مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی گفت: از محل اعتبارات بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، ۹۶۵ میلیارد تومان تسهیلات برای رونق کسب و کارها در استان پرداخت شد.
کد خبر: ۱۱۳۵۵۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۵ 01 November 2023

به گزارش تابناک خراسان‌جنوبی، مرتضی ذاکریان، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی امروز در دیدار با نماینده، ولی فقیه در استان اظهار کرد: با توجه به اقداماتی که تیم اقتصادی دولت انجام می‌دهد، روند شتاب تورمی کشور نزولی شده است.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی پذیر بودن اقتصاد در حد زیادی حداقل در کوتاه مدت محقق شده است، تصریح کرد: از سایر موضوعاتی که در کلان اقتصاد ایران اتفاق افتاده و تأثیر آن در اقتصاد داخل ایران وجود دارد می‌توان به برگشت دلار‌های بلوکه شده و مراودات تجاری اشاره داشت.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی ادامه داد: یکی از مراودات تجاری این بوده که ایران عضو گروه شانگ‌های شده و کشور‌های عضو این معاهده قسمت اعظمی از اقتصاد دنیا را برعهده دارند و اگر این‌ها حول محور منافع اقتصادی خودشان متمرکز شوند می‌تواند در برابر آمریکا که یکه تازی می‌کند تا حد زیادی مانع ایجاد کند.

ذاکریان با اشاره به اینکه اتفاق دیگری که در چند ماهه گذشته افتاد، بحث بریکس و بریکس پلاس بوده است، بیان داشت: از اول ژانویه قرار شد عضویت ایران در بریکس صورت گیرد.

وی گفت: همه این‌ها نشان دهنده این بوده که اقتصاد کشور روند رو به جلویی را دنبال کرده و در کلان کشور، مقامات و تیم اقتصادی کشور نگاه علمی را دارند و در پیمان‌های مهم، ایران وضعیت رو به رشد قابل توجهی دارد.

صدور ۷۶۶۶ هزار مجوز کسب و کار

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی در خصوص اقتصاد داخل استان و موضوعاتی که در استان با آن مواجه هستیم و موضوعاتی که در کلان کشور وجود دارد و خراسان جنوبی به عنوان عضو این پازل می‌تواند در این موضوعات نقش آفرینی داشته باشد، گفت: یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در دولت سیزدهم محقق شد، بحث سامانه جامع مجوز‌ها بود.

ذاکریان با بیان اینکه در گذشته برای اخذ مجوز هر واحد صنفی، کسب و کار و تولیدی و اقتصادی افراد باید به ناچار به دستگاه‌های متعددی مراجعه می‌کردند و استعلام‌هایی را می‌گرفتند که هم زمان بر و هم بسیار جنبه سلیقه‌ای داشت، گفت: روند گذشته محلی برای تالی فساد بود و در نهایت سبب نارضایتی مردم می‌شد.

وی افزود: یکی از اقداماتی که در دو ساله اخیر به ویژه از شهریورماه ۱۴۰۱ به فاز عملیاتی رسید، راه اندازی سامانه جامع ملی مجوز‌هایی بود که با راه اندازی آن برای دریافت مجوز هر کسب و کاری دیگر نیازی به مراجعه به دستگاه‌های مختلف وجود ندارد و استعلامات کاغذی جمع آوری شده است.

وی بیان کرد: در این سامانه فرد به صورت غیرحضوری درخواست خود را ثبت و مدارک را بارگذاری می‌کند و حداکثر زمان صدور مجوز و هزینه‌های مربوطه و اهلیت سنجی‌ها مشخص شده است و فرآیند به یک فرآیند علمی، بی طرفانه و به شدت صریح تبدیل می‌شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون در این سامانه از حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار درخواستی که در کشور ثبت شده ۹۵۱ هزار درخواست منجر به صدور مجوز شده است، یادآور شد: در خراسان جنوبی از ۱۷ هزار و ۲۴۵ درخواستی که تا روز گذشته داشته ایم تا کنون ۷ هزار و ۶۶۶ مورد منجر به صدور مجوز برای فعالان اقتصادی شده است که نشان می‌دهد ۴۴ درصد درخواست‌ها منتج به نتیجه شده است.

ذاکریان ادامه داد: برخی از دلایل عدم صدور مجوز‌های ثبت شده، کنجکاوی مردم و عدم داشتن صلاحیت لازم توسط افراد بوده است.

وی با اشاره به بحث سهام عدالت تصریح کرد: بعد از حدود ۱۵ سال در حال حاضر برای متوفیان سهام عدالت چاره اندیشی شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی ادامه داد: مراجعات مکرری در این خصوص داشته ایم و تا پایان سال این قول داده شده که سهام حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر تعیین تکلیف شود.

اعتبار ۶۹۰ میلیاردی برای رونق کسب و کار

ذاکریان به اعتباراتی که دولت برای رونق کسب و کار هزینه می‌کند اشاره داشت و افزود: از محل اعتبارات بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ میزان ۹۶۵ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

وی بیان داشت: از محل اعتبارات بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ تا به امروز ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نقدی و ۳۹۰ میلیارد تومان در قالب اسناد به استان اختصاص یافته که در حال پرداخت تسهیلات است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی در بحث سرمایه گذاری خارجی حرف برای گفتن دارد، افزود: بیشترین سرمایه گذاران خارجی که در استان حضور دارند سرمایه گذاران چینی و افغانی هستند.

رشد ۱۰۰ درصدی سرمایه گذاری خارجی

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی یادآور شد: در دو ساله دولت سیزدهم در تعداد پروژه‌های دارای مجوز سرمایه گذاری خارجی ۱۰۰درصد در استان رشد داشته ایم.

به گفته وی در مهر۱۴۰۰ تعداد ۱۳ پروژه سرمایه گذاری خارجی داشته ایم و امروز این تعداد به ۲۶ پروژه رسیده و پروژه‌های فعال استان نیز ۳۳ درصد رشد داشته است. ذاکریان ادامه داد: این پروژه‌ها خوشبختانه آمار اشتغال بالا و قابل توجهی را در استان داشته است.

وی گفت: خوشبختانه تا به امروز در پروژه‌های سرمایه گذاری خارجی در استان معوقات کارگری نداشته ایم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی به بحث سرمایه گذاران افغانستانی در استان اشاره کرد و افزود: جنس سرمایه گذاری افغانستانی‌ها متفاوت از سایر کشور‌ها بوده و این سرمایه گذاران افرادی هستند که پولشان بسیار نقد است.

حمایت عملی دولت از فعالان اقتصادی

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی یکی از وظایف اداره کل امور اقتصاد و دارایی استان نظارت بر هزینه کرد اعتبارات اجرایی در استان دانست و بیان داشت: نظارت بر۹۱ دستگاه اجرایی، نهاد، مؤسسه و شهرداری توسط ذی حسابان و مدیران مالی انجام می‌شود.

ذاکریان گفت: بیش از ۲ هزار و ۹۴۸ میلیارد تومان اعتبار نقدی و ۵۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه در بودجه سال ۱۴۰۱ از محل اعتبارات تملک برای توسعه استان پرداخت شد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی در خصوص بحث افزایش میانگین درآمد‌های خراسان جنوبی نسبت به کل کشور گفت: در سال ۱۴۰۰ به ۱۴۰۱ میانگین درآمد‌های کشور ۷۱ درصد رشد پیدا کرد، ولی درآمد‌های خراسان جنوبی که باید از مردم وصول می‌شد ۱۱۲ درصد رشد داشت که با هیچ منطق منصفی پذیرفته نبود بنابراین پیگیری‌ها جواب داد و امروز میانگین درآمد‌های کشور۴۶ درصد رشد داشته و خراسان جنوبی ۲۳ درصد بوده است.

ذاکریان بیان داشت: این آمار نشان می‌دهد در عمل دولت حمایت خود را از فعالان اقتصادی استان انجام داده تا فشار مالیاتی بر مردم نباشد و مردم علاقه بیشتری برای ماندن در جغرافیایی مادری خود نشان دهند.

ذاکریان افزود: در کلان کشور نیز دولت هفت واحد درصد مالیات را از فعالان اقتصادی کاهش داد که پنج واحد مربوط به سال گذشته و دو واحد مربوط به امسال بوده و در واقع مشوق‌هایی می‌باشد که نه در شعار بلکه در عمل در استان شاهد آن هستیم.

وی خاطرنشان کرد: سعی کرده ایم هم سو با سیاست‌های کلان کشور حرکت کرده تا بتوانیم شیرینی اقتصاد را برای مردم خراسان جنوبی به ارمغان بیاوریم.
منبع/فارس

برچسب ها: خراسان‌جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار