یکی از مباحث اساسی که همواره در مناسبت های مختلف به ویژه موسم انتخابات در کشور به بحث داغ روز محافل سیاسی و اجتماعی تبدیل می شود استفاده از زنان توانمند و به کارگیری آنان در عرصه های مدیریتی کلان کشوری و استانی است.
کد خبر: ۱۷۲۱۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱ 30 January 2016
یکی از مباحث اساسی که همواره در مناسبت های مختلف به ویژه موسم انتخابات در کشور به بحث داغ روز محافل سیاسی و اجتماعی تبدیل می شود استفاده از زنان توانمند و به کارگیری آنان در عرصه های مدیریتی کلان کشوری و استانی است.

به گزارش تابناک ایلام؛ با وجود پیشرفت های محسوس چند دهه گذشته بانوان کشور در زمینه تحصیلات و مشارکت های اجتماعی به عنوان یک تصور بدیهی همچنان سهم زنان از بازار کار و از آن بیشتر تصدی مشاغل مدیریتی در کشور از توان، ظرفیت و جمعیت این قشر بسیار کمتر است. 
اگر چه بررسی شعارهای انتخاباتی روسای جمهوری از سال 76 تا 92 نشان می دهد که همه ایشان بر حضور زنان و واگذاری مدیریت های کلان به آنان پای فشارده اما پس از آغاز به کار دولت ها و چیدمان مدیریت ها به جز واگذاری یک یا دو پست کلان دولتی در حوزه مدیریت عالی و پایه سهم ناچیزی نصیب بانوان شده است. 
نداشتن اعتماد به نفس کافی، کم تحرکی تشکل های مدنی حوزه بانوان و مهمتر از همه نبود انگیزه لازم و کافی نزد این قشر برای پیگیری خواست ها و مطالبات قانونی باعث شده زنان ایرانی نقش و سهم چندانی در عرصه های مدیریتی کشور ایفا نکنند و این در حالیست که بر اساس تجربه ثابت شده که زن ایرانی از توانایی های مدیریتی و اجرایی بالایی برای تحرک، تحول و پیشرفت سیستم اداری و اجرایی برخوردار است. 
زن ایرانی و به تبع آن زنان ایلامی با وجود توانایی و بهره مندی از تحصیلات بالای دانشگاهی در کنار داشتن تخصص و تجربه لازم برای تکیه بر صندلی مدیریتی اعتقاد دارند، تاکنون به آنچه که استحقاق آنان بوده دست نیافته اند و اراده لازم و کافی نیز نزد تصمیم گیرندگان کشوری و استانی برای دستیابی به جایگاه واقعی این سرمایه های اجتماعی وجود ندارد. 
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرنا در ادامه میزگردهای خود این هفته به موضوع سهم زنان ایلامی از مدیریت اجرایی پرداخته تا با انعکاس دیدگاه های حاضران در این نشست به واکاوی مسائل و چالش های سد راه حضور زنان در سمت های مدیریتی این استان بپردازد. 
مهمانان این نشست کلثوم خلیلوند مشاور امور بانوان استاندار و مدیرکل زنان و خانواده استانداری ایلام، فاطمه میرزابیگی عضو شورای شهر ایلام، مژگان عالی پور معاون شرکت شهرک های صنعتی استان ایلام، مهناز مومنی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام و حیران پورنجف جامعه شناس و مدرس دانشگاه های ایلام هستند. 

** نقش زنان در پست های مدیریتی کمرنگ است 
مدیرکل زنان و خانواده استانداری و مشاور امور بانوان استاندار ایلام گفت: متاسفانه مردان بیشتر به عنوان نیروی کارآمد و سرمایه اجتماعی در پست های مدیریتی دیده می شوند و نقش زنان در این حوزه کمرنگ است در حالی که مدیریت نیاز به خلاقیت، نوآوری و تفکر پویا دارد. 
کلثوم خلیلوند با بیان اینکه موفقیت زنان در حوزه های مدیریتی هنگامی امکان پذیر خواهد بود که جامعه توانمندی های زنان را باور و به این قشر اعتماد کند، افزود: زنان باید با ارایه عملکرد مثبت و درخشان خود زمینه را برای ایجاد این باور در جامعه فراهم کنند. 

**مردان حتی مدیریت امور مربوط به زنان را نیز در دست دارند 
مدیرکل زنان و خانواده و مشاور امور بانوان استاندار ایلام گفت: وضعیت جامعه در بسیاری از موارد به گونه ای است که مردان حتی مدیریت امور مربوط به زنان را برعهده می گیرند و زنان جایگاه آن چنانی در این زمینه ندارند. 
خلیلوند افزود: یکی از شاخص های کلیدی توسعه باور توانمندی های زنان و ورود آنان به عرصه مدیریتی است و میزان مشارکت زنان در حوزه های اقتصادی بازوی این توسعه است و باید اعتقاد به مشارکت زنان در جامعه تبیین و نهادینه شود. 
وی اظهار کرد: با توجه به محدودیت های مدیریتی، زنان نیازمند حمایت و مانع زدایی مسئولان ارشد سازمان ها و ارگان ها چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی هستند و اگر این موانع برداشته نشود، قابلیت ها و توانایی های زنان به کارکرد تبدیل نخواهد شد که به سرخوردگی زنان و عدم دستیابی به توسعه انسانی منجر خواهد شد. 

** کل جامعه از مدیریت زنان بهره مند خواهد شد 
مدیرکل زنان و خانواده و مشاور امور بانوان استاندار ایلام گفت: مدیریت زنان باعث بالا رفتن اعتماد به نفس، کسب هویت مستقل و بهبود وضعیت و رشد اجتماعی زنان می شود به طور قطع اگر این موضوع محقق شود همه جامعه از آن بهره مند خواهد شد. 
خلیلوند افزود: تبیین این بحث که نقش اجتماعی زنان منافاتی با نقش زنانه و مسئولیت خانوادگی آنان ندارد از جمله اقدام هایی است که برای نهادینه کردن مدیریت زنان ضروری است. 
وی حمایت و همکاری مردان، خانواده و همکاران و حمایت دولت و دولتمردان از واگذاری مدیریت به زنان را از جمله دیگر اقدام هایی دانست که باید در راستای نهادینه کردن مدیریت زنان انجام شود. 

**دولت تدبیر و امید به دنبال ارتقا جایگاه اجتماعی زنان است 
مدیرکل زنان و خانواده و مشاور امور بانوان استاندار ایلام گفت: دولت تدبیر و امید به دنبال احیا و ارتقا جایگاه اجتماعی زنان است. 
کلثوم خلیلوند با بیان اینکه زنان نقشی بی بدیل و ممتاز در عرصه های مختلف پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و دوران سازندگی ایفا کرده اند، افزود: رویکرد دولت روح تازه ای در کالبد زنان کشور دمیده است. 

** محروم کردن جامعه از استعدادهای خدادادی زنان لطمات زیادی به جامعه وارد می کند 
مدیرکل زنان و خانواده و مشاور امور بانوان استاندار ایلام با بیان اینکه زنان نیمی از سرمایه انسانی کشور هستند، اظهار کرد: رعایت نشدن شایسته سالاری و محروم کردن جامعه از استعدادهای خدادادی زنان زیان های فراوانی به جامعه وارد می کند. 
خلیلوند افزود: در صورتی که به دنبال تحقق اقتصاد مقاومتی و ارایه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت هستیم باید این واقعیت را بپذیریم که اعتماد نداشتن به شایستگی زنان فرصت سوزی است. 
وی تاکید کرد: بهره مندی از ظرفیت و استعدادهای خدادادی زنان می تواند ما را به سمت توسعه و پیشرفت سوق دهد. 

** توازن کار و زندگی مهمترین راهبرد حل مشکلات زنان 
مدیرکل زنان و خانواده و مشاور امور بانوان استاندار ایلام توازن کار و زندگی را مهمترین راهبرد برای حل مشکلات زنان دانست و گفت: هم اینک نقش مادر، همسر و مسوولیت اجتماعی زنان در جامعه بسیار سنگین است. 
خلیلوند ایجاد توازن بین کار و زندگی را به عنوان دغدغه جهانی خانواده ها عنوان کرد و افزود: توازن بین کار و زندگی از مهمترین رویکردها در حوزه زنان و خانواده است تا بانوان با هماهنگی بین اجتماع و اشتغال به وظیفه خانه داری و همسرداری خویش دست یابند. 

** تفکیک جنسیتی معنا ندارد 
عضو و رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر ایلام گفت: استان ایلام همپای مردان، دارای زنان توانمندی در حوزه های مختلف است که باید بر پایه دانش و تخصص و شایسته سالاری بدون قائل شدن به تفکیک جنسیتی برای رشد بیشتر جامعه از زنان در پست های مدیریتی و اجرایی بهره گرفت. 
فاطمه میرزابیگی با بیان اینکه گفتمان فرهنگی در داخل کشور ضعیف است، تاکید کرد: خیلی از چارچوب های دست و پاگیر باعث ضربه زدن به توانمندی زنان شده است، به عنوان مثال زنان در مواردی چون حضور در صحنه مهم انتخابات سهمی پررنگ دارند اما از این حضور بهره برداری درستی به سود زنان و جامعه صورت نمی گیرد. 

** به کارگیری زنان در حوزه های مدیریتی تنها در حد شعار باقی می ماند 
عضو شورای شهر ایلام افزود: مدیران ارشد کشور و بیشتر استان ایلام در ابتدا باید زنان و توانمندی و استعدادهای آنها را باور کنند، در حالی که حمایت از زنان و به کارگیری آنان در سطوح مدیریتی تنها در حد شعارهای رنگین و دهان پرکن باقی مانده است. 
میرزابیگی پیشنهاد کرد: واگذاری سمت های مدیریتی و اجرایی به زنان در مناطقی مانند ایلام باید به صورت ابلاغیه های رسمی از سوی مقام های ارشد کشور انجام شود و همچنین به زنان نیز در حوزه های مدیریتی همچون مردان اجازه مانور دهی و فعالیت های گسترده داده شود و مسئولان ضمن نظرخواهی از زنان در حوزه های مختلف آنان را محدود نکنند. 
وی با اعلام این که حضور زنان در سطوح مدیریتی دستگاه های اجرایی استان ایلام مستلزم تغییر فرهنگ و تغییر فرهنگ نیز نیازمند هزینه و زمان زیادی است، افزود: زنان در مدیریت قوی تر و دارای هوش و ذکاوت بیشتری از مردان هستند و حرکت جامعه بر مدار اختلاف های فرهنگی، سلیقه ای و عقیده ای دلیل بر ناتوانی زنان نیست. 

** گوهر خودباوری گمشده زنان ایلامی 
معاون پشتیبانی و برنامه ریزی شرکت شهرک های صنعتی استان ایلام نیز در این میزگرد خودباوری را گوهر گمشده بیشتر زنان ایلامی توصیف کرد و گفت: یکی از عمده ترین مشکلات زنان ما این است که هیچ نقش، کارکرد و جایگاه ارزشمندی برای خود قایل نیستند و همواره چشم انتظار ظهور حامی، معجزه گر و تصمیم گیرنده هستند. 
مژگان عالی پور نبود خودباوری و اعتماد به نفس زنان را سد راه پیشرفت این قشر بزرگ و از آفت های اصلی سد راه توسعه سیاسی و اجتماعی استان عنوان کرد. 
عضو شورای هماهنگی روابط عمومی دستگاه های اجرایی استان ایلام افزود: این خود زنان هستند که بیشتر برای خویش و حتی دیگر زنان محدودیت ایجاد می کنند، شوربختانه بیشتر زنان ما ریسک پذیری بالایی ندارند و چندان اهل خطر کردن و تجربه وضعیت های تازه و نوین نیستند. 

** زنان تسلیم محض وضع موجود نباشند 
معاون پشتیبانی و برنامه ریزی شرکت شهرک های صنعتی استان ایلام گفت: یکی دیگر از چالش ها و مشکلات زنان به ویژه زنان ایلامی این است که از وضعیت اجتماعی خود راضی اند و تسلیم محض و مطلق وضع موجود شده اند و با کمال تاسف حتی برای خروج از این وضعیت و تغییر این معادله کمترین تلاش نیز نمی کنند. 
عالی پور اظهار کرد: بخش عمده و درصد بالایی از زنان ما حتی آنانی که در دستگاه های اجرایی خدمت می کنند از وضعیت کنونی خود رضایت دارند و تلاش زیادی برای ایجاد تغییر شرایط به نفع خود نمی کنند، تجربه ثابت کرده که زنان توانمند ما در حوزه اجرایی و اداری توانسته اند مدیران مرد را با خواسته ها و دیدگاه های خود همراه و همگام کنند. 
نایب رئیس هیات بدمینتون استان ایلام تاکید کرد: زنان امروزی ما در صورت خودباوری و اعتماد به نفس با برخورداری از توان علمی و دانش اجرایی می توانند به جایگاه بالاتر مدیریتی و ارتقاء شغلی دست یابند در واقع زنان خود باید این مهم را به اثبات برسانند یعنی تا وقتی که خود زن به توان و تخصص و دانش خویش باور نداشته باشد و این ویژگی ها را به عنوان کالا عرضه نکند هیچ کس دیگری نمی تواند برای او کاری انجام دهد. 
عالی پور افزود: زنان باید با شناخت توانایی درونی خود و مجهز به دانش و تخصص در کنار برخورداری از اعتماد به نفس بالا در برابر سنت های غلط و باورهای نادرست که فضلیت و فرصت تنها از آن مردان است و زنان باید در پستوی خانه باشند مقابله کنند و این دیوار ساختگی را فرو ریزند، ضمن اینکه باید قدرت چانه زنی و همراهی سازی مردان با اهداف و آرمان های خود را افزایش دهند؛ البته در این راه قوانین و دستورالعمل های رسمی کشور نیز مستلزم بازنگری و به روز رسانی خواهد بود. 

** زنان باید تغییر را از خود آغاز کنند 
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام و عضو انجمن زنان فرهیخته کشور نیز در ادامه این میزگرد گفت: من به عنوان یک زن باید خودم را باور داشته باشم و تغییر را از خودم آغاز کنم تا دیگران نیز مرا باور کنند و در رفتارشان با زنان تغییر ایجاد کنند. 
مهناز مومنی افزود: زنی که برای بیرون آمدن از خانه باید حتما پسربچه ای را همراه خود داشته باشد تا به حضورش بیرون از منزل مشروعیت بدهد، چنین زنی در وجودش اعتماد به نفس ندارد. 
وی ادامه داد: البته من حق می دهم که به خاطر مسائل فرهنگی موجود در استان، زن مجبور است برای خودش حاشیه امن روانی ایجاد کند، اما نکته اینجاست که این ایراد قبل از هر جای دیگر، ابتدا از خود زن شروع شده و شکل گرفته و به جامعه نیز سرایت می یابد؛ ذهن انسان قدرت این را دارد که از یک جهنم برای خود بهشتی بسارد و یا اینکه برعکس، بهشت را جهنم کند، لذا هر چه بر ما زنان می رود از تفکر ماست که ریشه در فرهنگ دارد. 
این مدرس دانشگاه آزاد اسلامی ایلام بیان کرد: زن باید انتخاب کند اگر می خواهد زندگی اجتماعی و سیاسی داشته باشد، یا خانه نشین محض باشد، باید یکی را انتخاب کند؛ یا باید توانمندی های خود را باور کند و از کج فهمی های اجتماع نهراسد یا اینکه خودش را از همه چیز محروم کند. 
مومنی افزود: زنی که احساس می کند که توانمند است و می تواند گام مثبتی برای مردم و اصلاح جامعه بردارد باید همت کند و به صحنه بیاید و قبل از هر چیز بداند که این کار دارای هزینه هایی برای او خواهد بود؛ جامعه هم باید با چشم باز زنان توانمندی را که به صحنه های اجتماعی و مدیریتی آمده اند حمایت کنند. 

** زنان به یکدیگر اعتماد کنند 
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام گفت: مساله مهم دیگر این است که زنان در عرصه مشارکت های مدنی باید به یکدیگر اعتماد داشته باشند و در صدد حذف همدیگر نباشند، تا زمانی که زنان برای برداشتن موانع پیدا و ناپیدایی که در برابر حضور موثرترشان در اجتماع و ساختار قدرت وجود دارد، متحد نشوند، وضعیت زنان در استان ایلام از این بهتر نخواهد شد. 
مومنی اظهار کرد: بحث دیگر درباره سهم مدیریت زنان جنبه حقوقی دارد؛ پرسش من این است که وقتی حتی در قانون اساسی این کشور برای مناصب سیاسی و مدیریتی، سخن از «رجال» سیاسی به میان آمده و این اصطلاح بلادرنگ مرد بودن را به ذهن متبادر می کند، جایگاه زن که نیمی از اجتماع را تشکیل می دهد، کجاست؟ 
وی با بیان اینکه هیچ کس منکر تفاوت های جسمی بین زن و مرد نیست افزود: کسی منکر این نوع تفاوت نیست. اما سخن ما این است که بدون لحاظ کردن دیدگاه های جنسیتی، تفاوت ها را با نگاهی روشنفکرانه بپذیریم و برای یک همزیستی عادلانه، بر نقش زن به عنوان یک انسان در اجتماع صحه بگذاریم. 
وی گفت: 50 درصد جمعیت کشور را زنان تشکیل می دهند، زنان در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی دوشادوش مردان و گاهی هم جلوتر از مردان حرکت کرده اند و همواره سربازان خوبی برای کشور بوده اند اما با وجود این همه حضور، وقتی به قله هرم می رسیم، در مدیریت جایی ندارند؛ اگرچه به اندکی از زنان مسئولیت های واگذار می شود که بیشتر از آنکه ناشی از باور به توانمندی زنان در عرصه های مدیریتی باشد، کاری دهن پرکن و نمایشی و برای بستن زبان دیگران است. 
این مدرس دانشگاه بیان کرد: مطالبات زنان ما هرگز جنبه فمنیستی ندارد؛ تنها سخن آنها که حرف حقی هم هست این است که وقتی شرایط مردان و زنان در انتخاب شدن و انتخاب کردن یکسان است، وقتی تحصیلات یکسان است، وقتی در بعضی عرصه های مدیریتی و در حوزه هایی خاص، توان زنان بالاتر از مردان است، چه ایرادی دارد که از زنان در مدیریت جامعه استفاده شود؟ 

** شایسته سالاری بدون لحاظ رویکرد جنسیتی عین عدالت است 
مومنی افزود: اگر مبنای عمل ما در تمام کارها عدالت باشد، هرگز نگاهی جنسیتی به سهم زنان و مردان در مدیریت نخواهیم داشت، شایسته سالاری بدون نگاه تبعیض آمیز جنسیتی، عین عدالت است و مطالبه زنان چیزی جز این نیست که اگر شایسته اند، به تناسب دانش و هوش و توانمندیشان، برای حضور در مدیریت استان به آنها «فرصت برابر» داده شود. 
عضو جمعیت زنان فرهیخته کشور گفت: نکته مهم دیگر این است که متاسفانه زنان ما و حتی بانون تحصیل کرده، نسبت به حقوق و اختیاری که مختص خود آنهاست به هیچ وجه آشنا نیستند؛ اعتقاد دارم اگر زنان به حق و حقوقی که قانون برای آنها تعیین کرده آگاهی داشته باشند، هرگز از مطالبه حقوق زنان کوتاه نمی آیند. 

** به کارگیری زنان در مدیریت ها، قدرت جامعه را افزایش می دهد 
فعال اجتماعی و مدرس دانشگاه های ایلام گفت: به کار گیری زنان در نظام مدیریتی باعث می شود قدرت جامعه افزایش یابد و توان نظام اجتماعی به نفع ملت مورد بهره برداری قرار گیرد. 
حیران پورنجف افزود: جوامعی که شرایط را برای حضور و رشد و بالندگی هر دو جنس زن و مرد به صورت یکسان فراهم کرده اند توانسته اند به توسعه متوازن و پایدار دست یابند. 
وی اظهار کرد: این موضوع در هیچ جامعه ای به صورت کامل محقق نشده است اما جوامعی که تلاش کرده اند موانع عمدی و سهوی بر سر راه فعالیت و مشارکت زنان برداشته شود، موفق تر هستند. 
فعال اجتماعی و مدرس دانشگاه های ایلام افزود: در دهه های گذشته نظام های فرهنگی و شرایط اجتماعی باعث شده زنان از حوزه خصوصی به حوزه اجتماعی گام بگذارند یعنی به عبارتی حضور زنان در حوزه اجتماعی بنا بر نیازی است که خود حوزه اجتماعی ایجاد کرده است. 

** نگاه برابر و ایجاد شرایط یکسان برای زنان ما هنوز در جامعه اتفاق نیافتاده است 
فعال اجتماعی و مدرس دانشگاه های ایلام گفت: پس از چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی هنوز شرایط و زیرساخت ها فراهم نشده و نگاه برابر و بسترهای یکسان هنوز برای زنان ما در جامعه فراهم نشده است. 
پورنجف افزود: ساختار اجتماعی فرهنگی جامعه هنوز توسعه نیافته و در بحث فرهنگی هنوز اعتماد عمومی نسبت به زنان پایین است که این باعث شده زنان به توانایی های خود اعتماد نداشته باشند. 
وی اظهار کرد: جامعه ای که نتواند نصف جمعیت خود را متعادل و گام به گام به حرکت درآورد نمی تواند در مسیر توسعه گام کند. 

** سهم بسیار اندک زنان در پست های مدیریتی نتیجه ضعف ساختارها 
فعال اجتماعی و مدرس دانشگاه های ایلام گفت: ساختارها و برنامه های نرم افزاری ما کماکان ضعف دارند و نمود آن سهم بسیار اندک زنان در پست های مدیریتی و نرخ بسیار پایین مشارکت اجتماعی زنان در استان ایلام و حتی کشور است. 
پورنجف افزود: نتیجه این روند به رشد یک سویه، نامتعادل و بیمارگونه جامعه منجر شده و تمامی ارکان اجتماع متضرر خواهند شد؛ رشد آگاهی زنان بدون فراهم کردن زیرساخت های مورد نیاز برای مشارکت و نقش پذیری این قشر در صحنه های اجتماعی به رشد جهش گونه آسیب های اجتماعی دامن خواهد زد. /م

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار