زباله؛ تهدید یا فرصتی برای درآمدزایی؟!

با توسعه شهرنشینی پسماند تولیدی، طبیعت پیچیده‌تری یافته و افزایش جمعیت نیز تاثیر بسزایی در افزایش پسماند جامد داشته است.
کد خبر: ۲۲۱۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲ 30 April 2016

هر خانه، روزانه زباله تولید می‌کند و لوازمی که دیگر نیاز نیست و یا هیچ استفاده‌ای در آینده ندارد، پسماند محسوب شده و دور ریخته می‌شود.

به گزارش ايسنا، با توسعه شهرنشینی پسماند تولیدی، طبیعت پیچیده‌تری یافته و افزایش جمعیت نیز تاثیر بسزایی در افزایش پسماند جامد داشته است.

انواع پسماند جامد شامل پسماند صنعتی، پزشکی، ویژه، کشاورزی و پسماند جامد شهری نظیر پسماندهای خانگی، نخاله ساختمانی و پسماندهای خیابانی است.

با تغییر سبک زندگی و عادات غذایی، میزان پسماند جامد شهری افزایش پیدا یافته و ترکیب اجزای آن نیز تغییر می‌‎کند. در کشورهای توسعه‌یافته به زباله، نگاه اقتصادی دارند و با بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته کاغذ، شیشه، فلز و پلاستیک‌ها را بازیافت می‎کنند.

ايراني‌ها سالانه 20 ميليون تن زباله توليد مي‌کنند

یک كارشناس ارشد مديريت محيط زيست در ملایر گفت: جديدترين آمار اعلام شده در رابطه با ميزان زباله توليدشده در ايران، نشان مي‌دهد ايراني‌ها سالانه حدود 20 ميليون تن زباله توليد مي‌کنند.

"آرش رضايي" افزود: مطالعات کشوري در حوزه پسماند توسط وزارت کشور نشان مي‌دهد، توليد روزانه زباله براي هر نفر 700 گرم است.

وی ادامه داد: با درنظرگرفتن همين موضوع و توجه به اين نکته که بر اساس آخرين آمار منتشرشده در پايگاه اطلاع‌رساني مرکز آمار، جمعيت کل کشور حدود 78 ميليون نفر بوده، اگر ميزان زباله توليد شده توسط اين جمعيت در يک روز را محاسبه کنيم به عدد 54 ميليون و 200 هزار کيلوگرم زباله مي‌رسيم.

این مدرس دانشگاه افزود: حال ضرب کردن همين عدد در 365 روز سال نشان مي‌دهد ايراني‌ها سالانه 20 ميليون تن زباله توليد مي‌کنند که از ميزان کل زباله‌هاي توليدشده در کشور 20 درصد متعلق به روستائيان و 80 درصد متعلق به ساکنان شهرهاي کشور است.

رضایی یادآور شد: با اين همه، آمار و ارقام اعلام شده از سوي مسئولان نشان مي‌دهد از اين ميزان تنها 20 درصد زباله‌هاي شهري بازيافت مي‌شود.

وی گفت: 20 درصد زباله‌های شهري به نسبت کل زباله‌هاي توليدي در کشور برابر با 3 ميليون و 160هزار تن است و اين عدد حکايت از آن دارد که سالانه 17ميليون تن زباله توليدشده در زمين دفن مي‌شود.

زباله‌هاي عفوني مطب‌هاي خصوصی باید بی‌خطرسازی شود

معاون سياسي اجتماعي فرماندار ملاير با اشاره به وضعيت زباله‌هاي عفوني مطب‌هاي خصوصي، گفت: بايد راهکاري فراهم شود که اين زباله‌ها جمع‌آوري و بي‌خطرسازي شوند.

"سعيد کتابي" افزود: در امر جمع‌آوري اين زباله‌ها بايد موارد ايمني لحاظ شود تا کارگران مربوطه با مشکلي مواجه نشوند.

وی اظهار کرد: بسياري از بيماري‌هاي عفوني و خوني از طريق اين زباله‌ها منتقل شده و مي‌تواند سلامت جامعه را به خطر بيندازد و بايد با توجه به جايگاه شهرستان در اين‌باره تصميم‌گيري شود بنابراین شهرداري، محيط زيست، نظام پزشکي و مرکز بهداشت باید با برگزاري جلسه و با توجه به مستندات و حجم توليد زباله‌ها و درجه‌بندي آن وضعيت زباله‌هاي عفوني را مشخص کنند.

کتابي با اشاره به بحث لزوم استعلام بهداشتي براي تاسيس واحدهاي صنفي و کارگاه‌هاي توليدي، ادامه داد: در اين‌باره بايد به گونه‌اي اقدام شود که هر دو طرف با مشکل مواجه نشوند.

وي گفت: هزينه کردن در بحث صدور مجوزهاي بهداشت يک نوع سرمايه‌گذاري محسوب می‌شود که در کاهش خطرات و عوارض احتمالي کمک خواهد کرد.

معاون فرماندار ملاير افزود: براي صدور مجوزها بايد به گونه‌اي اقدام شود که هم روند دريافت استعلام‌ها سرعت داشته باشد و هم هزينه ‌ها زياد نباشد.

کتابی افزود: در روند صدور مجوزها نبايد موجب فرار درخواست‌کنندگان شد چرا که اين روند تبعات منفي با خود خواهد داشت.

در شبانه‌روز 140 تن زباله در شهر ملاير توليد مي‌شود

معاون خدمات شهري شهرداری ملایر نیز گفت: در سال 94 روزانه بیش از 2 میلیون و 500 هزار مترمربع نظافت در شهر ملاير انجام می‌شود که هزینه آن حدود 17 میلیون تومان است.

" امير رضايي" با بيان اينكه در شبانه‌روز 140 تن زباله در شهر در ملایر تولید می‌شود، اظهار کرد: جمع‌آوري زباله ملاير به صورت شبانه‌روزي انجام مي‌گيرد و از ساعت 9 شب تا بامداد پسماند سطل‌هاي ویژه زباله جمع‌آوري مي‌شود.

وی افزود: همچنین در شبانه‌روز 300 نيروی انسانی با استفاده از20 دستگاه خودرو كار جمع‌آوري زباله و عمليات رفت‌و روب را در سطح شهر انجام مي‌دهند.

وی اظهار کرد: در راستاي بالا بردن سطح بهداشت عمومي، بهينه‌سازي سيستم جمع‌آوري و جلوگيري از انباشت زباله‌ها افزون بر 900 سطل گالوانيزه جمع‌آوري پسماند در سطح شهر ملاير جانمايي شده است.

معاون خدمات شهري شهرداری ملایر با تاکید بر اينكه لازم است در آينده براي تغيير فرهنگ پسماند اقدامات جدي صورت گيرد، مدارس را يكي از كانون‌هاي مهم و موثر در مقوله فرهنگ‌سازي برشمرد و تصریح کرد: با همكاري آموزش و پرورش مي‌توانيم از فضاي مدارس براي آموزش مباحث مربوط به پسماند و پاكيزگي شهر استفاده كنيم.

زباله؛ طلای کثیف

يك کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری در ملاير گفت: یکی از مهمترین ویژگی‌های توسعه، پایدار بودن آن است؛ توسعه پایدار به معنی توزیع عادلانه ثروت، عدالت اجتماعی، مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌هاست و در آن اصطلاحاتی همچون شهر سبز، شهر قابل زندگی و شهر سالم مفهوم پیدا می‌کند.

"حميد جليلي" افزود: از اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم، معنا و مفهوم توسعه بسیار گسترده‌تر از توسعه اقتصادی شده بنابراین توسعه پایدار توسعه‌ای است که در آن حفظ محیط زیست لحاظ شده است.

وي با اشاره به اينكه یکی از مواردی که محیط زیست را مورد تخریب قرار می‌دهد وجود پلاستیک در طبیعت است، ‌اظهار كرد: نخستين چيزي که به ذهن می‌رسد این است که گردشگران هنگام طبیعت‌گردی زباله‌های پلاستیکی خود را در طبیعت رها می‌کنند.

جليلي ‌ادامه داد: اما مشکل از آنجا حادتر می‌شود که متوجه می‌شویم که سازمان شهرداری زباله‌های تفکیک نشده را در طبیعت رها می‌کنند؛ به طور مثال زباله در شهرهای شمالی کشور هرچند مدت یکبار خبرساز می‌شود، زباله‌هایی که در جنگل‌ها رها می‌شوند و یا در کنار تالاب‌ها به مرکز پرورش موش تبدیل شده‌اند.

این کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری‌ ‌خاطرنشان كرد: البته این مشکل در ملایر توسط زباله‌گردهایی که نیمه شب‌ها به تفکیک زباله می‌پردازند تا حدودی حل شده است اما 80 درصد زباله که به صورت زباله تَر است به صورت غیراصولی در طبیعت رها می‌شود.

وی ‌با بيان اينكه در کشورهای توسعه‌یافته این تفکیک در مبدأ و توسط شهروندان صورت می‌گیرد، ‌گفت: زباله تَر نیز برای تولید کود کشاورزی و تولید برق بکار گرفته می‌شود.

وي ‌تصريح كرد: نکته اساسی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که کارخانه زباله‍‌سوزی با استانداردهای جهانی ساخته شود که موجب آلایندگی هوا نشود و در مکان‌یابی کارخانه فاصله از شهر و جهت بادهای غالب مورد توجه قرار گیرد.

جليلي ‌اظهار كرد: در این صورت است که از زباله با عنوان "طلای کثیف" یاد می‌شود و توسط نرم‌افزارGISزباله تولیدی برآورد و مورد برنامه‌ریزی قرار می‌گیرد.

 امروزه مبحث "مدیریت پسماند"، یکی از مسائل مهم زیست‌محیطی است که می‌طلبد با توجه به گرم شدن کره زمین و گسترده شدن شهرها و مواجه شدن با مشکل مکان‌یابی برای دفن زباله‌ها، با دقت نظر بیشتر بدان بنگریم و شهرداری‌ها نیز باید با آموزش شهروندی موضوع تفکیک زباله از منازل را پیگیری کرده و در میان شهروندان جا بیندازند تا زمینی پاک را به نسل‌های آینده تحویل دهیم.


اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار