مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان ايلام گفت: پيشنهاد ثبت سنت چادرنشيني نوروزي مردم ايلام در طبيعت در فهرست ميراث ناملموس كشور به سازمان ميراث فرهنگي ارائه شده است.
کد خبر: ۲۱۰۴۲۸
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸ 11 April 2016

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان ايلام گفت: پيشنهاد ثبت سنت چادرنشيني نوروزي مردم ايلام در طبيعت در فهرست ميراث ناملموس كشور به سازمان ميراث فرهنگي ارائه شده است.


به گزارش تابناک ایلام؛عبدالمالك شنبه زاده اظهار كرد: هر ساله تعداد زيادي از مردم اين استان در ايام نوروز به دامان طبيعت رفته و چادر برپا مي كنند كه نمونه آن در جاهاي ديگر كشور ديده نمي شود.
وي افزود: چادرنشيني نوروزي مردم در طبيعت در حال تبديل شدن به يك رسم و سنت در بين مردم اين استان است بنابراين پيشنهاد ثبت آن در فهرست آثار ناملموس كشور داده شده است.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان ايلام تاكيد كرد: با اين وجود برپايي چادر توسط مردم به صورت پراكنده در طبعيت ايلام در ايام نوروز بايد ساماندهي شود.
شنبه زاده يادآور شد: ورود به عرصه هاي طبيعي بايد به صورت مسئولانه مديريت شود در غير اين صورت در آينده خسارت هاي جبران ناپذيري به طبيعت ايلام به عنوان يك جاذبه اصلي وارد مي شود.
وي گفت: ساماندهي و مديريت مسئولانه يكي از الزامات ثبت اين رويداد در فهرست آثار ناملموس كشور است و در اين راستا بايد كميته ساماندهي فرهنگ چادرنشيني با عضويت دستگاه هاي مسئول در اين استان تشكيل شود.
وي اضافه كرد: طبيعت بكر و منحصربفرد ايلام به عنوان جاذبه اصلي جلب طبيعت گردان بايد براي استفاده نسل هاي آينده حفاظت و حراست شود بنابراين لازم است به منظور متمركز كردن حضور مردم در طبيعت مناطق مشخصي در نظر گرفته شده و امكانات و زيرساخت هاي آن فراهم شود.
استان ايلام با برخورداري از 640 هزار هكتار جنگل از مناطق مستعد كشور براي توسعه طبيعت گردي است و هر ساله بخصوص در ايام نوروز تعداد بسيار زيادي از مردم اين استان و ديگر مناطق كشور براي تفريح و استراحت به دامان طبيعت پناه مي برند زندگي در طبيعت را تجربه مي كنند كه اين كار باعث آسيب و خسارت به درختان و جنگل هاي استان هم مي شود./ف

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار