استان ایلام سال 94 را در حالی سپری کرد که شاهد وقوع حوادث تلخ و شیرینی در عرصه های مختلف بود.
کد خبر: ۲۰۰۴۳۳
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰ 20 March 2016

استان ایلام سال 94 را در حالی سپری کرد که شاهد وقوع حوادث تلخ و شیرینی در عرصه های مختلف بود.

به گزارش تابناک ایلام؛بسیاری از این رویدادها تلخ و شیرین در حوزه فردی رخ داده و هیچگاه بد یا خوب در ساحت رسانه رخ نمی نمایانند اما ددر میان انچه که سال گذشته افکار عمومی و حوزه خصوصی و عمومی جامعه را در گیر کرد باید به چندین مورد آتش سوزی در عرصه های طبیعی و جنگل های این استان که باعث جریحه دار شدن فضای عمومی ایلام شداشاره کرد.
در اواخر بهار و تابستان سال گذشته موارد متعددی از حریق در جنگلها و مراتع استان رخ داد که آتش سوزی جنگل های کوه های شلم مشرف به شهر ایلام و شاه قلندر در شهرستان سیروان مهم ترین و گسترده این حوادث بود.
حادثه آتش سوزی جنگل های بلوط شلم در بعد از ظهر روز 14 خرداد 94 اتفاق افتاد که شعله های آتش و دود سراسر ارتفاعات شمالی شهر ایلام را فرا گرفت.
این آتش سوزی که از ارتفاعات جنگلی موسوم به شلم آغاز شد به چند نقطه دیگر از جنگل های بلوط ایلام از جمله چغا سبز و قلندر سرایت کرد که موجب سوختن و خاکستر شدن صدها اصله درخت کهنسال بلوط این مناطق شد.
همزمان با مهار این آتش سوزی به کمک مردم و نیروهای امدادی، آن سوتر جنگل های چغاسبز، بان گنجاب، ایوان، ملکشاهی و سیروان نیز دچار آتش سوزی شد.
به دنبال این حوادث مردم شهرهای مختلف استان ایلام به همراه دستگاه های اجرایی برای مهار آتش وارد عمل شدند که سرانجام با تلاش بسیار و بسیج همه امکانات موفق به مهار این آتش سوزی های گسترده شدند.
این آتش سوزی ها که موجب نگرانی شدید مردم و مسئولان ایلام شد صدها هکتار از جنگل های بکر و منابع طبیعی کهنسال استان را نابود کرد؛ نکته مهم در مهار این حوادث وجود بالگردهای آب پاش است که به علت نبود آنها در استان مهار آتش به سختی و مشکل ممکن شد.
ورود ریزگردها و گرد و غبار از کشورهای همسایه به آسمان استان در سال 94 همانند سال های گذشته باز هم ادامه داشت که شدت آن چند روز در بهار و تابستان و نیز زمستان 94 منجر به تعطیلی مدارس و ادارات و نیز پروازهای فرودگاه ایلام شد.
آبان 94 هیچ وقت از ذهن و یاد ایلامی ها پاک نخواهد شد در این ماه یکی از بی سابقه ترین حوادث طبیعی استان ایلام شد که تا پیش از آن نظیرش در استان رخ نداده بود.
استان ایلام پس از گذراندن یک دوره خشکسالی شدید و کمبود بارش ها، در نخستین روزهای آبان ماه با بارش بی سابقه باران و جاری شدن سیل مواجه شد.
در رخدادی بی سابقه در 100 سال گذشته ایلام، تنها در مدت 72 ساعت 324 میلی متر باران بارید که باعث جاری شدن سیل، تخریب زیرساخت ها و تاسیسات زیربنایی استان و کشته و مجروح شدن ده ها شهروند شد.
بارش 280 میلیمتر باران از شامگاه چهارشنبه هفتم تا ظهر پنجشنبه هشتم آبان 94 باعث آبگرفتگی شدید معابر، جمع شدن زباله ها و نخاله های ساختمانی در جاری شدن نهرها و روان آب جوی ها، تخریب و ریزش دیواره مسیل ها، آبگرفتگی منازل و وقوع سیل در شهر 220 هزار نفری ایلام شد.
در مدت 48 ساعته بیش از 324 میلیمتر بارش باران در ایلام ثبت شد که خسارت مالی فراوانی به ابنیه ها، منازل، جاده ها و تاسیسات آب، برق، جاده های عشایری، مخابرات و شبکه گاز شهری ایلام و دیگر شهرستان های استان وارد کرد.
ده ها مورد واژگونی خودرو، قطع شبکه تلفن همراه و فیبر نوری در مناطق گسترده ای از استان و خسارت به چادرها و تلف شدن دام های عشایری از دیگر پیامدهای این بارش بی سابقه بود.
تخریب و ریزش بخشی از تونل های آزادی، قلاجه، جاده حمیل و راه کربلا و بسته شدن عرض جاده ها از سنگ، گل و نخاله های ساختمانی، حرکت و تردد وسایل نقلیه در راه های استان ایلام را با اخلال مواجه کرد.
گل آلود شدن آب سد ایلام و چشمه های گل کل به عنوان منابع تامین آب آشامیدنی شهر ایلام نیز باعث شد 50 درصد مشترکان شهری با قطعی آب مواجه و آب رسانی به آنان به وسیله تانکرهای سیار انجام شود.
شدت سیل و حجم بالای آسیب ها به زیرساخت ها و مکان های مسکونی و عمومی استان به حدی فراوان بود که معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی را بر آن داشت که برای بازدید از روند خسارت ها و دلجویی از مردم به ایلام سفر کند.
محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی به همراه حسین فریدون دستیار اجرایی رئیس جمهوری چند روز پس از این واقعه وارد استان شدند و از مناطق آسیب دیده شهر ایلام بازدید کردند.
معاون رئیس جمهوری پس از ورود به ایلام در جمع خبرنگاران در فرودگاه شهدای ایلام تاکید کرد: دولت اهتمام دارد خسارت ها به آسیب دیدگان سیل ایلام را در نخستین فرصت جبران کند.
نوبخت گفت: با توجه به تاکید رئیس جمهوری در نخستین فرصت برای بررسی وضعیت مناطق آسیب دیده عازم این استان شده است.
وی همچنین گفت: از همان لحظات اولیه بروز حادثه سیل در استان ایلام، رئیس جمهوری به طور مرتب وضعیت سیل زدگان را از طریق مسئولان استان پیگیری کرده است.
نوبخت اظهار کرد: دکتر روحانی دستور لازم در خصوص رسیدگی به وضع پیش آمده در ایلام را صادر کرده و با توجه به حجم خسارت های وارد شده، از بنده خواستند در سریع ترین زمان پس از حادثه به ایلام سفر کنم.
نوبخت با اشاره به بازدید میدانی از مناطق سیل زده و خسارت های وارد شده به تاسیسات زیربنایی و منازل مردم تاکید کرد: خسارت های وارده بسیار زیاد و بالاست و مردم باید دست گرم و پرتلاش دولتمردان تدبیر و امید را کنار خود حس کنند.
وی یادآور شد: بخشی از کمک دولت به آسیب دیدگان در قالب بلاعوض و بخشی نیز با استفاده از تسهیلات ارزان قمیت جبران خواهد شد.
به گفته محمد رضا مروارید استاندار ایلام، سیل آبان ماه 94 که در طول چند سده گذشته بی سابقه بوده در مجموع بیش از 11 هزار میلیارد ریال خسارت به تاسیسات کشاورزی، مخابرات، منابع آبی، راه، شبکه گاز و زیرساخت های شهری، مسکونی و تجاری استان وارد کرده است.
وی افزود: سه هزار میلیارد ریال از این خسارت مربوط به زیرساخت ها، مسیل ها و تاسیسات زیربنایی شهر ایلام، دو هزار میلیارد ریال مربوط به خسارت های مردم و باقی نیز مربوط به دستگاه های اجرایی استان ایلام است.
امسال نیز همانند سال های گذشته استان ایلام میزبان صدها هزار زائر اربعین از سراسر ایران اسلامی و نیز زوار اربعین حسینی از کشورهای همسایه بود که برای شرکت در آیین راهپیمایی اربعین در کشور عراق به این استان سفر کردند.
دوستداران حسینی سفر خود را به ایلام و مرز مهران برای حضور در اربعین کربلای معلی و دیگر مکان های مذهبی و زیارتی عراق از 10 روز به آغاز اربعین آغاز کردند که بر اساس اعلام رسمی مسئولان استان تا روز اربعین بیش از 800 هزار زائر سوگوار از مرز رسمی مهران در 100 کیلومتری جنوب غربی شهر ایلام راهی شهرهای مذهبی شدند.
شیفتگان امام حسین (ع) پس از شرکت در آیین های سوگواری اربعین حسینی دوباره از راه مرز مهران وارد خاک جمهوری اسلامی شدند.
به گفته مسئولان ستاد اربعین کشور، اربعین 94 در مجموع بیش از یک میلیون و 500 هزار زائر از مرزهای زمینی کشور برای شرکت در آیین های اربعین حسینی به عراق سفر کردند که 55 درصد این افراد از راه مرز بین المللی مهران وارد این کشور شدند.
همچنین بر اساس اعلام استاندار ایلام بیش از 700 هزار نفر از زائران ایرانی پس از پایان راهپیمایی اربعین و شرکت در آیین های سوگواری امام حسین (ع) از راه مرز بین المللی مهران به کشور بازگشتند.
استقبال زوار اربعین سراسر کشور از مرز مهران استان ایلام برای خروج از کشور و ورود به عراق در حالی است که این استان فاقد زیرساخت های مناسب به ویژه در حوزه حمل و نقل و راه است که ضرورت دارد دولت با توجه به افزایش سالانه سفرها از این استان به عراق در اربعین حسینی به توسعه زیرساخت ها و امکانات از جمله گسترش جاده های دسترسی و ساخت آزاد راه در ایلام همت گمارد.
پیاده روی اربعین حسینی و اشتیاق میلیونی مردم کشور حتی اتباع کشورهای همسایه به شرکت در آیین های سوگواری سرور شهیدان عالم حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و سفر آنان به ایلام بار دیگر نشان داد که این استان به عنوان شاهراه تردد به عراق نیازمند توسعه امکانات و تخصص بودجه کلان به منظور ایجاد زیرساخت های لازم و کافی در بخش های مختلف است.
مهر رد مجلسیان به لایجه ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی مهران پس از کش و قوس های فراوان در سال 94 با وجود حمایت های دولت یازدهم تیر خلاصی بود به آمال و آرزوهای مردمی که هشت سال جانانه در دفاع مقدس از مرزهای این آب و خاک پاسداری کردند.
ایلامی که اکنون چند سالی از زائران اربعین حسینی سراسر کشور پذیرایی می کنند انتظار داشتند که لایحه منطقه آزاد تجاری و صنعتی مهران از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب شود تا این خواسته و مطالبه دیرینه مردم این دیار محقق شود.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز 29 آذر 94 با ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی مهران و شش منطقه دیگر کشور مخالفت کردند.
نمایندگان در این نشست به بررسی لایحه ایجاد مناطق جدید آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی و اصلاح محدوده برخی از مناطق آزاد پرداختند.
این لایحه از تجمیع پنج لایحه دولت و نظرات نمایندگان مجلس در کمیسیون اقتصادی بود که به دلیل مغایرت آن با برنامه پنج ساله پنجم توسعه با آن مخالفت کردند.
این لایحه احتیاج به دو سوم رای نمایندگان حاضر در جلسه داشت که بر این اساس از مجموع 230 نماینده حاضر در نشست 117 نماینده رای موافق، 85 نماینده رای مخالف و 8 نماینده رای ممتنع دادند و لایحه به تصویب نرسید.
مخالفان این لایحه بر این اعتقاد بودند که ایجاد مناطق آزاد جدید باعث افزایش قیمت زمین در این مناطق می شود و طی سال های گذشته مناطق آزاد دروازه صادرات نبودند بلکه بیشترین واردات از این مناطق انجام می شده است.
مخالفان با بیان اینکه شرکت های ثبت شده در مناطق آزاد تا 20 سال از مالیات معاف هستند و هر چه که به 19.5 سال می رسد اعلام ورشکستگی کرده و دوباره شرکت جدیدی برای فرار از مالیات تاسیس می کند، اظهار داشتند که زیرساخت های مناسبی برای ایجاد مناطق آزاد جدید وجود ندارد.
موافقان این لایحه نیز بر این اعتقاد بودند که اگر وارادت از مناطق آزاد انجام می شود به علت نبود محصولات رقابتی داخلی با محصولات خارجی است اما در عین حال مناطق آزاد سهم اندکی در واردات دارند.
همچنین موافقان این لایحه تاکید کردند که دولت به دلیل کاهش قیمت نفت عاجز از اختصاص بودجه به مناطق آزاد است به همین دلیل با ایجاد مناطق جدید اقتصادی می توان محرومیت و بیکاری را کم کرد.
در دهه فجر 94 به مدد توجه دولت تدبیر و امید برای توسعه ایلام 190 طرح عمرانی بزرگ در این استان به بهره برداری رسید
به گفته معاون امور عمرانی استاندار ایلام، این طرح ها با اعتبار 178 میلیارد تومان راه اندازی شدند که از این تعداد 38 پروژه ملی، 63 طرح تسهیلاتی و 89 پروژه استانی بود.
شاپور پولادی اظهار کرد: 35 پروژه از این طرح ها در شهر ایلام، 9 پروژه در حوزهی شهرداری های استان، پنج پروژه کشاورزی، هفت طرح خوداشتغالی، شش پروژه در حوزه راه و شش طرح نیز در حوزه آب و فاضلاب به بهره برداری رسید. وی همچنین افزود: در دهه فجر گذشته 20 طرح جدید و بزرگ با اعتبار 17 میلیارد تومان در بخش های مختلف کشاورزی، عمران شهری و منابع طبیعی کلنگ زنی شد.
در کنار راه اندازی و کلنگ زنی این طرح های بزرگ، بیش از دو هزار پروژه عمرانی کوچک در بخش های مختلف دهه فجر 94 با هزاران میلیارد ریال اعتبار در مناطق استان ایلام راه اندازی شد.
خبر خوب اسفند 94 ایلام که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری کلید خورد بهره برداری از سد و نیروگاه برق آبی سیمره در استان بود.
سد و نیروگاه سیمره به عنوان بزرگ ترین سد غرب کشور، 20 اسفند 94 در آیینی با حضور معاون اول رئیس جمهوری در شهرستان بدره ایلام به بهره برداری رسید.
این سد مهم ترین طرح عمرانی استان ایلام روی رودخانه مشترک سیمره در استان های ایلام و لرستان ساخته شده است.
سیمره سدی بتنی دو قوسی با ارتفاع 180 متر و حجم مخزن آن دو میلیارد و 800 میلیون متر مکعب در تراز نرمال است.
نیروگاهی با ظرفیت 480 مگاوات شامل سه واحد فرعی کنار این سد پیش بینی شده که با یک ست جی.آی.اس (GIS) برق را به شبکه سراسری متصل می کند.
آغاز مطالعات سد سیمره که در 20 کیلومتری شمال غربی شهرستان بدره ایلام قرار دارد، به سال 1372 باز می گردد و دارای نیروگاه برق آبی به مجموع ظرفیت 480 مگاوات در قالب سه واحد 160 مگاواتی است.
با اتصال واحدهای نیروگاه سیمره به شبکه سراسری برق ایران در میانه تابستان امسال، ظرفیت تولید برق کشور 480 مگاوات افزایش یافت اما آبگیری این سد و گذر از مراحل آزمایش و پیش راه اندازی واحد سوم تاکنون ادامه داشت.
هدف از ساخت سد سیمره، تولید انرژی برقابی به میزان 850 گیگاوات ساعت در سال و کمک به پایداری شبکه برق کشور، کنترل و تنظیم جریان های سطحی رودخانه، تامین حق آبه های پایین دست، افزایش طول عمر سد کرخه و جلوگیری از انتقال رسوب به مخزن سد کرخه است.
همچنین سد کنگیر و طرح آب رسانی به شهرستان ایوان واقع در شمال استان ایلام در آیینی با حضور معاون اول رئیس جمهوری، وزیر نیرو، استاندار ایلام و شماری از مسئولان کشوری و استانی به بهره برداری رسید.
اسحاق جهانگیری در این آیین گفت: ساخت سد کنگیر و پروژه آبرسانی به ایوان نقش مهمی در توسعه این منطقه به ویژه در بخش کشاورزی دارد.
سد کنگیر با ظرفیت ذخیره 20 میلیون مترمکعب به منظور تامین آب آشامیدنی و کشاورزی شهرستان ایوان ساخته شده است.
طول تاج سد 750 متر و ارتفاع آن را 42 متر و برای ساخت آن یک هزار و 250 میلیون ریال هزینه شده است.
معاون اول رئیس جمهوری گفت: با بهره برداری از سد کنگیر علاوه بر تامین آب آشامیدنی شهرهای ایوان و زرنه، آب مورد نیاز دو هزار و 500 هکتار از زمین های کشاورزی روستاهای تابعه بخش زرنه نیز تامین می شود.
و اما امروز یکشنبه ایلامی ها همچون دیگر هموطنان سال 1395 شمسی را با امید به گشایش برای رفع کاستی ها و حفظ و ارتقا توانمندی ها آغاز کردند./ف

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار