مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: در سال‌های گذشته افرادی در پشت نوبت برای تحت حمایت بهزیستی در استان قرار داشتند که سال گذشته با اعتباری که دولت پیش‌بینی کرد همه افراد پشت نوبت در چرخه حمایت قرار گرفتند.
کد خبر: ۱۱۲۳۲۴۱
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۵ 28 August 2023

به گزارش تابناک خراسان جنوبی و به نقل از خبرگزاری فارس، حسن شرفی، مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی امروز در نشست خبری به‌مناسبت هفته دولت اظهار داشت: همیشه در سال‌های گذشته افرادی در پشت نوبت برای تحت حمایت قرار گرفتن بهزیستی در استان قرار داشتند که سال گذشته با اعتباری که دولت برای استان پیش‌بینی کرد همه افراد پشت نوبت در چرخه حمایت قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه طی دو سال گذشته ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار به اعتبارات استان در حوزه بهزیستی اضافه شده است، بیان داشت: در حال حاضر ۱۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان مستمری به‌صورت ماهانه به مددجویان تحت پوشش بهزیستی استان پرداخت می‌شود.

شرفی با اشاره به معافیت در تعرفه‌های انشعابات آب، برق، گاز و پروانه‌های ساختمانی برای یک بار ویژه خانواده‌های تحت پوشش این نهاد گفت: افراد تحت پوشش تنها برای یکبار می‌توانند از این معافیت بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه سال گذشته تحقیق پژوهشی برای بررسی علت معلولیت‌ها در شهرستان نهبندان ویژه نابینایی جزو برنامه‌های بهزیستی استان قرار گرفت: افزود: ازدواج‌های فامیلی دلیل اصلی این معلولیت در پی این تحقیق مشخص شد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان داشت: یک‌سری از برنامه‌های کاهش معلولیت‌ها در استان در دستور کار بوده و اعتقاد داریم اگر جلوی یک معلولیت گرفته شود بسیار دارای اهمیت است.

شرفی به برنامه غربالگری شنوایی اشاره داشت و اضافه کرد: این برنامه در کلیه زایشگاه‌های استان انجام می‌شود و در حال حاضر ۳۲ دستگاه غربالگری شنوایی در استان وجود دارد.

وی از راه‌اندازی مرکز تصمیم برای کاهش طلاق خبر داد و بیان کرد: این مراکز طی دو سال گذشته از چهار مرکز به هفت مرکز افزایش یافته است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی یکی دیگر از برنامه‌های این اداره کل را رصد معلولیت‌ها با

هدف شناسایی علت و پیشگیری از معلولیت‌ها دانست و افزود: در این راستا اعتباری بالغ بر ۱۷۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تامین شده است.

شرفی یادآور شد: سال گذشته طرح پیشگیری از اعتیاد تحت عنوان طرح کیان که قبل از آن نیز اجرا شده به محیط‌های نظامی گسترش و آموزش‌های در این حوزه دنبال شده است.

وی از وجود هشت مرکز و کمپ ترک اعتیاد میان مدت در استان خبر داد و بیان داشت: سال گذشته یک مرکز به مراکز ترک اعتیاد آقایان و همچنین به ظرفیت پذیرش یکی از مراکز ویژه بانوان افزوده شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی به مرکز سرپناه شبانه در بیرجند اشاره داشت و افزود: این مرکز بعد از مدتی تعطیلی در حال حاضر فعال بوده و ۴۳ نفر ظرفیت پذیرش دارد که اکنون۷۰ درصد ظرفیت آن تکمیل است.

شرفی با بیان اینکه مرکز مدیریت مورد به مراکز استان افزوده شده که کار مشاوره و روان‌شناسی را انجام می‌دهد، تصریح کرد: از سال گذشته ۱۷۰ پرونده تحت پوشش این مرکز قرار گرفتند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مباحث مهم موضوع اشتغال بهبود یافتگان از اعتیاد است، عنوان کرد: تعداد ۱۸۴ نفر از تسهیلات اشتغال کم‌بهره ۴ درصد به میزان ۱۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در این سرفصل در استان بهره‌مند شده‌اند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه مراکز مشاوره‌ای بهزیستی برخی دولتی و برخی غیردولتی هستند، گفت: یارانه دریافت شده در سال گذشته برای یک‌هزار و۶۱۲ نفر بوده که نسبت به ۱۴۰۰ میزان ۲۳۹ درصد رشد داشته است.

شرفی ادامه داد: همچنین سه مرکز مشاوره سال گدشته در استان براساس نیازسنجی راه‌اندازی شده است.

وی به عملکرد دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها بهزیستی استان اشاره داشت و گفت: تعداد ۲۸ سمعک برای کودکان مبتلا به افت شنوایی در استان تهیه و ۲۱ کودک ناشنوا نیز برای کاشت حلزون که طی دوره سه ساله رایگان انجام می‌شود شناسایی شده‌اند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین در بحث بینایی با بیمارستان خاتم مشهد قراراد منعقد شده تا افراد با معرفی‌نامه به صورت رایگان پذیرش و درمان شوند که در سال گذشته ۱۰ کودک تحت درمان قرار گرفتند.

شرفی خاطرنشان کرد: در بحث خدمات ژنتیک که بهزیستی از خانواده‌هایی که در دهک‌های یک تا سه مشمول این طرح قرار دارند حمایت می‌کند تا سقف ۱۵ درصد هزینه‌ها در بخش مشاوره و آزمایشات در این حوزه توسط بهزیستی پرداخت می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار