ایجادمرکزجامع پیوندغرب کشور درهمدان

قائم مقام رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت با بیان اینکه سالانه بین ۵ تا ۸ هزار نفر در ایران به علت مرگ مغزی فوت می‌کنند، گفت: در روز ۷ تا ۱۰ نفر در کشور فوت می‌کنند که تنها راه نجات آنها اهدای عضو است.
کد خبر: ۱۴۶۸۸۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰ 18 December 2015

قائم مقام رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت با بیان اینکه سالانه بین ۵ تا ۸ هزار نفر در ایران به علت مرگ مغزی فوت می‌کنند، گفت: در روز ۷ تا ۱۰ نفر در کشور فوت می‌کنند که تنها راه نجات آنها اهدای عضو است.

به گزارش تسنیم ،امید قبادی درهمایش اهدای عضو این شهرستان اظهار داشت: همدان از نظر اهدای عضو ضعیف است اما اصل مسئله پیوند اعضا در دنیا دغدغه و مسولیت‌پذیری بوده که مسئولان استان همدان و شهرستان ملایر دغدغه این اتفاق میمون و مبارک را دارند.

وی افزود: یک تا 14 روز مدت زمانی است که در دنیا خانواده یک بیمار مرگ مغزی می‌توانند برای اهدای عضو رضایت دهند، در ایران به دلیل اینکه مراقبت‌ زیادی از کسانی که مرگ مغزی شده‌اند صورت نمی‌گیرد این عدد به چهار تا پنج روز می‌رسد.

قبادی با بیان انکه میانگین سنی بیش از 90 درصد اهداکنندگان عضو در ایران 20 الی 30 سال است، گفت: کسی که مرگ مغزی شده به واقع مرده است و در کما نیست، تنها راه اهدا کردن اعضای بیمار است که البته برای خانواده بیماران کار بسیار سختی است.

وی تصریح کرد: هر فرد مرگ مغزی می‌تواند یک تا هشت ارگان بدن را اهدا کند، تنها راه نجات بیماران نیازمند که ارگانهایی مانند ریه، کبد، قلب و غیره آنها کار نمی‌کند افرادی هستند که به مرگ مغزی فوت می‌کنند.

قبادی با بیان اینکه آیا آغازی زیباتر از این برای انسان خاکی وجود دارد که جان هشت نفر را نجات دهد، گفت: در واقع تصمیم ببین این است که آیا خانواده‌ای که عزیزش مرگ مغزی شده است هشت عضو سالم را خاک کند یا جان هشت نفر را نجات دهد؟

وی با بیان اینکه مردم ما در نوعدوستی و ایثارگری در دنیا صاحب‌نام هستند و تنها باید فرهنگ‌سازی انجام شود، افزود: در کشور متخصصان متبحر زیادی داشته و امکانات لازم را در اختیار داریم و ایران تنها کشور خاورمیانه است که تمام پیوندهای موجود را انجام داده و می‌دهد.

قبادی اظهار داشت: در سال 84، ایران در رتبه 68 جهان از نظر پیوند اعضا قرار داشت اما با اقدامات صورت گرفته چون برگزاری جشن سالانه نفس، همایش نفس با حضور مسئولان کشوری، دادن کارت اهدای عضو، اجرای طرح سفرای زندگی، برگزاری دوره‌های کشوری و غیره در حال حاضر به رتبه 32 جهان رسیده است.

وی تصریح کرد: سالانه بین 5 تا 8 هزار نفر در ایران به علت مرگ مغزی فوت می‌کنند که از این تعداد دو هزار و 500 تا 4 هزار نفر صلاحیت اهدای عضو دارند ولی تنها 700 نفر اعضایشان را اهدا می‌کنند، مهمترین دلیل هم عدم رضایت خانواده‌ها است که باید در این زمینه بستر فرهنگی جامعه آماده شده باشد که بسیار مهم است.

قبادی با بیان اینکه در روز 7 تا 10 نفردر ایران فوت می‌کنند که تنها راه نجاتشان بیماران مرگ مغزی است، اظهار داشت: یکی ازمعضلات مادر کشور عدم گسترش مراکز پیوند و فراهم‌آوری است.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات عدم وجود سیستم و شبکه هماهنگ و فراگیر است که در این زمینه طرح شبکه پیوند و فراهم‌آوری نوشته شد و وزیر هم برای اجرای طرح دستورات لازم را دادند که استان همدان با توجه به موقعیت استان قرار شده است که یکی از 9 مرکز جامع پیوند کشور باشد تا غرب کشور را پوشش دهد.

وی اظهار داشت: پیوند یک حرکت چند وجهی و چند بعدی است که اگر هرکدام از این ابعاد کار نکنند پیشرفت نمی‌کند از جمله این ابعاد خانواده‌های اهدا کننده، مسئولان و دولت، جامعه پزشکی، ارگان‌های فرهنگ‌ساز، خیران و نام‌آوران هستند.


اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار