نگاه به این وضعیت به یک نتیجه گیری مهم ختم می شود ؛ دولت یا هر مرجعی که این تصمیمات را اتخاذ کرده هیچ ارزشی برای جان ملت قایل نشده است ،بدرستی می دانند که با برداشته شدن محدودیت ها مردم در کوچه وبازار ترددی بی ضابطه خواهند داشت وهمین موضوع آلوده شدن بخش اعظمی از مردم را در پی خواهد داشت ،به این معنا که هم چوب را خوردیم ،هم پیاز را وهم پول را !!آخر سرش هم خواهیم مُرد !
کد خبر: ۸۳۸۵۷۷
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۲ 12 April 2020

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::کشور ما از حیث زمان ابتلای به ویروس کووید19 جز اولین کشورهایی بود که پس از چین به طور رسمی با این ویروس درگیر و مقدمات مقابله سراسری با آن را آغاز کرد ،تا این لحظه بیش از 71هزار نفر مبتلا و نزدیک به 4هزار وپانصد نفر از مبتلایان جان خود را از دست داده اند.

نکاتی که تمامی متخصصین و کارشناسان حوزه بهداشتی و اپیدمی در سراسر جهان به عنوان ویژگی های این ویروس بر آن اتفاق نظر دارند این است ؛" همه گیری سریع " "مرگ ومیر بالا " . مهمترین راه مقابله با آن هم که قاطبه صاحبنظران این حوزه بر آن اشتراک نظر دارند ،"رعایت اصول بهداشت فردی واجتماعی" ، "عدم حضور در اجتماعات" با تمرکز بر " در خانه ماندن " مردم است .

ایام نوروز که با موج اول اپیدمی وفراگیری این ویروس در سراسر کشور مصادف بود ،با جدی گرفته شدن آن از سوی مسئولین و پای کار آمدن دستگاههای متعدد و نیروهای نظامی وانتظامی ،گام اول طرح فاصله گذاری اجتماعی در کشور اجرا شد که تا حدودی توانست بخش اعظمی از مردم را با خود همراه نماید . شعار مشترک همه ؛مردم ،مسئولین ،فعالین اجتماعی ورسانه ها این بود " در خانه می مانیم "

اما امروز با گذشت نزدیک به 46روز از شیوع کووید 19،تقریبا اثری از سخت گیری های نیمه اول فروردین در کشور مشهود نیست ،جامعه هم به سمت عادی شدن حرکت می کند ،عادی شدن نه به این معنا که بحران کرونا در کشور فروکش کرده یا وضعیت سفید شده است! بلکه برخی تصمیمات نادرست در راس هرم مدیریت کشور مبنی بر برداشته شدن موانع و محدودیت ها اتخاذ می شود که عملا مردم را به نماندن در خانه ترغیب کرده است !

مکمل تصمیمات بدون پشتوانه علمی وخطر آفرین کشور که با تمامی پروتکل های مقابله ای سراسر جهان مغایرت دارد ،اجرای گام دوم فاصله گذاری اجتماعی به اصطلاح هوشمند! در سراسر کشور است .طرحی که براساس آن مشاغل کم ریسک بازگشایی ،تردد بین شهرستانی مجاز ،دو سوم کارمندان در محل کار حاضر و از اول اردیبهشت نیز ممنوعیت تردد بین استانی برداشته خواهد شد.

تمامی محورهای این طرح یعنی اینکه مردم در خانه نمانند تا به ویروس کرونا مبتلا شوند .چراکه خروجی این طرح که از روز گذشته در کشور عملیاتی شده است به بازگشایی تمامی مشاغل در شهرستانها ،ورود بی ضابطه وبدون ماسک و دستکش مردم در کوچه وبازار ،تشدید ترافیک و عادی شدن وضعیت در شهرهای مختلف منجر شده است .

امروز در اکثر شهرهای کوچک وبزرگ کسی کمترین ارزشی برای طرح فاصله گذاری هوشمند قایل نشد ،باردیگر کاغذی صرف بودن طرح های این کشور به اثبات رسید ،چرا که امروز کم ریسک وپرریسک بودن مشاغل  محلی از اعراب نداشت ،همه مشاغل باز بودند به جز آرایشگاهها ! بازار هم جنب وجوشی عجیب داشت ،انگار کرونا فقط یک داستان است !کسی هم در ورودی ادارات  حاضر نبود بگوید " خالو خرت به چند؟!

نگاه به این وضعیت به یک نتیجه گیری مهم ختم می شود ؛ دولت یا هر مرجعی که این تصمیمات را اتخاذ کرده هیچ ارزشی برای جان ملت قایل نشده است ،بدرستی می دانند که با برداشته شدن محدودیت ها مردم در کوچه وبازار ترددی بی ضابطه خواهند داشت وهمین موضوع آلوده شدن بخش اعظمی از مردم را در پی خواهد داشت ،به این معنا که هم چوب را خوردیم ،هم پیاز را وهم پول را !!آخر سرش هم خواهیم مُرد !

دولت با اجرای این طرح می خواهد ایمنی گله ای را اجرایی کند،به این معنا که متعاقب این بی ملاحظگی و بی توجهی به سلامت مردم و بی تدبیری در اجرای طرح های محدود کننده به سبک دیگر ملل درگیر این ویروس ،از اپیدمی وپاندمی به وضعیت فاجعه تغییر حالت خواهد داد ،نتیجه هم مرگ فاجعه بار تعداد قابل توجهی از هموطنانمان و رقم خوردن یک تراژدی خواهد بود .

قطعا مثل دیگر  مسایل کشور ،باز هم سیاست وقدرت به پر وپای طرح مقابله با کرونا پیچیده است !باز هم تر س از شکلگیری نارضایتی و ..باعث شده است که سمت وسوی تصمبمات تغییر کند ،مگر می شود در یک کشور با یک سیستم ،یک دولت ،دستگاهی تخصصی مثل بهداشت ودرمان فریاد بزند که " مردم مراقب یاشید ،رعایت کنید ، خطر کرونا را جدی بگیرید و در خانه بمانید ! اما از سویی رییس همان دولت طرح بدهد که از فردا همه چیز عادی خواهد شد !بنظرتان قدری مشکوک نیست ؟!

به نظر نگارنده تمامی این تصمیمات غیرمعقول ومخاطره انگیز این است ،اگر بخواهند یکماه مردم وصاحبان مشاغل را در خانه نگه دارند ،باید در عوض آن طرح های حمایتی اجرایی شود ،زیان اقتصادی این وضعیت از سوی دولت به مردم پرداخت شود ،دولت هم منابع لازم را در اختیار نخواهد داشت واستمرار این وضعیت می تواند به یک بحران اجتماعی وامنیتی برای کشور مبدل شود .

از اینرو بهتراست طرح هایی به مرحله اجرا درآیند که به رغم تهدید سلامت مردم ،مسیر برای از سرگیری فعالیت های اجتماعی واقتصادی مردم هموار شود ،حال اگر بخشی از مردم هم به خاطر این ویروس جان خودشان را از دست دادند که قطعا خواهند داد ،فردا خواهند گفت مردم خودشان رعایت نکردند ،ویروس را جدی نگرفتند وبه این بلای زمینی گرفتار شدند!این همه می گذرد وتمام!

تا کی می خواهید به این لج بازی و تره خرد نکردن برای حرف دلسوزان ودغدغه مندان ادامه دهید ؟آخرش که چی ؟بگویند فلانی زودتر از فلان کشور بر بحران کرونا فایق آمد ؟دم خروس را چکار می کنید ؟!مگر غیر از این است که  در تعارض بین سلامت مردم و گشایش کسب کار ،حفظ جان مردم در اولویت است ؟! پس تدبیرتان کو ؟!

آیا واقعا کسی نیست به حضرات مسئول بگوید ،اگر واقعا اینقدر از نظر اقتصادی ومنابع مالی برای مدیریت کشور وتامین سلامت مردم در مضیقه هستید ،نزاع های بین المللی تا این حد پا روی گلوی کشور گذاشته به گونه ایکه از دسترسی به منابع مالی خودشان منع وحتی توان انتقال کمک های مالی دیگر کشورها ویا دریافت وام از بانک جهانی هم وجود ندارد ،دلیل این همه دشمن تراشی ومشکل زایی برای مردم چیست ؟!تا کی باید سلامت و جان مردم قربانی این نزاع ها شود ؟!

مگر غیر از این است که ارمغان این شیوه مدیریت داخلی ودیپلماسی  ،عدم تامین منابع برای حفظ سلامت مردم است ؟ مگر غیر از این است بدلیل نبود منابع مجبور شده اید از مردم بخواهید که مشاغل شان را بازگشایی کنند ؟حتی اگر بمیرند!مردم ما موش آزمایشگاهی نیستند که بخواهید بخاطر ناتوانی در پرداخت هزینه های ناشی از تعطیلی مشاغل آنها در معرض ایمنی گله ای قرار دهید؟!

 آقایان مسئول ! مدیریت متوهمانه کشور راه به جایی نخواهد برد !نتیجه این توهمات چیزی جز به خطر انداختن جان مردم وبه کشته دادن آنها نخواهد بود !وضعیت از این بغرنج تر نمی شود که یک کشور بخاطر مشکلات بین المللی ونزاع های جهانی از منابعی که حق مردمش است محروم بماند وبخاطر آن سلامت جمع کثیری از شهروندانش در معرض تهدید جدی قرار گیرد ،اگر در مدیریت این بحران بدون اتکا به منابع  و حفظ جان مردم ایران توفیقی حاصل می شود ،بسم الله !اگر غیر از این است لطفا دستانتان را بالا بگیرید!

 

برچسب ها: سلامت ، کرونا ، قرنطینه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار