کد خبر: ۳۴۸۲۷۸
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۹ 24 December 2016
تابناک / مدیرکل سازمان ثبت احوال گیلان گفت: نرخ ازدواج در استان گیلان ۸.۹ در هر هزار نفر است که این میانگین در مردان ۲۹ و در زنان ۲۵ سال است که از میانگین سنی ازدواج در کشور بیشتر است.

قاسم روحانی‌فر صبح امروز در نشست خبری در  ثبت احوال استان گیلان با اشاره به سوم دی روز ثبت احوال اظهار داشت: ثبت احوال به‌منظور ارائه خدمات بهتر در افق 1404 سازمانی کارآمد، اثربخش و نوآور است.

مدیرکل سازمان ثبت احوال گیلان با توجه به بسترسازی‌های الکترونیکی در کشور اعلام کرد: با توجه به زیرساخت‌هایی که دولت الکترونیک تجهیز کرده‌ است و آمار جمعیتی را رصد می‌کند، سازمان ثبت احوال استان گیلان رتبه نخست را در منطقه کسب خواهد کرد.

وی با ارائه تاریخچه‌ای از سازمان ثبت احوال گفت: این سازمان قریب به یک قرن است که به مردم خدمت رسانی می‌کند. نخستین شناسنامه 3 دی ماه 1297 برای دختری به نام "فاطمه" صادر شد و با توجه به اهمیت این سازمان، 3 دی ماه به‌عنوان "روز ملی ثبت احوال" در تقویم ایران به ثبت رسید.

روحانی‌فر کارکنان سازمان ثبت احوال را مرزبانان هویت نامید و با اشاره به جمعیت استان  یادآور شد: هم اکنون جمعیت استان گیلان 2 میلیون و 574 هزار نفر است که 49 درصد این جمعیت مرد و 51 درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

مدیرکل ثبت احوال گیلان با بیان اینکه 69 درصد این جمعیت، شهری و 31 درصد روستایی هستند افزود: نرخ رشد جمعیتی استان 0.7 درصد و از میانگین کشوری که 1.3 است کمتر و زیر یک است و این مسئله نشان می‌دهد که استان ما از لحاظ رشد جمعیت ضعیف است.

روحانی‌فر نرخ ولادت در 9 ماهه نخست سال را 22 هزار و 705 مورد خواند و تصریح کرد : به ازای هر 100 نوزاد دختر 104 نوزاد پسر در استان متولد می شود و ما در 9 ماهه نخست امسال 11 هزار و 593 مولود پسر و 11 هزار و 112 مولود دختر ثبت کردیم.

وی با بیان اینکه فراوانی ولادت شهری 15 هزار 737 و فراوانی ولادت روستایی 6 هزار و 969 مورد است خاطرنشان کرد: مادران گروه سنی 25 تا 29 سال، بیشترین سهم از ولادت‌های به ثبت رسیده و به بیان دیگر 31 درصد از ولادت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرکل ثبت احوال استان گیلان نرخ خام موالید را 11.8 و به تعبیری از هزار نفر 11.8 متولد دانست و اظهار کرد: کیفیت ثبت ولادت در سازمان ثبت احوال در موعد قانونی 99.71 بوده است و این باعث افتخار ماست.

روحانی‌فر تعداد واقعه وفات در 9 ماهه نخست امسال را 11 هزار و 604 مورد دانست و اعلام کرد: با توجه به اینکه بیشترین وفات در سنین بالای 75 سال صورت می‌گیرد این آمار در مردان 6 هزار و 515 و در زنان 5 هزار و 89 مورد بوده است.

وی کیفیت ثبت فوت در 9 ماهه نخست امسال را 99.7 اعلام کرد و با اشاره به میانگین سنی ازدواج در استان گفت: نرخ ازدواج 8.9 در هر هزار نفر است که این میانگین در مردان 29 و در زنان 25 سال است که از میانگین سنی ازدواج در کشور بیشتر است.

این مسئول واقعه طلاق در استان را 5 هزار و 226 مورد گزارش کرد و افزود: 6 درصد از این آمار به ازدواج‌های کمتر از یک سال و  31 درصد به کمتر از 5 سال بر می‌گردد و میانگین سنی طلاق در خانم‌ها 32.9 و در آقایان 37.4  است.

روحانی‌فر ضمن ابراز خشنودی از فراوانی نامگذاری موالید به نام‌های ائمه اطهار(ع) اظهار کرد: خوشبختانه با فرهنگ سازی سازمان ثبت احوال، مردم به سمت نام ائمه روی آورده‌اند و حدود 60 درصد از اسامی امسال از بین نام‌های ائمه اطهار(ع) بوده است.

مدیرکل سازمان ثبت احوال استان گیلان اظهار داشت: از بین نام‌های پسران به ترتیب امیرعلی، ابوالفضل، امیرحسین، محمد طاها و امیرعباس و از بین اسامی دختران، فاطمه، نازنین زهرا، زهرا، یسنا و آوا بیشترین طرفدار و انتخاب را داشته‌اند.

وی با بیان اینکه ثبت احوال از آغاز ارائه کارت ملی هوشمند متقاضی بسیاری داشته است گفت: از سال 92 که شروع کار بود 64 هزار کارت ملی هوشمند صادر شد و گیلان امسال 485 هزار و 500 سهمیه کارت هوشمند ملی داشت اما تاکنون 515 هزار کارت ملی صادر کرده است که این رقم تا پایان سال به 750 هزار می‌رسد.

مدیرکل سازمان ثبت احوال استان گیلان با بیان اینکه تاکنون یک سوم از واجدین شرایط موفق به دریافت کارت هوشمند ملی شده اند اعلام کرد: امیدواریم تا پایان سال 97 درصد این پروژه را به اتمام برسانیم.

روحانی‌فر با اشاره به اینکه بخشی از ارائه خدمات کارت ملی هوشمند و شناسنامه تحت وب به بخش خصوصی و دفاتر پیشخوان دولت واگذار شده است افزود: تا پایان امسال 92 دفتر در این خصوص با ما همکاری خواهند داشت.

وی سهمیه صدور شناسنامه را 100 هزار جلد دانست و گفت: با توجه به اینکه 2 میلیون نفر واجدشرایط این طرح هستند، حدود 500 هزار شناسنامه صادر کردیم و امیدواریم مابقی نیز تا پایان سال طبق قول مساعدتی که استانداری برای ارائه تجهیزات داده است با سرعت بیشتری در اختیار مردم قرار بگیرد.

روحانی‌فر دلیل تاخیر در ارائه کارت ملی هوشمند در برخی موارد را نبود دستگاه‌های چاپگر کافی دانست و افزود: خوشبختانه تعداد این دستگاه‌ها به 5 دستگاه در کشور افزایش یافته است که در 3 شیفت کاری مشغول خدمت رسانی هستند.

مدیرکل سازمان ثبت احوال استان گیلان خاطرنشان کرد: با استقبال 6 میلیون نفری مردم این کار کمی دشوار شده است اما روال تحویل کارت ملی 3 ماهه است که با توجه به تجهیزات جدیدی که در اختیار می‌گیریم این کار تسریع خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار