بهره برداری از سد کنگیر و طرح آبرسانی به شهرستان ایوان در شمال استان ایلام روز پنجشنبه ی مراسمی با حضور معاون اول رئیس جمهوری، وزیر نیرو، استاندار ایلام و جمعی از مسئولان کشوری و استانی به بهره برداری رسید.
کد خبر: ۱۹۵۸۱۰
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵ 10 March 2016

بهره برداری از سد کنگیر و طرح آبرسانی به شهرستان ایوان در شمال استان ایلام روز پنجشنبه ی مراسمی با حضور معاون اول رئیس جمهوری، وزیر نیرو، استاندار ایلام و جمعی از مسئولان کشوری و استانی به بهره برداری رسید.

به گزارش تابناک ایلام؛ اسحاق جهانگیری در این مراسم با تبریک به مردم شهرستان ایوان بخاطر بهره برداری از این پروژه گفت: ساخت سد کنگیر و پروژه آبرسانی به ایوان نقش مهمی در توسعه این منطقه به ویژه در بخش کشاورزی دارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام نیز در همین مراسم گفت: سد کنگیر با ظرفیت ذخیره 20 میلیون مترمکعب به منظور تامین آب شرب و کشاورزی شهرستان ایوان ساخته شده است.
ذوالفقار مهدیزاده طول تاج سد را 750 متر و ارتفاع آن را 42 متر اعلام و بیان کرد: برای ساخت آن 109 هزار مترمکعب بتون ریزی انجام و هزار و 250 میلیون ریال هزینه شده است.
وی گفت: به بهره برداری از سد کنگیر علاوه بر تامین آب شرب شهرهای ایوان و زرنه، آب مورد نیاز دو هزار و 500 هکتار از زمین های کشاورزی روستاهای تابعه بخش زرنه نیز تامین می شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام افزود: پروژه آبرسانی به شهر ایوان نیز با هدف تامین آب شرب ساکنان شهرهای زرنه و ایوان در دراز مدت و همچنین مجتمع های روستایی مسیر و شهرک صنعتی ایوان اجرا شده است.
وی ادامه داد: این طرح 32 کیلومتر خط انتقال دارد و به سه تلمبه خانه با ارتفاع پمپاژ 645 متر و دبی 230 لیتر بر ثانیه در مسیر مجهز شده، ضمن اینکه سه باب مخزن هزار مترمکعبی بتون زمینی نیز در محل تلمبه خانه ها ساخته شده است.
مهدی زاده گفت: ساخت خط انتقال برق، محوطه سازی و فنس کشی سه سایت در محل تلمبه خانه و یک ساختمان نگهبانی در هر سایت از دیگر اقداماتی است که در قالب پروژه آبرسانی به شهر ایوان انجام گرفته است.
وی افزود: سال های 83 و 84 منطقه ایوان به دلیل کاهش نزولات جوی با خشکسالی و کمبود آب شرب مواجه بود لذا در این مدت از چاه های آهکی برای تامین آب استفاده می شد که مشکلاتی را ایجاد کرده بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام ادامه داد: سال های 88 و 89 بخشی از شهر ایوان با تانکر آبرسانی می شد و ساکنان آن در تابستان با قطعی مکرر آب مواجه بودند.
وی گفت: هم اینک با اجرای این پروژه تامین آب شرب 65 هزار نفر اهالی دو شهر زرنه و ایوان، 32 روستای تابعه بخش زرنه و نیز آب شهرک صنعتی ایوان تامین می شود.
همچنین در حاشیه این مراسم شماری از اهالی روستای سرتنگ با در دست داشتن پلاکاردهایی خواستار پرداخت مطالبات خود بخاطر زمین های کشاورزی، باغها و منازل مسکونی ای شدند که با ساخت سد کنگیر زیر آب رفته و حدود هفت سال می باشد که به آنها پرداخت نشده است.
معاون اول رئیس جمهوری نیز پس از شنیدن سخنان روستاییان سرتنگ، دستور پیگیری برای پرداخت مطالبات مردم را به مسئولان ذیربط داد.
اسحاق جهانگیری روز پنجشنبه به منظور شرکت در آیین افتتاح چند طرح عمرانی به استان ایلام سفر کرد، وزیر نیرو نیز در این سفر معاون اول رئیس جمهوری را همراهی می کند./ف

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار