بدنبال تغییرات آب وهوایی
مسئله آب در استان ایلام بسیار جدی شده به طوری کارشناسان و مسئولان اعلام کرده اند این استان جزو استانهای اول کشور در زمینه بحران کم آبی است.
کد خبر: ۵۶۲۱۶
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲ 02 July 2015

به گزارش تابناک ایلام، مسئله آب در استان ایلام بسیار جدی شده به طوری کارشناسان و مسئولان اعلام کرده اند این استان جزو استانهای اول کشور در زمینه بحران کم آبی است.

همچنین این مسئله علاوه بر تداوم کم آبی در شهرهای مختلف استان ایلام، مسئله خشکسالی را نیز در استان به صورت جدی وارد کرده است.

بر اساس شاخص پایش منابع آب کشور در نیمه نخست سال آبی جاری، هفت استان کشور در گروه مناطق مواجه با کمبود آبی قرار گرفت.

همچنین ۱۳ استان کشور در دسته مناطق دارای تنش آبی شدید قرار دارند که این استان‌ ها شامل اصفهان، ایلام، تهران، البرز، خوزستان، زنجان، قم، کرمانشاه، گلستان، لرستان، مرکزی و همدان هستند.

استان ایلام در غرب کشور به سبب قرارگیری در محدوده زاگرس میانی از مناطق پرباران کشور است ولی تغییرهای آب و هوایی چند سال گذشته، تخریب عرصه های طبیعی و بروز پدیده ریزگردها در کاهش بارندگی این استان نقش داشته است.

در همین ارتباط مدیر عامل آب و فاضلاب استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بحث آب در استان ایلام جدی است چراکه با توجه به کاهش ۲۹ درصدی بارشها طی سال گذشته با کاهش شدید منابع آبی مواجه هستیم.

داراب بیرانوندی بیان داشت: طبق بررسی های به عمل آمده هم اکنون منابع آبی استان ایلام از جمله حجم سد ایلام چیزی در حدود ۷۰ درصد کاهش یافته است و این مسئله را باید مردم در نحوه مصرف خود رعایت کنند.

این مسئول افزود: یکی از مهمترین مسائل حوزه آب در استان ایلام بحث میانگین بالای مصرف اب در استان ایلام نسبت به میانگین های کشوری است و هم اکنون این میزان دو برابر شده است.

وی ادامه داد: میزان مصرف سرانه آب در استان ۲۷۰ لیتر در شبانه روز است که این میزان باید به ۱۸۰ لیتر برسد و صرفه جویی مردم در مصرف آب ضروری است.

وی اضافه کرد: در بحث آب شرب شهری بیش از ۴۴۰ هزار نفر از جمعیت ۵۸۵ هزار نفری استان ایلام در قالب ۱۲۶ هزار مشترک تحت پوشش شرکت آبفا قرار دارند.

بیرانوند اظهار داشت: هم اکنون چهار تصفیه خانه فاضلاب در شهرهای ایلام، دهلران، دره شهر و مهران به صورت فعال در استان ایلام وجود دارد که علاوه بر این چند پروژه از جمله در مناطق سرابله و ایوان نیز در دست اجراست.

وی بیان داشت: تنها ۶۰ درصد مشترکان شهری استان الگوی مصرف آب را رعایت می کنند.


منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار