رییس سازمان جهادکشاورزی استان اضافه کرد: اساسی‌ترین پروژه ما در بخش آب و خاک ، تامین آب و ایجاد شبکه‌های مدرن آبیاری در حال شکل‌گیری است که با تحقق آن چهره استان در آینده نه چندان دور متحول خواهد شد.
کد خبر: ۲۷۰۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸ 02 August 2016

رییس سازمان جهادکشاورزی استان اضافه کرد: اساسی‌ترین پروژه ما در بخش آب و خاک ، تامین آب و ایجاد شبکه‌های مدرن آبیاری در حال شکل‌گیری است که با تحقق آن چهره استان در آینده نه چندان دور متحول خواهد شد.


به گزارش تابناک ایلام؛ دکتر"سید محمدتراب میری" اظهار کرد: سازمان جهادکشاورزی با توجه به وظایف ذاتی که دارد از تنوع فعالیتی بسیار گسترده‌ای برخوردار بوده و در همین راستا هم با تولید و هم با بهره‌بردار در ارتباط است.

وی با اشاره به اینکه این گستردگی در همه زیرشاخه‌های جهادکشاورزی وجود داشته و محورهای مهمی در راستای تولید در بخش کشاورزی شکل گرفته و در حال انجام است، افزود: کل اراضی کشاورزی استان حدود 340 هزار هکتار است که از این میزان 260 هزار هکتار دیم و 80 هزار هکتار نیز آبی است.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان اضافه کرد: اساسی‌ترین پروژه ما در بخش آب و خاک ، تامین آب و ایجاد شبکه‌های مدرن آبیاری در حال شکل‌گیری است که با تحقق آن چهره استان در آینده نه چندان دور متحول خواهد شد.

میری با بیان اینکه دو پروژه در حوزه آب و خاک داریم که در حال انجام بوده و از محل منابع ملی و صندوق توسعه تامین اعتبار می‌شوند، عنوان کرد: از جمله این طرح‌ها، پروژه انتقال آب سامانه گرمسیری است که طرح‌های آن در حال اجراست و با بهره‌برداری از آن بیش از 32 هزار هکتار از اراضی دیم استان آبی خواهد شد.

وی زمان‌بندی اجرایی این طرح را تا پایان سال 97 اعلام و تصریح کرد: این پروژه شامل دشت‌های مهران و دهلران و دشت لیگ است که مجموعا 32 هزار هکتار تحت تاثیر این سامانه آبی شده که شبکه مدرن آبیاری آن نیز انجام و سبب تحول بزرگی در منطقه خواهد شد.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اینکه دومین پروژه بزرگ ما بحث طرح احیای دشت‌های ایلام و خوزستان است، گفت: سهم ایلام در اجرای این طرح 50 هزار هکتار است و در «دشت‌عباس»، «فکه» و «عین‌خوش» در 11 فاز اجرایی خواهد شد.

میری 3 پروژه متصل به این طرح را شامل «گدارخوش» صالح‌آباد، «کنجانچم» مهران و «هلیلان» در منطقه چرداول دانست که 7 هزار هکتار از اراضی دیم را آبی می‌کند، اظهار کرد: 17 پروژه تامین آب کوچک نیز در نقاط مختلف استان داریم که اکثرا در مناطق محروم و مرزی قرار داشته که از پیشرفت 20 تا 80 درصدی برخوردارند و با اجرای آنها 20 هزار هکتار از اراضی استان را آبی خواهیم کرد که بدون شک باعث رونق تولید و اقتصاد استان و ماندگاری روستاییان و جلوگیری از مهاجرت آنها به شهر می‌شود.

بهینه‌سازی مصرف آب، اولویت کاری جهادکشاورزی

وی با تاکید بر اینکه به دنبال بهینه کردن مصرف آب و توسعه روش‌های نوین آبیاری هستیم، ادامه داد: 23 هزار هکتار از اراضی استان را تاکنون تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرار داده‌ایم که راندمان آب در اجرای این طرح بیش از 80 درصد بوده و با توجه به مصرف آب در سبزی و صیفی‌کاری مقرر شده بهره‌برداران این بخش را به سمت آبیاری میکرو شیفت دهیم.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه به دنبال شیفت محصولات به محیط‌های گلخانه‌ای هستیم تا مصرف آب را کاهش داده و راندمان را بالا ببریم، اضافه کرد: امسال در حوزه زراعت، تحول بزرگی صورت گرفته و با توجه به تولید بی‌سابقه استان توانستیم 263 هزار تن گندم تولیدی را از کشاورزان خریداری کنیم.

شیفت کاشت محصولات پر آب‌بر به سمت کشت گلخانه‌ای

میری یادآور شد: سطح زیر کشت محصولات افزایش نداشته ولی امسال شرایط بارندگی به نحوی مساعد بود که تولید محصولات دیم در استان نیز رشد چشمگیری داشت که البته نباید فراموش کرد که در تولید خوب عواملی از جمله شرایط بارش، اقدامات مکانیزه، مبارزه با آفات و بیماری‌ها و برداشت مناسب نقش دارند و نکته قابل توجه اینکه تولید خوب، بذر مناسب، نحوه کاشت و آبیاری مناسب و به موقع را می‌طلبد.

میری با اشاره به اینکه 95 درصد نیاز بذری استان را از طریق بذر اصلاح شده تامین کردیم، عنوان کرد: امسال حمله شایع «زنگ» را در سطح مزارع مناطق گرمسیری استان داشتیم که اگر به موقع مبارزه، سمپاشی و کانون کوبی نمی‌کردیم، تولید به شدت کاهش می‌یافت.

وی به خرید 24 هزار تن گندم بذری از کشاورزان استان اشاره و اضافه کرد: 290 هزار تن کل گندم تولیدی در استان در سال جاری بود که مجموع خرید گندم در سال گذشته از 170 هزار تن تجاوز نمی‌کرد و میزان مصرف داخلی استان 90 هزار تن در سال است.

رکورد خرید 290 هزار تن گندم از کشاورزان استان

رییس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه در تولید محصول جو نیز افزایش تولید داشتیم، ادامه داد: در همین راستا 10 هزار تن جو نیز از کشاورزان استان خریداری شد و خوشبختانه در تولید چغندرقند پاییزه نیز موفق عمل کردیم که 6 هزار هکتار از مزارع مهران و دهلران تحت پوشش کشت این محصول قرار گرفت.

میری یادآور شد: 2 هزار تن تولید کلزا داشتیم که اگر بارندگی سنگین دوم در اواخر فروردین ماه سال جاری نبود شاید تولید ما خیلی بیشتر می‌شد چرا که 1 هزار هکتار از مزارع کلزای در استان در جریان این سیل از بین رفت.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه باغبانی نیز به دنبال توسعه هستیم، افزود: در این بخش با توجه به مصرف بسیار کم آب از سوی درختان «بادام» و «پسته» به دنبال توسعه کشت این دو محصول هستیم چرا که محصولات کم آب‌بری بوده و باید گفت که مطالعات خوبی در مورد محصول پسته انجام شده و در حال حاضر نیز 30 هکتار پسته در سطح استان داریم که در روستای «صیدنظری»، «لومار»، «ملکشاهی»، «ایلام» و «ایوان» متمرکز هستند.

توسعه کاشت باغات پسته و بادام در ایلام

رییس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اینکه در آبان ماه سال جاری 50 هکتار در سایت «بان باز» سیروان کاشت پسته خواهیم داشت، اضافه کرد: پسته بعد از 6 سال به محصول اقتصادی می‌رسد که ما کاشت انگور در کنار پسته را رواج دادیم تا برای کشاورز صرفه اقتصادی داشته باشد.

میری در حوزه باغبانی به توسعه کشت باغات در اراضی شیب‌دار و دیم و نیز توسعه کشت‌های گلخانه‌ای اشاره و عنوان کرد: کشت گلخانه‌ای سابقه خوبی در استان ایلام ندارد و دلیل آن نیز نبود دانش فنی در این بخش بود اما در حال حاضر ابزار و تجهیزاتی که در سازه‌های گلخانه‌ای استفاده می‌شود بسیار مطمعن بوده و در کنار این مسایل دانش فنی افراد نیز بالا رفته است.

وی گفت: یکی از الزامات احداث این واحدها این است که فرد متقاضی پس از طی یک دوره آموزشی، سایر مراحل این کار را طی کند.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان کشت گلخانه‌ای را یکی از محورهای مورد تاکید وزارت جهادکشاورزی برای محصولات آب‌بر اعلام و تصریح کرد: به عنوان مثال کشت خیار در محیط گلخانه 10 برابر محیط باز، بازدهی دارد و میزان مصرف آب نیز به یک دهم می‌رسد.

تولید خارج از فصل مزیت کشت گلخانه‌ای

میری تولید خارج از فصل را یکی از محورهای کشت گلخانه‌ای دانست و اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین سیاست‌های ما جذب سرمایه‌گذار است که در این راستا زیرساخت‌هایی را در استان فراهم کرده‌ که سایت 13 هکتاری هلیلان نمونه‌ای از آن است که «هلدینگ کوثر» در آن منطقه اعلام آمادگی کرده و البته مطالعاتی نیز در منطقه صالح‌آباد، امیرآباد و آبدانان انجام شده که با ورود سرمایه‌گذار در آینده‌ای نه چندان دور ایلام به قطب محصولات گلخانه‌ای تبدیل خواهد شد.

وی تصریح کرد: نبود سرمایه‌گذار در استان یکی از نقاط ضعف است که در بخش کشاورزی نیز وجود دارد، ایلام جذابیت چندانی برای سرمایه‌گذار خارجی نداشته و عدم شناخت از منطقه نیز باعث شده سرمایه‌گذار کمتری به این منطقه مراجعه کند. در کنار این مسایل، بخش کشاورزی جذابیت آن چنانی در جذب سرمایه‌گذار ندارد و حتی سرمایه‌گذار بومی ما نیز رغبتی به سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی ندارد.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه در حوزه دام از تولیدات بالایی در استان برخوردار هستیم به طوری که در تولید گوشت قرمز و سفید 3 برابر مصرف استان تولید داریم، گفت: در این راستا 24 هزار تن گوشت قرمز و 50 هزار تن گوشت سفید در استان تولید می‌شود.

تولید 3 برابری مصرف گوشت قرمز و سفید در استان

میری به تولید 1.5 برابری مصرف استان در تولید شیر اشاره و عنوان کرد: تعریفی که کارخانه‌های شیر از این محصول دارند شیر صنعتی است در حالی که شیر در استان به صورت سنتی تولید می‌شود و بار میکروبی بالایی دارد که این نقیصه با احداث گاوداری‌های صنعتی برطرف خواهد شد.

وی یادآور شد: در حوزه آبزیان نیز طرح پرورش ماهی در قفس را داریم که در دریاچه‌ سدهای ایلام به ویژه در سد سیمره در قالب دو طرح الگویی 80 تنی اجرا شده که شامل 40 تن سردآبی و 40 تن گرم آبی است و اگر این طرح‌ها جوابگو باشند تا 2 یا 3 هزار تن توسعه خواهیم داد که بدون شک تولید و اشتغال را به همراه خواهند داشت.

پرورش ماهی در قفس، اولویت کاری حوزه آبزیان

رییس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه اجرای این طرح در سایر سدهای استان از جمله دویرج و کنگیر را در برنامه داریم، گفت: در آینده نزدیک در صورت وجود سرمایه‌گذار طرح‌های مهمی را اجرا خواهیم کرد.

میری به خسارت ریزگردها به بخش کشاورزی که در همه زیربخش‌های مشخص است اشاره و اضافه کرد: اثرات نامطلوب گرد و غبار در سنوات گذشته در حوزه کشاورزی از درخت گرفته تا غلات، مرغ، ماهی و عسل کاملا مشهود بوده چرا که محیط آنها باز است.

خسارت 30 درصدی ریزگردها بر بخش کشاورزی

وی با تاکید بر اینکه پدیده گرد و غبار و ریزگردها به طور کلی بین 10 تا 30 درصد خسارت به بخش کشاورزی وارد کرده است، گفت: در این راستا برای بررسی بیشتر تاثیر ریزگردها بر کاهش تولید محصولات کشاورزی یک کار مطالعاتی با دانشگاه ایلام در حال انجام داریم که میزان تاثیرگذاری پدیده گرد و خاک را به صورت علمی بررسی کند.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اینکه در حوزه اقتصاد مقاومتی نیز پروژه‌هایی را در هر بخش مشخص کرده‌ایم، اظهار کرد: در راستای اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی از مرغ مادر گرفته تا کشتارگاه مجهز به خط دو را در برنامه داریم به با تحقق آنها زنجیره تولید در حوزه دام تکمیل خواهد شد.

میری بازار جهانی را بازاری رقابتی دانست و گفت: ایلام کشتارگاهی که خط دو داشته و بسته‌بندی صادراتی انجام دهد را دارا نیست و نباید فراموش کرد که مرغ صادراتی باید بین 1200 تا 1800 گرم باشد و علاوه بر این مسایل، قیمت تمام شده مرغ از سوی کشورهای رقیب ما کمتر است به همین خاطر با قیمت کمتری وارد بازار می‌شوند و از ما پیشی می‌گیرند.

به دنبال تکمیل زنجیره تولید هستیم

وی یکی از سیاست‌‎های وزارت جهادکشاورزی را عدم توسعه مرغداری و واحدهای پرواربندی اعلام و عنوان کرد: با در نظر گرفتن این سیاست باید واحدهای موجود را حفظ کنیم و چون افزایش تولید و قدرت صادرات نداریم لذا نمی‌توانیم شاهد توسعه‌ در این بخش باشیم.

رییس سازمان جهادکشاورزی با بیان اینکه برخی از واحدهای احداثی در گذشته کننده کار نبوده‌اند، اضافه کرد: الان دولت در راستای فعال کردن آنها تزریق اعتبار با سود پایین را در دستور کار دارد.

میری با تاکید بر اینکه حمایت از تولید وظیفه این سازمان بوده و نقشی در تنظیم بازار نداریم، اظهار کرد: در قرآیند جوجه‌ریزی در هر دوره 7 میلیون قطعه جوجه در استان در مرغداری‌ها ریخته می‌شود و زمانی که قیمت این محصول بالا رود برای حفظ تعادل در بازار، مرغ منجمد را وارد بازار می‌کینم.

وی با اشاره به اینکه در بحث تغییر الگوی کشت با توجه به محدودیت منابع آبی در کشور و اینکه استان ایلام نیز جز استان‌های کم آب است باید این مهم را اجرا کند، گفت: این مباحث تاکنون به صورت قانون تدوین نشده و نمی‌توانیم برای کشاورز الزاماتی در نظر بگیریم. در این راستا برنج را اختصاصا برای استان‌های گیلان و مازندران لحاظ کرده‌اند و ما دیگر نمی‌توانیم از کشت برنج حمایت کنیم و نباید فراموش کرد که کشت سبزی و صیفی را در فضای باز حمایت نمی‌کنیم مگر اینکه به روش مکانیزه باشد.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه تلاش داریم که اگر گلخانه را جا بیاندازیم تولید صیفی را به این سمت شیفت دهیم، افزود: شهرهای شیراز، یزد، اصفهان و کرمان در بحث گلخانه خوب پیش رفته‌اند به عنوان مثال در جیرفت کرمان 1600 هکتار گلخانه احداث شده است که ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم.

میری به اعتبارات صندوق توسعه ملی اشاره و با اعلام اینکه اعتبارات این صندوق برای فعالیت‌های خاصی تعریف شده است، تصریح کرد: طرح‌های گلخانه، مکانیزاسیون و پرورش ماهی در قفس از جمله آنهاست و سهم استان را سالانه در نظر می‌گیرند.

از کشاورزان حوزه گیاهان دارویی حمایت می‌کنیم

وی ادامه داد: وضعیت کشت گیاهان دارویی در استان نیز مطلوب ارزیابی می‌شود و تولید در این بخش نیز مورد حمایت ماست و افراد فعال در این بخش را نیز تشویق خواهیم کرد که توسعه آن درآمد، اشتغال و احداث صنایع جانبی را به همراه خواهد داشت چرا که توپوگرافی استان ایلام قابلیت کشت گیاهان دارویی را داشته و سیاست وزارت نیز حمایت از کاشت این محصولات است.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان به کشت گیاهان دارویی در سطح استان 20 هکتار از اراضی این استان اشاره و عنوان کرد: در بخش قیمت‌گذاری محصولات نیز فرآیند متفاوت است یک بخش از محصولات قیمت تضمینی دارند از جمله گندم، جو، ذرت و حبوبات ولی یک سری محصولات مانند سبزی، صیفی‌جات، گوجه، پیاز و هنداونه نیز وجود دارند که قیمت تضمینی نداشته و بازار قیمت آنها را مشخص می‌کند.

میری با بیان اینکه صندوق بیمه محصولات کشاورزی نمی‌تواند آنچنان بخش کشاورزی را حمایت کند و به همین خاطر کشاورزان رغبتی به بیمه کردن محصولات خود ندارند، گفت: پوشش حوادث از سوی این صندوق کم بوده و پرداخت خسارات از سوی صندوق بیمه محصولات کشاورزی نیز پروسه‌ای زمان‌بر است.

وی در پایان به 500 میلیارد تومان قراردادهای آب و خاک در سطح استان اشاره و تصریح کرد: در سایر بخش‌ها استفاده از تسهیلات بانکی در اولویت قرار دارد./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار