مدیرعامل شرکت نفتی سروک آذر گفت:میدان نفتی آذر یکی از پیچیده ترین میادین نفتی دنیا و پس از میدان پنسیلوانیای آمریکا دومین میدان از لحاظ پیچیدگی ها فنی و عملیاتی است و از نظر میزان گوگرد موجود در منطقه به جرات می توان گفت هیچ میدانی در کشور به این میزان نیست که همین موضوع سرعت عملیات برداشت را با مشکلاتی روبرو می کند.
کد خبر: ۳۱۹۶۶۷
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸ 29 October 2016

 نرخ جذب نیروهای بومی پیمانکاری در این میدان نفتی 47 درصد است که در مقایسه با سایر میادین نفتی و گازی کشور به مراتب بالاتر است.


به گزارش تابناک ایلام ؛ مجید حبیبی روز شنبه  اظهار کرد: هم اکنون در مراحل اجرایی این میدان سه هزار نفر به شکل پیمانکاری اشتغال دارند که این تعداد در پایان امسال به یک هزار و 700 نفر و در انتهای سال آینده به یک هزار و 200 نفر کاهش خواهد یافت.
 
وی افزود: 47 درصد این تعداد را افراد بومی استان ایلام و شهرستان مهران تشکیل می دهند در حالیکه هم اکنون در منطقه نفتی ماهشهر تنها 11 و 8 دهم درصد و در عسلویه 22 درصد بومی هستند.
 
مدیرعامل شرکت نفتی سروک آذر یادآور شد: کاهش میزان اشتغال در این میدان تا پایان سال آینده به این دلیل است که مراحل اجرایی و ساختمانی این پروژه تا 2 سال آینده به بهره برداری نهایی می رسد و از هم اکنون باید برای تربیت نیروهای متخصص بویژه از میان افراد تحصیل کرده رشته های فنی و مهندسی برنامه ریزی مدون را آغاز کنیم.

** لزوم تربیت نیروهای بهره بردار بومی در میادین نفتی و گازی استان ایلام
 
حبیبی تاکید کرد: مسئولان استان می توانند با رایزنی با وزارت نفت ضمن راه اندازی شعبه دانشکده نفت در استان از طریق برگزاری دوره های تخصصی کوتاه مدت و به شکل پودمانی تعداد زیادی از افراد مورد نیاز پس از بهره برداری نهایی را آموزش داده تا در این منطقه نفتی مشغول بکار شوند.
 
به گفته وی، در صورت همراهی مسئولان می توان نسبت به بکارگیری تعداد زیادی نیروی تحصیل کرده در حوزه انرژی استان برای سالیان متمادی با توجه به ویژگی های ممتاز استان از نظر وجود ذخائر انرژی بسیار امیدوار بود.
 
وی اضافه کرد: بر اساس پیش بینی ها تا پایان امسال برداشت 15 هزار بشکه از میدان سروک آذر آغاز خواهد شد که این مقدار در خرداد سال آینده به 30 هزار بشکه می رسد، مسئولان وزارت نفت برنامه ریزی برای رسیدن این مقدار به ظرفیت نهایی 65 هزار بشکه در روز را انجام داده اند.
 
مدیرعامل شرکت نفتی سروک آذر در پاسخ به کسانی که عنوان می کنند عراقی ها با استفاده از شرکت های خارجی هم اکنون چندین برابر ایران در حال برداشت از این میدان نفتی هستند، گفت: مخزن میدان نفتی آذر با میدان نفتی بدرای کشور عراق مشترک است که یک سوم این میدان در محدوده سرزمینی ایران و 2 سوم در خاک عراق قرار گرفته و بر اساس برآوردها این میدان دارای ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون بشکه نفت خام در جا است و میزان نفت قابل استحصال از این میدان ۴۰۰ میلیون بشکه ارزیابی می شود.

** منطقه آذر پیچیده ترین میدان نفتی کشور است
 
مدیرعامل شرکت نفتی سروک آذر گفت، برداشت نفت از این میدان باید از سنگ مخزن صورت گیرد و مانند میدان آبی نیست که بتوان آن را به راحتی استحصال کرد با وجود آنکه شرکت های روسی و آمریکایی هم اکنون در محدوده کشور عراق در حال عملیات اجرایی هستند ولی در زمینه برداشت و عقب افتادن از طرف عراقی نگرانی تا سه چهار سال آینده وجود ندارد.
 
حبیبی تاکید کرد: هم اکنون 19 حلقه چاه برای برداشت نفت از میدان سروک آذر احداث شده و با وجود آنکه بطور میانگین در سایر نقاط عمق حفاری ها تا 2 هزار و 500 متر انجام می شود ولی برای برداشت نفت از میدان آذر تا عمق چهار هزار و 700 متری نیز اقدام شده است همچنین روش های ازدیاد برداشت همچون شکافت هسته ای نیز در این منطقه انجام شده که منحصربفرد است.
 

** میدان نفتی آذر تامین کننده خوراک ان جی ال و پتروشیمی دهلران
 
وی افزود: نفت استحصال شده میدان سروک آذر که شامل نفت شیرین و گاز شیرین است برای تامین خوراک ان جی ال و پتروشیمی دهلران به این مجتمع های صنعتی منتقل خواهد شد و پیش بینی می شود تا 18 ماه آینده شاهد راه اندازی ان جی ال و پتروشیمی دهلران باشیم که رونق بیش از پیش بخش انرژی استان و تبدیل ایلام به یکی از قطب های صنعتی کشور را به دنبال خواهد داشت.
 
مدیرعامل میدان نفتی سروک آذر اظهار کرد: باید زنجیره ای از محصولات پایین دستی در کنار این مجتمع های صنعتی استان ایجاد شود تا ضمن ایجاد ارزش افزوده بیشتر بیش از پیش به حل معضل بیکاری و بویژه اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی استان کمک کند.
 
اکتشاف منابع نفت و گاز در ایلام از سال 1347 توسط انگلیسی ها آغاز شد، این استان هم اکنون دارای 6 درصد ذخایر نفت (رتبه سوم) و 11 درصد منابع گاز (رتبه دوم) کشور است. /م
 
 
 
 
 
 
منبع:ایرنا
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نفتی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
شکافت هسته ای؟؟؟ اشتباه میزنی داداش
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار