تاریخ 12 هزار ساله، فراوانی آثار طبیعی استان،باعث شده ایلام در ردیف استان هایی قرار گیرد که در صورت توجه و سرمایه گذاری دولت و بخش خصوصی می تواند جمعیت فراوانی را از گردشگران داخلی حتی خارجی را به این سمت هدایت کند.
کد خبر: ۳۳۷۰۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷ 01 December 2016
به گزارش تابناک ایلام؛به نظر می رسد ظرفیت های گردشگری سیاحتی، مذهبی و درمانی استان ایلام به نحو شایسته تاکنون مورد توجه تصمیم گیران استانی و کشوری قرار نگرفته است.
 
تاریخ 12 هزار ساله، فراوانی آثار طبیعی، سیاحتی و تاریخی، جنگل های بلوط، مراتع سرسبز و آثار چشم نواز طبیعی باعث شده ایلام در ردیف استان هایی قرار گیرد که در صورت توجه و سرمایه گذاری دولت و بخش خصوصی می تواند جمعیت فراوانی را از گردشگران داخلی حتی خارجی را به این سمت هدایت کند.
 
براساس این ظرفیت های بالا و فرصت های منحصر به فرد در حوزه گردشگری، این رسته به عنوان اولویت استان ایلام برای اجرای طرح تکاپو (توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار) معرفی و گزینش شد.

اگرچه مسئولان استان اعتقاد دارند: بخش گردشگری ایلام با وجود ظرفیت ها و توانایی بسیار، تاکنون در سبد توسعه ای استان نقشی نداشته و در خوشبینانه ترین حالت سهم ناچیز و اندکی ایفا کرده است.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار ایلام می گوید: واقعیت این است که در حوزه گردشگری متناسب و همپا با ظرفیت هایی که استان دارد کار ملموس و اثربخش انجام نشده است.
 
حشمت الله عسگری اظهار کرد: به دنبال تعریف طرح تکاپو که ایلام در گستره کشوری یکی از استان نمونه برای اجرای آن معرفی شده، حوزه گردشگری استان در اولویت اجرای این طرح قرار گرفته است.
 
وی افزود: قرار گیری بخش گردشگری استان در اولویت طرح تکاپو (توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار) زمینه ها و بسترهای لازم را برای شکوفایی و تحول اساسی در این حوزه مهم فراهم می کند ضمن اینکه فضای کسب و کار و اشتغال استان را نیز رونق می دهد.
 
وی تاکید کرد: کارکرد، گستره و پیوند بخش گردشگری با دیگر حوزه به گونه ای در هم تنیده است که برای موفقیت طرح تکاپو نیاز به همکاری و هم افزایی همه دستگاه های اجرایی استان است.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام نیز می گوید: 24 دستگاه اجرایی و اداری با حوزه گردشگری ارتباط دارد که برای موفقیت طرح تکاپو در استان باید همه آنها با این سازمان همکاری کنند.
 
عبدالمالک شنبه زاده اظهار کرد: بیش از سه سال از زمین غار زینگان شهرستان مهران و دریاچه دوقلوی آبدانان به سرمایه گذاران بخش خصوصی واگذار نشده که این نشان می دهد برای موفقیت طرح تکاپو با محوریت گردشگری باید بسیار تلاش کرد و همه دستگاه ها پای کار حضور داشته باشند.
 
وی افزود: طرح تکاپو پروژه ای بسبار مناسب و اثربخش است نیاز دارد همه دستگاه ها از جمله دانشگاه علمی کاربردی و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی درک مشترک از این موضوع داشته باشند.
 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایلام نیز گفت: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان متولی رسته گردشگری که در طرح تکاپو در اولویت قرار گرفته است به تنهایی نمی تواند موفق شود بنابراین به کمک و همکاری دیگر دستگاه های اجرایی و حتی بخش خصوصی نیاز است.
 
علی رضا زرگوش اظهار کرد: در اجرای این طرح دو موضوع باید مورد توجه مدیران استانی عضو کارگروه توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار (تکاپو) قرار گیرد، نخست چگونگی شاکله و دوم محتوای کار است بنابراین مهم ترین اقدام اعضا کارگروه باید تعیین محورهای مداخله و ورود به نحوه اجرای طرح های گردشگری در استان است.
 
وی ادامه داد: به دنبال این کار در طرح تکاپو باید دستکم چهار تا پنج پروژه در حوزه گردشگری استان عملیاتی شود تا بتوان نحوه و چگونگی اجرای آنها را رصد کرد، ضمن اینکه باید دبیرخانه ای نیز برای پیگیری امور مربوطه راه اندازی شود و به همین منظور مراحل راه اندازی آن در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایلام در حال پایان است.
 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایلام افزود: این استان در بخش گردشگری موقعیت و ظرفیت های کم نظیری دارد که در صورت توجه مسئولان و مدیران دستگاه های اجرایی و حساسیت آنها به این مقوله می توان خدمات اثرگذار و کارهای ماندگار و مهمی در حوزه توسعه فضای کسب و کار و اشتغال پایدار انجام داد.
 
زرگوش یادآور شد: ایلام از معدود استان های کشور است که افزون بر گردشگری تاریخی، سیاحتی و طبیعی با توجه به قرارگیری در همسایگی کشور عراق از فرصت گردشگری مذهبی و سلامت نیز برخوردار است که همه این ها نشان دهنده توان بالا و ظرفیت منحصر به فرد استان در این بخش است.
 
به گزارش تابناک ایلام، طرح تکاپو یکی از طرح‌ های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که به توسعه و ساماندهی کسب و کارهای خرد و خانگی و اتصال آن به بنگاه های کوچک و متوسط توجه می‌کند.
 
توجه به خوشه‌بندی‌ها و ابعاد توسعه اشتغال و سرمایه گذاری از مهمترین رویکردهای طرح تکاپو است که در اجرای آن ساماندهی کسب و کارهای خانگی و خرد به شکل خوشه‌ای یا در قالب بنگاه های پشتیبان و با هدف پایدارسازی این نوع مشاغل انجام می شود.
 
این طرح با مداخله محیطی به جریان می‌افتد و نوعی آمایش سرزمینی را مورد توجه قرار می دهد به طوری که عده ای در مناطق مورد نظر با مطالعه ها و مشاهده های میدانی و دقت نظری که در فعالیت های گوناگون دارند، کار خود را آغاز می کنند.
 
طرح تکاپو در صدد است با استفاده از ظرفیت های بومی و به کارگیری تجارب سازمان های بین المللی در سایر کشورها، برنامه منسجمی را برای تحرک در بخش تقاضای نیروی کار به اجرا درآورد.
 
تمرکز طرح بر سیاست های موجود در حوزه اشتغال و توسعه کسب و کارها است ولی بازنگری و اصلاح حوزه های سیاستی در سطوح منطقه ای و ملی - در مسیر اجرای برنامه های عملیاتی نیز در دستور کار قرار دارد.
 
انتظار می رود با فعال سازی قابلیت های منطقه ای و ملی در کسب و کارهای منتخب و پیاده سازی برنامه های توسعه ای متناسب با شرایط و اقتضائات هر رسته کسب و کار منتخب، حجم قابل توجهی از تقاضا برای اشتغال در کشور فعال شود./ف
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار