معاون عمرانی استاندار ایلام؛
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام گفت: عملیات ساخت سد سیمره شامل سازه ای و آبگیری، رانش زمین در روستای تلخاب شهرستان بدره در حاشیه این سد را تشدید کرده است.
کد خبر: ۲۹۲۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۶ 06 September 2016
به گزارش تابناک ایلام، شاپور پولادی روز سه شنبه در نشست شورای فنی استان ایلام با موضوع بررسی وضعیت رانش ترانشه های خاکی حوزه روستای تلخاب بدره اظهار کرد: در این روستا در گذشته نیز رانش موضعی داشته ایم اما زمین لغزش و رانش زمین اردیبهشت ماه گذشته از تاثیرات منفی و غیرقابل اجتناب عملیات سدسازی در این منطقه است.
وی یادآور شد: از نظر ما این بخشی از پروژه است و عامل بوجود آورنده آن بطور کامل سد سیمره است.
پولادی با بیان اینکه سدسازی تنها منحصر به ساخت یک سازه نیست، تاکید کرد: از صفر تا 100 موضوع بر عهده مسئولان سد است و بعنوان بخشی از هزینه های سدسازی محسوب می شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام اضافه کرد: مسئولان سد سیمره باید تمامی هزینه های اصلاح خسارت ها و پیشگیری از دیگر خطرات احتمالی برای اطراف بویژه روستای تلخاب را عهده دار شوند.
پولادی تاکید کرد: در غیر اینصورت به مقام قضایی و مراجع داوری ارجاع شده و تمامی مسئولیت های جانی و مالی خطرات رانش زمین بر عهده مسئولان سد سیمره است.
وی افزود: موضوع رانش زمین در روستای تلخاب بدره و در خطر قرار گرفتن تعدادی از منازل روستاییان، فوری، بحرانی و خارج از شرایط است و بر این اساس باید بسرعت در این ارتباط تصمیم گیری شود.
وی افزود: تصمیمات در این حوزه باید به صورت ویژه و خاص و خارج از تشریفات قانونی انجام شود و هر چه سریعتر مطالعات لازم با حضور کمیته فنی استانداری و مشاور سد در محل روستا انجام گیرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام گفت: انجام مطالعات ژئوتکنیک و مقاوم سازی منازل روستایی هزینه بالایی دارد و باید بحث هزینه فایده در مقایسه با تملک زمین و جابجایی روستا انجام شود.
پولادی یادآور شد: باید تعداد خانه های در معرض خطر و بار مالی جابجایی روستا ارزیابی اقتصادی شود و راهکاری که کمترین هزینه و بیشترین اثر و رضایتمندی را دارد در دستور کار قرار گیرد.
وی افزود: حساسیت موضوع بسیار بالاست زیرا با جان آدم ها سر و کار داریم بنابراین همه ما مسئول هستیم و به منظور ارتقای امنیت روانی، جانی و اجتماعی افراد زمان تصمیم گیری را باید به کمترین زمان ممکن برسانیم.
سد سیمره در مسیر رودخانه سیمره و در شهرستان بدره استان ایلام قرار دارد، این سد از نوع بتنی دو قوسی است و توانایی تولید انرژی به میزان سالانه ۶۷۳ گیگاوات ساعت را دارد.
این سد به همراه نیروگاه آن اسفند ماه سال گذشته توسط معاون اول رئیس جمهور به بهره برداری رسید.
هدف از ساخت سد سیمره، تولید انرژی برق آبی به میزان 850 گیگاوات ساعت در سال و کمک به پایداری شبکه برق کشور، کنترل و تنظیم جریان های سطحی رودخانه، تامین حقابه های پایین دست، افزایش طول عمر سد کرخه و جلوگیری از انتقال رسوب به مخزن سد کرخه است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار