خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز ایلام در ادامه برگزاری میزگردهای تخصصی خود با توجه به اهمیت نقش ایلات در انتخابات مجلس شورای اسلامی این موضوع را با حضور کارشناسان مورد واکاوی، نقد و تحلیل قرار داده است.
کد خبر: ۱۶۵۸۲۵
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۶ 18 January 2016
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز ایلام در ادامه برگزاری میزگردهای تخصصی خود با توجه به اهمیت نقش ایلات در انتخابات مجلس شورای اسلامی این موضوع را با حضور کارشناسان مورد واکاوی، نقد و تحلیل قرار داده است.
انتخابات محلی و منطقه ای مانند مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان ایلام تحت تاثیر رویکردهای ایلی در گزینش نامزدها همیشه صحنه اجماع ایلات و طوایف برای حمایت از فرد منتسب به ایل و طابفه بوده است.
غلظت این رویکرد در بسیاری از انتخابات گذشته تاکنون به حدی است که متاسفانه این ایلات و طوایف هستند که سرنوشت انتخابات و نامزد پیروز را رقم می زنند.
سوای امتیازها و مزیت های مثبت همبستگی ایل و طایفه در حوزه ها و مناسبت های اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی دیگر، به باور کارشناسان هواداری یکپارچه و اجماع ایل بدون در نظر گرفتن شاخص های کارآمدی و توان و تخصص نامزد مورد نظر و منتسب می تواند در گزینش یک انتخاب آگاهانه و مطلوب برای نمایندگی مردم به عنوان یک آفت نمود پیدا کند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز ایلام در ادامه برگزاری میزگردهای تخصصی خود با توجه به اهمیت موضوع و در آستانه رویداد انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه امسال برای تبیین چرایی انتخابات ایلی و چگونه در این فضا انتخابی آگاهانه انجام شود به سراغ اصحاب رسانه و فعالان مطبوعاتی استان رفته تا این وضعیت را مورد واکاوی، نقد و تحلیل قرار دهد.
مهمانان این میزگرد عبدالحمید کرمی رئیس خانه مطبوعات و سردبیر هفته نامه پیک، رضا رستمی سردبیر هفته نامه مانشت، سجاد صیدی سردبیر هفته نامه صبح، مهدی کاکاخانی سردبیر ماهنامه وریا، علی حیدربیگی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و فریبا سبزمرادی سردبیر پایگاه خبری - تحلیلی تابناک و نماینده روزنامه دنیای اقتصاد در استان ایلام هستند.

**پیشینه ایلی و عشیره ای در دسترس ترین امکان برای انتخاب افراد است
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد ایلام با بیان اینکه در شرایط موجود و در نبود احزاب پیشینه ایلی و عشیره ای در دسترس ترین امکان برای شناسایی و انتخاب افراد است، گفت: تحلیل شرایط موجود نیازمند نگاه جامعه شناسی تاریخی است و تنها بر اساس یک برش از زمان نمی توان تحلیل درستی ارائه کرد
علی حیدربیگی افزود: ایران و بسیاری از کشورهایی که دارای سابقه تمدنی هستند در مقاطعی از تاریخ با دنیای مدرن مواجه می شوند و ناگزیر وجوهی از تمدن غرب در بستری از زندگی ایلی و قبیله ای گرفته شد.
وی اظهار کرد: در این شرایط است که شاهد ایجاد جامعه به اصطلاح دو پاره نیمه مدرن و نیمه سنتی هستیم و بر خلاف غرب که تجربه مدرنیته از پایین به بالا شکل گرفته است در ایران به یکباره از بالا و توسط حکام ایجاد می شود.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی ایلام گفت: مردم ایران پس از 2 هزار و 500 سال حکومت های قوی و ضعیف استبدادی به نظام مشروطه که نظامی سیاسی مبتنی بر آرای مردمی است می رسند و حق رای عمومی به جامعه ای داده می شود که در آن فردیت و انتخاب وجود ندارد.
حیدربیگی با بیان اینکه بر خلاف غرب انتخابات قبل از شکل گیری مفهوم شهروندی بوده و مفاهیم و پیش نیازهای آن شکل نگرفته است، افزود: وجود احزاب یکی دیگر از پیش نیازهای انتخابات است و بدون آن کارکرد مورد نظر انتخابات محقق نمی شود.

**سلطه نگاه قبیله ای در استان مانند 20 سال گذشته وجود ندارد
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد ایلام گفت: سلطه نگاه قبیله ای و عشیره ای در این استان مانند 20 سال گذشته وجود ندارد و نگاه حزبی و سیاسی نیز با توجه به گسترش تحصیلات، شهرنشینی و گام های نیم بند توسعه صنعتی تا حدودی شکل گرفته است.
حیدربیگی افزود: انتخاب سیاسی در بین لایه های مدرن جامعه رسوخ پیدا کرده است با این وجود لایه های سنتی کماکان دنبال انتخاب های عشیره ای و ایلی هستند.
وی با تاکید بر اینکه دولت باید با تقویت احزاب به خروج از این وضعیت کمک کند، اظهار کرد: رسانه ها در این مقطع رسالت مضاعفی دارند زیرا در نبود نهادهای مدنی دیگر، بار نبود احزاب بر دوش رسانه ها منتقل شده است.

**رسانه های عمومی اصل بیطرفی در انتخابات را رعایت کنند/ترویج قانون گرایی مهمترین رسالت رسانه ها
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی ایلام گفت: تا زمان تقویت نظام حزبی در کشور، بخشی از این وظیفه بر عهده رسانه هاست اما رسانه های عمومی که از منابع ملی ارتزاق می کنند باید اصل بیطرفی را در انتخابات رعایت کنند.
حیدربیگی ترویج قانون گرایی را مهمترین رسالت رسانه ها عنوان کرد و افزود: بسیاری از وعده های انتخاباتی نامزدها و همچنین انتظارات مردم از نمایندگان مخالف قانون است و این باید توسط رسانه ها برای مردم تشریح شود.
وی اظهار کرد: نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تنها وظیفه قانون گذاری و نظارت را بر عهده دارد و مدیرکل و مسئول استخدام نیست بنابراین نه تنها نامزدها نباید وعده غیرقانونی بدهند مردم نیز نباید انتظارات نابجا داشته باشند و وظیفه رسانه هاست که در این زمینه فرهنگ سازی کنند.

**تضعیف نگاه ایلی نیازمند معرفی نگاه های موجود است
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام گفت: تضعیف نگاه ایلی و عشیره ای در استان نیازمند معرفی نگاه ها و رویکردهای سیاسی موجود به افکار عمومی توسط رسانه هاست.
حیدربیگی افزود: در این راستا نمایندگان تفکرهای سیاسی موجود در جامعه باید با استفاده از قالب های جدید از جمله مناظره نظرات و ایده های خود را برای اطلاع مردم در رسانه ها بیان کنند.
وی اظهار کرد: نباید در مورد نقش رسانه در انتخابات دچار اشتباه شویم، رسانه ها وظیفه برجسته سازی را دارند اما در جریان انتخابات تعیین کننده نیستند زیرا در انتخابات رقابت بر سر قدرت است و در نهایت افراد به تفکر و جناح مورد نظر خود رای می دهند.
وی تاکید کرد: رسانه تنها یکی از عواملی است که در کنار دیگر عوامل نقش آموزشی، فرهنگی و تنویر افکار عمومی را ایفا کرده و می تواند با ارائه مصادیق و شاخص ها و میدان دادن به کارشناسان به انتخاب افراد کمک کند.

**نگاه قبیله ای آسیب صرف نیست و مزایا نیز دارد
سردبیر هفته نامه مانشت ایلام گفت: نمی توانیم بگوییم نگاه ایلی و قبیله ای آسیب صرف است و مزایایی نیز دارد که نمونه آن در جنگ تحمیلی و آزادسازی ارتفاعات میمک و دیگر سلحشوری ها و رشادت های طوایف و ایلات مختلف استان دیده می شود.
رضا رستمی افزود: اتحاد و انسجام قبیله ای به تعاون و کمک در فعالیت ها و برنامه ای محلی و منطقه ای می شود اما در بحث انتخابات یک نقص است و باید اصلاح شود اما لازمه آن شکل گیری احزاب مستقل است.
وی اظهار کرد: در این زمینه یک مشکل این است که در سطح کلان نیز احزاب از تجمع نزدیکان افراد تشکیل شده است و ما نیز در قبیله الگوبرداری می کنیم هر چند شدت آن در انتخابات بیشتر می شود.

**نخبگان سیاسی سر بزنگاه انتخابات موضع خود را عوض می کنند
سردبیر هفته نامه مانشت ایلام گفت: یکی از دلایل گرایش به انتخاب قبیله ای در استان این است که نخبگان سیاسی بر بزنگاه انتخابات موضع خود را به دلیل مسائل قومی و گرایش های قبیله ای عوض می کنند.
رستمی افزود: این نخبگان که الگوهای جامعه هستند در میتینگ های انتخاباتی بر عکس تفکراتشان عمل می کنند که باعث بی رغبتی افراد به انتخاب آنها می شود.

**فضای مجازی در شکل دادن به افکار عمومی بسیار قدرتمند است
سردبیر هفته نامه مانشت ایلام گفت: اینترنت و فضای مجازی در شکل دادن به حوزه افکار عمومی بسیار قدرتمند شده است و در حالیکه رسانه های مکتوب از نظر شرعی و قانونی ملزم به پاسخگویی هستند، هیچ گونه کنترلی بر فضای مجازی وجود ندارد.
رستمی افزود: تا پیش از این رسانه های مکتوب در زمینه کمرنگ کردن گرایش های قبیله ای و ایلی کم کاری کرده و مقصر بوده اند اما هم اکنون با سلطه رسانه های اینترنتی و مجازی دیگر نمی توان به رسانه های مکتوب خرده گرفت.

**ترویج نگاه فرا ایلی تنها بر عهده رسانه نیست
سردبیر هفته نامه مانشت ایلام گفت: ترویج نگاه فرا ایلی در انتخاب افراد تنها بر عهده رسانه ها نیست و علمای دین و روحانیون نیز باید در این زمینه مشارکت کنند.
رستمی افزود: تغییر نگاه مردم در درازمدت امکانپذیر است و هزینه های معنوی زیادی نیز دارد و نیازمند گسترش احزاب، مشارکت روحانیون و تلاش رسانه هاست.

** نگاه قبیله ای و طایفه ای را کنار بگذاریم
رئیس خانه مطبوعات و مدیر مسئول هفته نامه پیک ایلام نیز در مورد نقش رسانه در انتخابات ایلام گفت: این استان دارای ویژگی های خاص خود است چرا که نگاه انتخابات در ایلام بر اساس یک سری عوامل است که باید به آن توجه شود.
عبدالحمید کرمی افزود: یکی از این ویژگی ها اصل اساسی مشارکت مردم است که از دستاوردهای انقلاب اسلامی است، وظیفه اصلی ما به عنوان رسانه این است که زمینه جذب و حضور پرشور مردم استان به پای صندوق های رای را فراهم کنیم.

** رویکرد ایلی به انتخابات در ایلام جای هشدار دارد
رئیس خانه مطبوعات ایلام با بیان این که نگاه قبیله ای و طایفه ای به انتخابات در ایلام روز به روز پررنگ تر می شود، اظهار کرد: این رویکرد جای هشدار دارد که بهتر این است برای کمرنگ شدن این مساله از ظرفیت رسانه ها استفاده کرد.
وی افزود: نگاه قبیله ای در انتخابات تعصب به دنبال دارد و این باعث نادیده گرفتن حقایق می شود، ما باید شایسته سالاری را جایگزین تعصب گرایی و قبیله ای کنیم، وقتی نگاه قبیله ای در یک انتخابات مد نظر قرار گیرد نه تنها آثار تخریبی دارد بلکه دامنه نگاه قومی و قبیله ای روز به روز بیشتر می شود و این موضوع جای هشدار و نگرانی دارد.
کرمی تاکید کرد: نخستین وظیفه متولیان رسانه در انتخابات معرفی افراد توانمند و کارآمد است که چندی پیش رهبر معظم انقلاب نیز به آن اشاره کردند و فرمودند که نماینده باید شجاعت، آزادی و استقلال داشته باشد که این سه محور باید برای مردم استان تبیین شود.
وی ادامه داد: این سه محور با هم پیوند مستقیم دارند؛ شجاعت آزادی به دنبال دارد و آزادی نیز استقلال به همراه می آورد.
سردبیر هفته نامه پیک ایلام گفت: در نگاه به انتخابات گذشته مجلس شورای اسلامی در استان می بینیم نگرش قبیله ای نه تنها کم نشده بلکه روز به روز بیشتر شده است که باید به عنوان یک چالش اساسی به آن نگاه کرد، رسانه های استان باید با توجه به ظرفیت های موجود در راستای روشنگری افکار عمومی و تبلیغ از این فرصت استفاده و افراد کارآمد را به مردم معرفی کنند و در هدایت مردم در جهت انتخاب نیروهای شایسته نقش داشته باشند.

** ما باید فاصله بین واقعیت و تصورات را کم کنیم تا به نتیجه دلخواه برسیم
سردبیر نشریه وریا و مدیر مسئول پایگاه خبری جامک ایلام نیز در ادامه این میزگرد با اشاره به نقش رسانه در انتخابات دیدگاه خود را با پرسش آغاز کرد و گفت: چرا استان ایلام در انتخابات به دنبال تنوع طلبی است؟ چرا انتخابات را تکرار نمی کنیم و همیشه به دنبال نفر بعدی هستیم؟
مهدی کاکاخانی افزود: به نظرم در انتخابات استان ما، یک نوع معامله بین نماینده و رای دهنده وجود دارد که ناقص است زیرا نماینده انتظارات فراتر از وظایفش در مردم ایجاد می کند که در حیطه وظایفش نیست و این موضوع باعث می شود مردم در انتخابات بعدی به جای تکرار، گزینه بعدی و جدید را انتخاب کنند.
وی ادامه داد: تغییر ذائقه و نگرش مردم به خصوص در حوزه فرهنگ کار مشکلی است و یک روز و یک ماه اتفاق نمی افتد، ما تنها در فصل انتخابات به دنبال تغییر ساختارهای فرهنگی و اجتماعی هستیم که در این فاصله زمانی محدود امکان پذیر نیست.
کاکاخانی تاکید کرد: ما ایلامی ها باید فرهنگ سازی و آموزش شایسته سالاری در انتخابات را از مهد کودک آغاز کنیم؛ قدرت انتخاب را یاد بگیریم، این کار در بلند مدت اتفاق می افتد و نمی توانیم در یک بازه زمانی کوتاه نگرش مردم را به سمت شایسته سالاری تغییر دهیم.

** رسانه ها و مطبوعات ایلام نقش بی بدیل در تغییر نگرش عمومی دارند
کاکاخانی اظهار کرد: هر شخصی به عنوان یک تریبون و رسانه برای خود یک محتوا تولید می کند، رسانه باید افکار عمومی را به سمت انتخاب اصلح سوق دهد و محتواهایی که افراد تولید کرده اند را بی طرفانه در اختیار مردم استان قرار دهند.
سردبیر نشریه ویرا ایلام افزود: نکته دیگر که باید به آن توجه کرد این است که هر رسانه خط مشی و وابستگی خاص خود را دارد، رسانه باید وابستگی خود را به هر جناحی اعلام کند، در غیر این صورت باعث سردر گمی بین افکار عمومی می شود، اگر رسانه موضع خود را مشخص کند باعث اعتماد مخاطب و مردم می شود.
کاکاخانی با بیان اینکه اگر خواستار اجرای رسالت خود به عنوان رسانه هستیم باید تفکرات حزبی و دیدگاه های سیاسی خود را در تولیدات خویش لحاظ نکنیم، یادآور شد: ما باید برای مقابله با انتخاب ایلی و طایفه ای قدرت انتخاب رای دهندگان را بالا ببریم و شاخص های انتخاب نماینده را بدون وابستگی به ایل و طایفه و در قالب استانداردهای رایج اعلام کنیم.

** تخصص و تجربه ملاک عمل و انتخاب رای دهندگان باشد
نماینده روزنامه دنیای اقتصاد در استان ایلام نیز گفت: بهتر است که مردم استان در خصوص انتخاب و معرفی چهره های جدید به مجلس شورای اسلامی بازنگری کنند و از نمایندگان ادوار گذشته مجلس که سابقه حضور در مجلس و با این فضا آشنایی و اشراف دارند حمایت کنند و با اعتماد مجدد به این افراد، آنها را بار دیگر به عنوان نماینده خود راهی مجلس کنند.
فریبا سبزمرادی افزود: اعتماد به نمایندگان ادوار و انتخاب مجدد آنها از سوی مردم باعث می شود که روند پیگیری و اجرای طرح های نیمه تمام مرتبط با استان که توسط این نمایندگان به مجلس یا دولت ارائه شده اند، شتاب بیشتری بگیرد.
وی ادامه داد: در حالی که چهره جدید معرفی شده به مجلس مدت زمان زیادی طول می کشد که با فضای مجلس، چگونگی عملکرد آن، کمیسیون و فراکسیون های مختلف مجلس و دولت آشنا شود اما نمایندگان ادوار با اشراف به این فضا با انتخاب مجدد خود در سریع ترین زمان پیگیر طرح های نیمه تمام می شوند.

** نمایندگان ایلام اصل لابی گری قدرتمند در مجلس را فراموش نکنند
وی با اشاره به حضور احزاب در انتخابات یادآور شد: حقیقت این است که احزاب نقش واقعی خود را در انتخابات ایفا نکرده اند و برخی از احزاب بیشتر به دنبال کسب منافع اقتصادی و سود آوری در حاشیه انتخابات و تبلیغات کاندیداها هستند تا حمایت از کاندیداها و معرفی آنها به عامه مردم.
سبزمرادی یادآور شد: اصل عمل نمایندگان مجلس لابی گری است و رمز موفقیت نمایندگان استان ایلام در این است که باید در مجلس شورای اسلامی برای پیش برد طرح ها و اهداف خود از اصل لابی گری قدرتمند بهره مند باشند و همچنین از ارایه قول ها و شعارهایی که انجام و عملیاتی شدن آن در توانشان نیست، خودداری کنند.

** بافت غالب در ایلام نگاه ایلی به انتخابات است
سردبیر هفته نامه صبح ایلام نیز در این میزگرد گفت: رسانه ها در همه جوامع به ویژه جوامع مدنی فعال بار سنگینی بر دوش می کشند و رسانه ها در تحولات جهان نقشی مهم و کلیدی دارند به گونه ای که همه سیاستمداران و لابی های تاثیرگذار برای رسیدن به اهداف خود از رسانه های قدرتمند استفاده می کنند.
سجاد صیدی افزود: رسانه ها جایگاه اجتماعی موثر و دموکراتیک در جوامع دارند اما بر اساس واقعیت ها رسانه ها در ایلام چندان قدرتمند نیستند و چرا که بافت قالب در استان ایلام نگاه ایلی و سنتی به انتخابات است.

** رسانه های ایلام در تلطیف گفتمان ایلی می توانند نقش ایفا کنند
صیدی ادامه داد: با وجود پررنگ بودن جریانات ایلی و طایفه ای در انتخابات استان، رسانه های ایلام می تونند با هدایت صحیح افکار عمومی یک نماینده قوی و توانمند را به مجلس معرفی کنند و با توجه به قدرت رسانه ها، آنها باید در موضوع انتخابات قوی تر و جامع تر عمل کنند.
وی به فعالان رسانه ها نیز توصیه کرد که سطح مطالعه و دانش خود را افزایش دهند و با دید باز و دانش کافی اقدام به هدایت افکار عمومی کنند تا جامعه سنتی و ایلی استان رای خود را به عنوان ارزشمندترین سرمایه خویش به بهایی اندک و ارزان قیمت خرج نکنند.

** احزاب نقش واقعی خود را در انتخابات بازیابند
سخنگوی خانه مطبوعات استان ایلام با بیان اینکه احزاب نقش مهم و کلیدی در تغییر نگاه و نگرش عامه مردم دارند، گفت: نوع نگاه حاکمیت به احزاب باید تغییر کند و جایگاه و قدرت واقعی احزاب به اقشار مختلف جامعه شناسانده و معرفی شود.
سردبیر هفته نامه صبح ایلام با اشاره به نقش خانه مطبوعات به عنوان یک تشکل صنفی در انتخابات و ایجاد جریان های فکری یادآور شد: خانه مطبوعات می تواند با بررسی و مطالعه دقیق شعارها، برنامه و اهداف کاندیداها و با اشراف به مصادیق روشن وظایف یک نماینده و انتظارات جامعه از وی در قالب یک بیانیه بهترین گزینه را به عامه مردم معرفی و از آن حمایت کند./پ

بررسی انتخابات و نقش ایلات در میزگرد ایرنابررسی انتخابات و نقش ایلات در میزگرد ایرنابررسی انتخابات و نقش ایلات در میزگرد ایرنابررسی انتخابات و نقش ایلات در میزگرد ایرنابررسی انتخابات و نقش ایلات در میزگرد ایرنابررسی انتخابات و نقش ایلات در میزگرد ایرنا
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار