصی و خانوادگی و حتی خصوصی می کنند که این عمل به هیچ عنوان با معیار های اخلاقی و عرف جامعه سنخیت ندارد. هر چند این افراد مدعی هستند که بیشتر جنبه سرگرمی این کار برایشان مطرح است و از این اشتراک گذاری منظور خاصی ندارند، ولی آنچه مسلم است انتشار این تصاویر و عادی نشان دادن محتوی محرمانه زندگی در دراز مدت و حتی کوتاه مدت تاثیرات منفی و نگران کننده ای بر روابط انسان ها خواهد گذاشت.

نامه­ ی یک ایلامی به رئیس جمهور

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام

خوشحالیم که خوبی و هر روز بهتر از دیروز در حال سر و سامان دادن به اوضاع مملکت هستید. دکتر روحانی عزیز آمدن شما و در دست گرفتن سکان دولت و فریاد شعار تدبیر و امید در بین مردم استان ایلام همانند سایر مردمان سرزمین زیبایم ایران، موجی از امید، شور و شعف به راه انداخت و حال که تقریبا دو سال از دولت شما می گذرد شاهد زحمات بی وقفه حضرتعالی و دولت مردانت هستیم و هرگز و برای حتی یک ثانیه هم پشیمان نشده­ایم که چرا رأیمان را بنام حسن روحانی در صندوق انداختیم و همچنان به خود می­بالیم که حضور شما در مجامع جهانی و عمومی مورد استقبال جهانیان قرار می گیرید.

اما دکتر عزیز چند صباحی است که ناخوشی های ایلام به اوج رسیده است. جنگ تقریباً سی سال پیش تمام شده است اما مردمان استان من هنوز هم قربانی بقایای جنگ هستند و هرزچندگاهی صدای انفجار یک بمب خنثی نشده دل پدران و مادران ایلام را ریش می کند و زمین بازی کودکانی که حتی الفبای جنگ را هم نمی فهند غرق در خون می شود.

ایلام در تقریباً تمام شاخص های توسعه در کشور آخر است، فقر بیداد می کند، بیکاری زجرآور شده است، ایلام از نظر مسیرهای ارتباطی و شاخص های جاده ای تقریباً آخر است، زنان و مردان ایلامی ناامید تر از همیشه شده اند و خودکشی به راه حلی تبدیل شده است تا ایلام را به رتبه اول خودکشی و خود سوزی برساند.

دکتر عزیز، عروس زاگرس در آتش سوخت و مردان خسته ایلام با بیل و دستهای خالیشان نتوانستند حریف آن شوند و چقدر چشم به تدبیر دولت شما بستند غافل از اینکه نماینده شما، سگهای ولگرد شیراز را به قدمت، سرسبزی و زیبایی درختان بلوط زاگرس ترجیح داده بود. و اکنون بارانی باریده است که علاوه بر رحمت و برکت، ویرانی را هم برای شهر من به ارمغان آورده است، خانه ها بر سر آدمها آوار شده است، پل ها ویران شده اند، خیابانها را انگار شخم زده اند، و سوز سرما به استخوان مردمان سرزمین من رسوخ کرده ­است.

شاید راست می گویند که همیشه دردها با هم می آیند، و سنگ ها همیشه جلوی پاهای لنگ می افتند!!!

دکتر روحانی عزیز، امیدوارم حتی اگر شده است برای لحظات اندکی شرایط مردم ایلام را در این لحظه تصور کنید ، خانه بر سرمان ویران شده است و سوز سرما مهمان خانه های بی در و پیکرمان است و چشم امید این مردمان ساده که بارها و بارها در صحنه های مختلف آزمایش خود را پس داده اند اول به خدا، بعد به عنایات کریمانه رهبر معظم و بعد هم به تدبیر دولت حضرتعالی است و خواهش یک جوان ایلامی از شما و تمام دولتمردانتان به نمایندگی از مردان غیور و شیر زنان بلوط نشین زاگرس این است که در خانه های گرمتان، سردی و بی مهری روزگار را به مردمان ایلام فراموش نکنید و نگذارید که سرمای زمستان بر این مردم مستولی گردد و همچنان که به محض وقوع سیل، نمایندگان خود را راهی ایلام کردید همچنان مردم این استان را مورد لطف قرار داده و بیشترین اهتمام و توجه را به این اوضاع داشته باشید و با عنایت به شروع سرما نگذارید مردم زجر کشیده ایلام در دوران اقتدار دولت تدبیر و امید دچار ناامیدی شوند.

انشالله که همیشه سلامت باشید و با تدبیرتان ، امید را به مردم ایران هدیه کنید.

خشکیدگی بلوط؛ قصه‌ی تلخ این‌ روزهای زاگرس

مدیر منابع طبیعی شهرستان سیروان گفت: خشکیدگی درختان بلوط یکی از رخدادهای تلخی است که مانند دیگر نقاط زاگرس در جنگل‌های شهرستان در حال رخ دادن است.

«حسین کاظمی‌پور»، در گفت‌وگو‌ با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه‌ی ایلام‌، اظهار کرد: خشکیدگی درختان بلوط یکی از رخدادهای تلخی است که مانند دیگر نقاط زاگرس در جنگل‌های شهرستان در حال رخ دادن است و هرروز بر وسعت آن افزوده می‌شود و ریشه در آتش‌سوزی‌های عمدی و غیرعمدی و چرای بی‌رویه دام دارد و در کل عوامل انسانی در این زمینه حرف اول را می‌زند.

وی افزود: عواملی هم‌چون افزایش ریزگردها و کاهش توان فتوسنتزی گیاهان و عوامل بیولوژیک بیماری‌زا و آفات از جمله فاکتورهای مؤثر بر خشکیدگی درختان است که قطعاً عواملی نظیر تخریب جنگل، خشک‌سالی‌های پی‌درپی، گردوغبارهای اخیر و ریزگردها و نوع خاک در زوال و خشکیدگی بلوط‌های منطقه نقش مؤثری داشته‌اند.

این کارشناس منابع طبیعی خاطرنشان کرد: بیماری انگلی لورانتوس (دارواش به گویش کردی منطقه مخور) عرصه گسترده‌ای از درختان بلوط جنگل‌های شهرستان سیروان را تهدید می‌کند.

مدیر منابع طبیعی شهرستان سیروان ایجاد هلالی‌ها(چاله) در پای درختان برای ذخیره آب و نزولات جوی و آبیاری درختان بر اساس اصول آبخیزداری تهیه‌شده که این هلالی‌ها با همپوشانی یکدیگر و ذخیره آب به میزان یک مترمکعب در هرکدام از آن‌ها با توجه به خشک‌سالی کمبود بارندگی و دمای هوا مانع خشکیدگی درختان می‌شود، خاطرنشان کرد: نهال‌کاری، بذرکاری و بهره‌گیری از گونه‌های مقاوم یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از خشکیدگی درختان شهرستان سیروان است.

وی ادامه داد: اقدامات بهداشتی در جهت مبارزه با آفات و بیماری‌ها و خارج کردن بقایای شاخه‌ی خشکیده که میزبان حشرات و اینکلوم اولیه قارچ‌ها بوده هم‌چنین هرس و حذف شاخه‌های خشکیده به‌منظور افزایش جست رشد و مبارزه با گیاهان نیمه انگلی لورانتوس می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از خشکیدگی درختان بلوط داشته باشد و استفاده از توان همیاران طبیعت دهیاران و آموزش و توانمندسازی جامعه روستایی در حفظ و نگهداری جنگل‌ها نقش اساسی دارد.

"مهران" امن‌ترین مرز برای تردد زائران اربعین

رئیس پلیس‌راه راهور ناجا گفت: اين مرز در دو سال آینده به يكي از امن‌ترین مرزهاي زمینی کشور برای تردد زوار به عتبات عالیات تبديل می‌شود. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ایلام سرهنگ «محمدحسین حمیدی» در نشست هماهنگی پلیس و دستگاه‌های امدادی برای خدمات‌رسانی بهتر به زوار اربعین حسینی در فرمانداري مهران اظهار کرد: هماهنگی پلیس و دستگاه‌های امدادی برای خدمات‌رسانی بهتر به زوار اربعین حسینی و استفاده از توان و ظرفیت سایر استان‌ها در طرح اربعین می‌تواند زمينه تردد آسان را براي زائران فراهم كند.

وي افزود: با توجه به نگاه کشور به مرز بین‌المللی مهران پیش‌بینی می‌شود اين مرز در دو سال آینده به يكي از امن‌ترین مرزهاي زمینی کشور برای تردد زوار به عتبات عالیات تبديل شود.

حمیدی تصریح کرد: دو بانده کردن مسیر مهران تا پایانه مرزی به طول 11 کیلومتر، روشنایی مسیر پل زائر تا پایانه مرزی به طول 11 کیلومتر، پروژه میدان ورودی پایانه، ایجاد پل دوم زائر، ایجاد کنارگذر شرقی و غربی، جانمایی برای پارکینگ خودروها ازجمله اقداماتی بود که برای تسهیل در تردد زائران انجام‌گرفته است.

رئیس پلیس‌راه راهور ناجا خاطرنشان کرد: افزایش ۱۴ گیت به عدد ۹۶ از ديگر اقدامات براي تسهيل در تردد زائران است.

افزایش سقط درمانی در ایلام
مدیرکل پزشکی قانونی ایلام، از افزایش مراجعین متقاضی سقط درمانی به پزشکی قانونونی استان در چند ماهه‌ی اخیر خبر داد.

دکتر «ساسان روندی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ایلام، اظهار کرد: در چند ماهه گذشته امسال تعداد 47 متقاضی سقط درمانی به پزشکی قانونی استان مراجعه كردند که از این تعداد 26 مورد در ردیف اندیکاسیون‌های سقط درمانی قرارگرفته و براي آن‌ها مجوز سقط صادرشده است.

وی با بیان اینکه در مدت مشابه سال گذشته از تعداد 15 متقاضی سقط درمانی به این  دستگاه برای 13 نفر از این متقاضیان مجوز سقط صادرشده است، ادامه داد: يكي از مهم‌ترین شروط صدور مجوز سقط درماني در پزشكي قانوني سن بارداري است كه بر اساس قانون بايد قبل از چهارماهگی (ولوج روح در جنين) و يا پيش از 19 هفتگي بر اساس سونوگرافی‌های معتبر دوره‌ای باشد.

مدیرکل پزشکی قانونی ایلام تصریح کرد: موارد ديگر يعني وجود ناهنجاري در جنين كه موجب حرج مادر شود و يا بيماري مادر كه ادامه بارداري را براي او با خطر جاني توأم می‌سازد، موردبررسی قرار می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه همه ناهنجاری‌های جنيني موجب صدور مجوز سقط درماني نمی‌شود، اضافه کرد: تنها ناهنجاری‌هایی كه موجب حرج مادر باشد و اين موضوع به تأييد سه پزشك متخصص و معتمد برسد، يكي از شروط صدور مجوز سقط‌درماني خواهد بود.




اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار