مشاور ارشد استاندار واسط عراق؛
مشاور ارشد استاندار واسط عراق گفت:برای گسترس همکاری ها و پیوندهای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی با ایران اهمیت فراوانی قائل هستیم.
کد خبر: ۳۴۵۳۱۷
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۹ 18 December 2016
 مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی ایلام گفت: مسئولان بلند پایه این استان از گسترش پیوندهای اقتصادی و صنعتی ایلام با استان واسط کشور عراق در همسایگی جمهوری اسلامی ایران استقبال می کنند.


به گزارش تابناک ایلام
؛مرتضی دارایی در نشست مشترک با هیات اقتصادی و سیاسی استان واسط عراق تاکید کرد: وجود مرزهای مشترک میان استان های ایلام و واسط عراق بهترین مزیت و ظرفیت برای گسترش پیوندهای اقتصادی، بازرگانی و صنعتی است که دو طرف باید از این موقعیت بیشترین بهره گیرند.


وی افزود: استان ایلام آمادگی دارد دانش، تجربه و توان اجرایی خود را در زمینه گوناگون اقتصادی، بازرگانی و احداث شهرک های صنعتی در اختیار فعالان اقتصادی و مسئولان استان واسط عراق قرار دهد.


دارایی همچنین در این نشست از استقبال مسئولان ایلام برای سرمایه گذاری بخش خصوصی عراق به ویژه استان واسط با رعایت مقررات در حوزه احیا واحدهای تولیدی ایلام در شهرک های صنعتی این استان خبر داد و اظهار کرد: در صورت وجود اراده در این زمینه شرایط لازم و کافی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی عراق در استان ایلام فراهم می شود.


مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی ایلام گفت: با توجه به تجربه، تخصص و پیشینه 50 ساله جمهوری اسلامی ایران در حوزه زیرساختی و ایجاد شهرک های صنعتی در صورت اعلام و تمایل مسئولان استان واسط و دیگر مناطق عراق آماده همکاری در زمینه مکان یابی، طراحی و ساخت شهرک های صنعتی در این کشور هستیم.


وی تاکید کرد: انتظار می رود این نشست در راستای نزدیکی و همکاری هر چه بیشتر دو کشور دوست و برادر شکل و قالب عملیاتی و اجرایی به خود گیرد بنابراین درخواست ما این است که طرف های عراقی استان واسط موارد طرح شده در این دیدار را پیگیری کنند تا موارد طرح شده محقق شود.




محمد عبدلجلیل بریسم اظهار کرد: استان واسط به علت موقعیت جغرافیایی که دارد مرکز ثقل عراق است به گونه ای که جنوب را به مرکز و مرکز را به شمال و غرب عراق وصل می کند.


وی افزود: یکی دیگر از مزیت های واسط گذر رود دجله از این استان است که همین عامل باعث شده بالاترین و بیشترین تولید محصولات کشاورزی عراق مربوط به این منطقه باشد.


مشاور استاندار واسط عراق دیگر ظرفیت این استان را منابع نفتی سرشار آن عنوان کرد و گفت: پس از سقوط رژیم بعث صدام واسط به علت وجود منابع نفت به یکی از مهمترین مناطق عراق تبدیل شده است.


وی ادامه داد: واسط به علت موقعیت مذهبی و شیعی بودن ساکنان آن، امن ترین استان عراق به شمار می رود که همین موضوع سبب شده به محل و کانون اصلی سرمایه گذاری در این کشور تبدیل شود.


بریسم تاکید کرد: همه این عوامل دست به دست هم داده تا فرصت های سرمایه گذاری منحصر به فردی برای گسترش همکاری های اقتصادی فراهم شود و مسئولان این استان تمایل و علاقه دارند به جای سرمایه گذاران کشورهای دیگر منطقه، بخش خصوصی جمهوری اسلامی ایران به وِیژه استان ایلام وارد این عرصه شود.


وی گفت: در صورت استقبال سرمایه گذاران ایرانی، مسئولان استان واسط همه اطلاعات و نیازهای سرمایه گذاری را در اختیار بخش سرمایه گذاران قرار خواهند داد.


مشاور استاندار واسط عراق افزود: طرح گاز رسانی به مناطق مسکونی و صنعتی استان واسط در دست مطالعه و بررسی است که پس از موافقت دولت مرکزی اجرای آن به پیمانکار ایرانی واگذار می شود و در این زمینه اولویت با پیمانکاران استان ایلام خواهد بود.


فرماندار نعمانیه از شهرهای استان واسط عراق نیز در این نشست خواستار انتقال تجربه و دانش جمهوری اسلامی در عرصه کشاورزی به این کشور شد و گفت: مسئولان استان واسط در صورت استقبال و آمادگی سرمایه گذاران ایرانی با اولویت استان ایلام، زمین برای کشت محصولات کشاورزی و احداث واحدهای دامپروری صنعتی به بخش خصوصی جمهوری اسلامی ایران واگذار می کنند.


محمد عیدان افزود: مسئولان استان مرزی واسط در همسایگی استان ایلام در صورت حضور بخش خصوصی ایران در این منطقه، حمایت های لازم و کافی را از آنان به عمل خواهند آورد.
در پایان این نشست 12 مورد همکاری با هدف گسترش پیوندهای اقتصادی و بازرگانی استان ایلام با استان واسط عراق به عنوان پیشنهاد از سوی مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان ایلام مطرح شد که طرف های عراقی با اجرای بیشتر آنها موتافقت کردند.


واگذاری مکان و نمایشگاه برای عرضه محصولات تولیدی جمهوری اسلامی ایران با اولویت استان ایلام، آمادگی برای در اختیار قرار دادن دفتر مستقل تجاری و اقتصادی به نماینده استان واسط برای برقراری و گسترش ارتباط میان بازرگانان ایرانی و عراقی در شهر ایلام، راه اندازی بازارچه فروش محصولات ایرانی در شهر کوت مرکز استان واسط عراق، برگزاری همایش های تبین فرصت های اقتصادی سرمایه گذاری و تورهای صنعتی برای فعالان اقتصادی عراق به ویژه استان واسط از جمله این پیشنهادها بود که اجرای آنها مورد استقبال طرف عراقی قرار گرفت.
به گزارش ایرنا، استان ایلام با استان واسط عراق به مرکز شهر کوت 200 کیلومتر مرز مشترک دارد.

ایلام با 430 کیلومتر در میان چهار استان ایرانی دیگر (خوزستان، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی) دارای بیشترین مرز مشترک با کشور عراق است./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار