چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است!
آیا بهتر نبود سازمان صنعت ،معدن وتجارت به جای چشم داشتن به چندر غاز عایدی ناشی از صدور چنین مجوزی به شرکتهای تولیدی فرش وگلیم غیر بومی ،زمینه ایجاد این نمایشگاه را با حضور تولیدکنندگان پرشمار وقهار ایلامی فراهم می آوردند تا با چنین اعمالی ،علامت سوالهای جدی در مقابل عملکرد خود قرار نمی دادند؟
کد خبر: ۳۷۲۹۴۷
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۴ 05 February 2017

تابناک ایلام ::سالهاست که سیاست حمایت از تولید و همچنین طرحهای متعددی بمنظور کاهش بیکاری در سطح جامعه وبه تبع آن در استان کمتر توسعه ای نظیر ایلام ،در دستور کار جدی مسئولین ومتولین امر قرار گرفته است.

این سالها استیلای تورم و رکود بر اقتصاد بیمار کشور،تبعات زیانباری بر ارکان مختلف اقتصادی کشور ،خصوصا کارگاه های کوچک وبزرگ تولیدی ،بعنوان نبض اقتصادکشور گذاشته و ماحصل آن چیزی جز افزایش بیکاری وتحمیل فشارهای اقتصادی ،اجتماعی بر جامعه وخانواده ها نبوده است.

اینکه بدنبال تغییرات جهانی یا تحریمها ورکود اقتصادی ، بخشی از کارگاههای تولیدی در استان متضرر گشته وعواقب زیانباری متوجه آنها شده موضوعی است که توسط فعالان این بخش تاحدودی پذیرفته شده واز سویی تلاشهای دولت از طریق استمهال معوقات بانکی وتزریق نقدینگی برای پویایی این بخش مهم از اقتصاد کشور بر کسی پوشیده نیست .

اما این روزها در سطح شهر ایلام شاهد نصب بیلبوردها و بنرهای تبلیغاتی فراوانی در سطح شهر ایلام مبنی برراه اندازی نمایشگاه فرش وگلیم وتابلو فرش ،آن هم محصول تولیدی شرکتهای تعاونی فرش وگلیم استان آذربایجان شرقی درشهرایلام هستیم ،موضوعی که با وجود بهترین وفعالترین شرکتهای تولیدی فرش وگلیم نقش برجسته ایلامی ، جای شگفتی بسیار دارد!مقوله ای که با سیاستهای حمایتی دولت از کارگاههای تولیدی استان  و شعارهای سر داده شده در این راستا اصلا سنخیتی ندارند.

همه شاهدیم که سازمان ،صنعت ،معدن و تجارت استان بعنوان مهمترین متولی حمایت از تولید و تنها دستگاهی که در طول یکساله اخیر بارها برحمایت از تولید و فعال نمودن کارگاههای تعطیل استان تاکید ورزیده وحتی با بزرگنمایی این مساله ، از آن بعنوان برگ زرینی از افتخارات دولت در حمایت از تولید و ایجاد اشتغال یاد نموده اند،اینک با صدور مجوز ایجاد نمایشگاههای عرضه محصولات وتخته نمودن بازار فعالان حوزه فرش وگلیم استان وعیان شدن تفاوت فاحش بین شعار وعمل آنان ،نمیدانیم برای این عملکرد خود چه پاسخی به افکار عمومی و14 هزار فعال عرصه تولید فرش وگلیم استان می توانند ارایه دهند؟

بدون شک با شنیدن نام "فرش دستباف " وگلیم نقش برجسته"، به خودی خود نظرها به سمت هنرمندان ایلامی معطوف خواهد شد که با هنر بسیار ارزشمند واصیل بافندگی توام با عشق وعلاقه خود ،خالق اثرهای زیبایی شده اند وحال می توان آوازه این هنر اصیل را از بازارهای اروپا وآمریکا نیز به خوبی شنید.

براساس آمار های موجود در سطح استان 14هزار بافنده فرش مورد تایید سازمان صنعت و معدن وجود دارد، در این میان 5500 نفر از این تعداد بیمه شده هستند اما به علت بی توجهی دستگاههای مرتبط در زمینه برند سازی وحمایت از این تولید کنندگان ،روز به روز شاهد تحلیل این آمار در سطح استان هستیم ،بنحویکه بدلیل عدم حصول شرایط برای ارایه تولیدات خود ،بسیاری از این تولیدکنندگان با مشکلات مالی جدی مواجهه هستند.

در حالیکه هنر تولید فرش وگلیم دستبافت ایلامی شهره بازارهای جهانی شده، امااز سوی مسئولین دستگاههای مرتبط کمترین توجهی برای بازاریابی ،برندسازی وزمینه سازی برای ایجاد نمایشگاههای مطرح درسطح کشور معمول نداشته ،حال نمی دانیم براساس کدامین عقل سلیم و مستند به کدام طرح علمی واقتصادی ،سالهاست سازمان صنعت ومعدن تجارت استان ایلام ،مجوز برگزاری نمایشگاه عرضه محصولات مشابه را در استان صادر می کند ؟

آیا بهتر نبود سازمان صنعت ،معدن وتجارت به جای چشم داشتن به چندر غاز عایدی ناشی از صدور چنین مجوزی به شرکتهای تولیدی فرش وگلیم غیر بومی ،زمینه ایجاد این نمایشگاه را با حضور تولیدکنندگان پرشمار وقهار ایلامی فراهم می آوردند تا با چنین اعمالی ،علامت سوالهای جدی در مقابل عملکرد خود قرار نمی دادند؟

از قدیم شنیده ایم"چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است " انتظار می رود مسئولین سازمان صنعت ،معدن وتجارت استان در قبال بی توجهی به توانمندی های داخل استان درزمینه تولید بهترین فرش وگلیمهای دست بافت وچشم بستن بر این حقیقت اظهر من الشمس، پاسخی در خور برای اقناع افکار عمومی ،و خانواده های چهارده هزار تولید کننده فرش وگلیم استان داشته باشند!


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار