پاییز امسال اگرچه که استان ایلام شاهد یک بارش بی سابقه در صد سال اخیر بود و با جاری شدن یک سیل ویرانگر خسارات بسیاری بر مردم این استان وارد شد اما همین بارش ها وضعیت سفره های زیرزمینی ، چشمه ها، رودخانه ها و سدهای این استان را کاملا بهبود بخشید.
کد خبر: ۱۶۳۲۰۰
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۴ 13 January 2016
به گزارش تابناک ایلام، در حالیکه استان ایلام در سال گذشته و چند سال اخیر وضعیت دشواری را از لحاظ میزان بارش ها تجربه کرد، در سال جاری اما بخت با این استان در حدی همراه بوده که وضعیت این استان را از این لحاظ در سطح استانهای شمالی کشور قرار داده است.

بارشهای ایلام با گیلان برابری کرد/ وداع با خشکسالی 15 ساله (+عکس)

خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری کردپرس گزارش داد: بارش های این استان بر اساس گزارش های هواشناسی از آغاز فصل بارش ها تاکنون حتی بالاتر از متوسط میزان بارش های سالهای گذشته بوده و این وضعیت مطلوب خوشبختانه همچنان ادامه دارد.
پاییز امسال اگرچه که استان ایلام شاهد یک بارش بی سابقه در صد سال اخیر بود و با جاری شدن یک سیل ویرانگر خسارات بسیاری بر مردم این استان وارد شد اما همین بارش ها وضعیت سفره های زیرزمینی ، چشمه ها، رودخانه ها و سدهای این استان را کاملا بهبود بخشید.
استان ایلام دومین استان پربارش کشور بعد از گیلان در همین ارتباط مدیر کل هواشناسی استان ایلام با بیان اینکه از لحاظ ریزش های جوی این استان بعد از استان گیلان رتبه دوم کشوری را دارد، گفت: از نظر میانگین مراکز شهرستان ها، میزان بارش های استان از زمان شروع بارش های سال جاری تاکنون 516 میلی متر است.
یوسف شیخ الملوکی افزود: بر این اساس میزان بارش های استان ایلام در سال زراعی جاری تاکنون 108 درصد بوده که از این منظر رتبه نخست کشور را دارد و هشت درصد بیشتر از میانگین بلند مدت بارش ها است ضمن اینکه تداوم بارش های استان مازاد بر میانگین بلند مدت بوده است.
وی اضافه کرد: بیشترین مقدار بارندگی این استان تاکنون در ارکواز ملکشاهی با 725.5 میلی متر و کمترین بارش ها نیز در مهران 222.3 میلی متر ثبت شده است.
شیخ الملوکی تاکید کرد: علاوه بر میانگین بارش های ند ماهه ، در بارش های چند روز اخیر نیز بیشترین میزان بارش ها در منطقه ماژین دره شهر با 54.2 و کمترین میزان نیز در بخش موسیان از توابع شهرستان دهلران با 4.5 میلی متر بوده است.
سر ریز شدن سد ایلام برای نخستین بار در سالهای اخیر
بارندگی های استان ایلام بر اساس آنه که تاکنون گزارش شده است سال امیدوار کننده ای را برای کشاورزان و دامداران استان نیز نوید می دهد ، در عین حال از لحظ ذخایر پشت سدها نیز وضعیت بسیار امیدبخش است.
همچنین برای نخستین بار در طول سالهای اخیر بسیاری از سدهای استان به دنبال این بارش های متناوب این چند ماهه سرریز شدند و نه تنها به نگرانی های ناشی از خشک سالی در چند سال اخیر پایان داد بلکه موقعیت این استان را در حد استانهای پربارش قرار داده است.
بر این اساس به دنبال بارش های چند روز پیش سد چم گردلان ایلام که محل ذخیره و تأمین آب شرب بیش از 250 هزار شهروند ایلامی است برای نخستین بار در طول چند سال اخیر سرریز کرد که چنین اتفاقی خوشحالی بسیاری را برای ایلامی ها به دنبال داشته است.
عبور توده های برفی از آسمان ایلام
اگرچه که در سال جاری بارندگی های استان ایلام بسیار مطلوب و بالاتر از سطح متوسط گزارش شده است اما وضعیت این استان از لحاظ بارش برف تا کنون که در نیمه دوم دیماه قرار گرفته ایم مطلوب نبوده است.
در روزهای گذشته بارش برف در حالی استانهای غرب کشور و همجوار ایلام را در برگرفته و مشکلات بسیاری را برای مردم این استانها به وجود آورد اما در استان ایلام این بارش ها بصورت باران بوده و تنها در برخی از کوهستانها شاهد بارش برف بوده ایم.
البته این تغییر وضعیت در بارش های ایلام و کم شدن بارش برف تنها مربوط به امسال نبوده بلکه چند سالی است که مانند گذشته ها شاهد بارش های آنچنانی برف به استثای مناطق کوهستانی نیستیم که به گفته کارشناسان هواشناسی قرار گرفتن این در همجواری خوزستان و تغییرات جوی از دلایل این امر بوده است. اگرچه که این توده های جوی به شکل بارش باران، این استان را از نعمت بارش برخوردار کرده است.
بارش های مطلوب و کم سابقه باران در ایلام در این چند ماهه ابتدایی سال اگرچه که خوشحالی بسیاری را برای مردم این استان به ارمغان آورده است اما سیل ویرانگر چند ماه گذشته و خسارات بسیاری را که در این استان به دنبال خود داشت و هنوز هم ترمیم نشده اند هچمنان مانند یک زخم عمیق در خاطره مردم این استان محفوظ مانده است./پ

عکس: فرشاد قیطاسی/مکان:روستای برآفتاب بی

منبع: خبرآنلاین


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار