در شرایط فعلی که کشور وارد مرحله جدیدی در عرصه های مختلف ملی، منطقه ای و فراملی شده، تامین منافع ملی مستلزم ارتقاء و تقویت وحدت ملی است. زیرا وحدت ملی و دوری جستن از چالش های داخلی، قدرت دولت ما را در مدیریت شایسته ی شرایط حساس منطقه کمک خواهدنمود.
کد خبر: ۱۴۶۰۵۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۴ 16 December 2015

علی اصغراسدی تابناک ایلام::مقام معظم رهبری (حفظ ا...) با علم، تدبیر و درایت و توجه به ضرورت های مذهبی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، مکانی و زمانی، نسبت به نامگذاری سالها اقدام می نمایند، که مهمترین تاثیر این نامگذاری ها جدای از بحث تعریف آرمان، نوعی فرهنگ سازی نیز محسوب می شود.
در شرایط فعلی که کشور وارد مرحله جدیدی در عرصه های مختلف ملی، منطقه ای و فراملی شده، تامین منافع ملی مستلزم ارتقاء و تقویت وحدت ملی است. زیرا وحدت ملی و دوری جستن از چالش های داخلی، قدرت دولت ما را در مدیریت شایسته ی شرایط حساس منطقه کمک خواهدنمود.

اینک که کشور در آستانه حساس ترین ومهمترین اتفاق سیاسی یعنی دوانتخابات مهم وسرنوشت ساز قرارگرفته است ایجاد فضایی امن وسرشار از امید دراین  برهه تاریخی موجب بالا رفتن سطحی از امید دربین جامعه وافزایش مشارکت مردم درسرنوشت سیاسی کشور خواهد شد که این موضوع قطعا در سرنوشت کشور وتقویت پایه های سیاسی آن ومتعاقباافزایش تاثیر گذاری بین المللی نظام در منطقه پرالتهاب  خاورمیانه وآسیا خواهد شد.

نخبگان ،فعالان اجتماعی وسیاسی واصحاب رسانه درهرکشور از جمله ارکان تاثیر گذار جامعه هستند که رفتار اجتماعی وسیاسی عوام متاثر از نوع رفتار ومواضع آنان درجامعه خواهد بود ودر مواقع حساس وسرنوشت ساز که کشور نیازبه آرامش دارد این گروه تاثیر گذار بعنوان پرچمداران  تحرکات متعدد سیاسی واجتماعی جامعه تلقی شده وبرهمین اساس باید در نوع رفتار وگفتار وموضعگیری های خود جوانب احتیاط را رعایت نمایند.

جریانات واحزاب سیاسی  در هر کشوری پرچمداران دمکراسی محسوب می شوند وتوسعه سیاسی وفضای باز سیاسی ادعایی در یک کشور زمانی محقق می شود که احزاب وجریانات فوق بتوانند براحتی در جامعه اظهار نظر نموده ومواضع سیاسی خود را بیان کنندواین مهم در جامعه کنونی ما از طریق مشارکت فعال نمایندگان جریانات سیاسی در نشستها،تجمعات وگاها از طریق رسانه ها بعنوان رکن چهارم دمکراسی امکانپذیر است.

در حکومتی که داعیه دمکراسی وآزاد اندیشی دارد،احراب سیاسی باید بتوانند در فضایی آرام ودر کمال امنیت آزادانه نکته نظرات سیاسی خود را برای مردم تبیین کنند واین موضوع بدون فراهم شدن بسترهای لازم توسط حکومت وحمایت از آن امکانپذیر نیست.

قدر مسلم این است افزایش فعالیتهای سیاسی ،تحرکات قانونی احزاب در جامعه به تنویر افکار عمومی وآگاهی بخشی آنان در مسایل سیاسی کشور وافزایش سطح مشارکت مردم در انتخابات  تاثیرات مثبتی خواهد داشت مشروط براینکه موضعگیری ها وتحرکات در فضایی صمیمی ودوستانه توام باهمدلی وهمزبانی همراه باشد تا خدایی نخواسته زمینه مداخله گری دشمنان در این فعالیتها فراهم نشود.

این روزها بازار دعوت از چهره های سیاسی بعنوان یک اصل شناخته شده در فعالیتهای سیاسی مرسوم برای سخنرانی واظهار نظر وارائه ایده های سیاسی احزاب وجریانات در جامعه خصوصا در مراکز دانشگاهی داغتر شده است وقطعا بانزدیک شدن به ایام انتخابات این موضوع داغتر خواهد شد .

با گذری کوتاه در خیابانهای شهر ایلام به بنرها وآگهی هایی در خصوص برگزاری نشستها وبرنامه های سخنرانی چهره های مهم سیاسی کشور درسطح شهر روبرو خواهیم شد که این موضوع نشان از شروع زودهنگام  تحرکات جریانات سیاسی ونوید بخش انتخاباتی مهم با سطح مشارکت بالا در اسفندماه سالجاری دراستان وکشور بوده اما نوع برخوردهای صورت گرفته با بانیان برگزاری این نشستها وممانعت از ایراد سخنرانی توسط بعضی از  چهره های سیاسی قطعا باشعار سال درتضاد بوده ودر ایجاد التهاب وتشتت در فضای جامعه بی تاثیر نیست.

بدنبال تحرکات جنبشهای دانشجویی در دانشگاههای استان ایلام ،بسیج دانشجویی واحد ایلام و دفتر هم اندیشی اساتید دانشگاه آزاد اسلامی ایلام در یک هفته گذشته  بنرهای تبلیغاتی خود را مبنی بر سخنرانی دکتر حسن عباسی " درسطح شهر  ودانشگاه نصب کردند اما گویا مسئولین این دانشگاه در اقدامی عجیب با ادعای عدم اخذ مجوز از لغو این سخنرانی خبردادند این درحالیست که مسئولین بسیج دانشجویی این دانشگاه مدعی اند که "چنین چیزی صحت ندارد و تنها به دلیل استقبال پرشور دانشجویان مجبور شده ایم که مکان مراسم را تغییر دهیم و در فرصت اعلام شده این برنامه برگزار می شود و لغو مجوز مطرح نیست".

گرچه برای برگزاری این نشستها وبرنامه های سخنرانی اخذ مجوزهای قانونی گامی مهم وضرورتی اجتناب ناپذیر است اما مسئولین این دانشگاه نیز باید در فضایی صمیمی وبا سرلوحه قرار دادن شعار همدلی وهمزبانی ازبروز التهاب وتشتت در فضای سیاسی دانشگاهها وتسری آن به جامعه درآستانه انتخابات سرنوشت ساز ممانعت به عمل آورند و پاره ای از رسانه ها نیز که داعیه اصولگرایی وولایتمداری دارند بجای آرام نمودن فضا برای تحقق شعارسال وحفاظت از منافع ملی نظام ،خود آتش بیار معرکه نشوند!

هنوز که پس لرزه های لغو سخنرانی دکترحسن عباسی در فضای سیاسی دانشگاهها ورسانه های جمعی فروکش نکرده است که موضوع  دعوت انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی ایلام  از "حسین مرعشی "یکی از تئوریسن های جریان اصلاح طلب برای حضور و سخنرانی در این دانشگاه زمینه بروز برخی مخالفتها وتشتت هایی  در فضای سیاسی دانشگاهها  خواهد شدواین مهم در نوشته هاو یادداشت های رسانه های مورد اشاره به صراحت روشن است.

 بدون شک جملگی باید به این مهم اهتمام نمایند که از جمله مولفه های تقویت وحدت ملی، عزم ملی است، که تحقق تقویت وحدت ملی و افزایش سرمایه ی اجتماعی را در پی خواهد داشت. عزم ملی زمانی ایجاد می گردد، که صداقت بهترین سیاست شمرده شود و مردم اعم از اکثریتی که به دولت ها رای می دهند، و یا اقلیتی که رای نداده اند، ولی نعمت شمرده شده و محرم دانسته شوند وفضای ایجاد شده برای اظهار نظرها وتحرکات سیاسی یکسان بوده وبه نمایندگان هردو جریان سیاسی بدون جانبداری توسط نهادهای دولتی در بیان اظهارنظرهایشان به یک اندازه فرصت داده شود

عبرت و استفاده از تجربه ی گذشته که راحت بدست نیامده است، می تواند چراغ راه آینده باشد.
اقناع اقلیت توسط دولت، مدیران و طرفدارانش بجای منکوب ایشان منجر به همراه شدن و ایجاد همدلی و همزبانی بیشتری خواهد شد. هم دلی و هم زبانی، وقتی محقق خواهد شد، که با منتقدین خویش سعه صدر به خرج داده و با زبان ترغیب، تشویق و تکریم صحبت شود.

به هر حال وجدان سیاسی اقلیت و اکثریت باید بیدارتر و شادابتر از گذشته هدایتگر بوده و بر مدار منافع و وحدت ملی بچرخد و دولت و حاکمیت را در چنین شرایط حساسی بیشتر درک نموده و با همدلی و هم زبانی با دولت، در ایجاد آرامش و آسایش بیشتر جامعه مشارکت نمایند، امید است دولتمردان تلاشگر با تدبیر امور ، ضمن ایجاد همدلی و هم زبانی ملی و فراملی، میوه ی این همدلی و هم زبانی را بچینند و به حمایت مقام معظم رهبری و همفکری، هم یاری،  همراهی، هم دلی و هم زبانی ملت غیور، شهید پرور و نجیب ایران اسلامی پاسخ شایسته ای بدهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار