استان ایلام بدلیل قرار داشتن در موقعیت خاص طبیعی ودارابودن تلفیقی از کوه ودشت ورود ،جزء یکی از زیستگاههای مهم گونه های مختلف جانوری ازقبیل آبزیان ،پرندگان وپستانداران می باشد که وجود گونه های مهم جانوری طبیعی ضرورت بازبینی در طرحهای حفاظت از محیط زیست دراین استان را دوچندان نموده است
کد خبر: ۱۷۲۹۳۹
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲ 31 January 2016
استان ایلام بدلیل قرار داشتن در موقعیت خاص طبیعی ودارابودن تلفیقی از کوه ودشت ورود جزو یکی از زیستگاههای مهم گونه های مختلف جانوری ازقبیل آبزیان ،پرندگان وپستانداران می باشد که وجود  گونه های مهم جانوری طبیعی ضرورت بازبینی در طرحهای حفاظت از محیط زیست دراین استان را دوچندان نموده است.این استان با گستره 19 هزار و 86 کیلومتر مربع یک منطقه کوهستانی و مرتفع است که در غرب و جنوب غربی کشور در میان رشته کوه های کبیرکوه از سلسله جبال زاگرس قرار دارد.

به گزارش تابناک ایلام ،از یک طرف وجود تنوع گونه های جانوری واز طرفی افزایش بی رویه سلاح های شکاری در استان باعث شده است تا این سالها شاهد افزایش روند شکار غیرقانونی پرندگان وپستانداران در استان باشیم اما از طرفی دیگر وضعیت اقتصادی حاکم بر بخشهایی از استان که غالب آنها روستاهای مستقر در کنار رودخانه هایی نظیر سیمره می باشند زمینه صید غیر قانونی آبزیان وبه نوعی ایجاد بازاری غیر قانونی از فروش این گونه های جانوری را فراهم آورده است.

درحالیکه مناطق زیر پوشش حفاظت محیط زیست استان ایلام شامل منطقه مانشت و قلارنگ با 33 هزار هکتار، دینار کوه با 30 هزار هکتار، کبیرکوه با 20 هزار هکتار، کولک با 59 هزار هکتار و مجتمع آثار طبیعی ملی دهلران است، اما کمبود نیروی انسانی واکیپ های گشت وکنترل عرصه های زیست محیطی قدری کار را محیط بانان سازمان محیط زیست سخت ترکرده است.

این درحالیست که علاوه بر این نواحی منطقه بینا و بیجار با 50 هزار هکتار، مناطق مرزی و تنگه رازیانه نیز جزء مناطق شکار و تیراندازی ممنوع تحت حفاظت محیط زیست استان هستندرا باید به مناطق تحت حفاظت این سازمان افزود  که در مجموع 25 درصد از گستره استان جزء مناطق تحت مدیریت این سازمان محسوب می شوند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان ایلام در گفتگو با خبرنگار ما گفت
: تعداد تخلفات کشف‌شده حوزه شکار و صید محیط‌ زیست استان نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 درصد افزایش داشته است.

«عبدالصاحب بازیار» درخصوص چرایی افزایش تخلفات زیست محیطی دراستان اظهار کرد:یکی از دلایل افرایش کشفیات این یگان در نه ماهه نخست سال جاری افزایش تعداد گشتهای سیار این یگان از 11گشت به 13 گشت است که قطعا بر روند افزایش دستگیری ها وکشف تخلفات زیست محیطی افزوده است.

وی بابیان اینکه دستگیری 33 درصد متخلفین نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است افزود:بیشتر تخلف صید و شکار پرندگان بوده وشکار پستانداران در رده های بعدی تخلفات قرار دارد.

بازیار با اشاره به اینکه 203 نفر در این راستا دستگیر و تحویل مراجع قضایی شده‌اند خاطرنشان کرد: این افراد بیش از 151 مورد تخلف زیست‌محیطی ازجمله شکار و صید انجام داده‌اند.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان با هشدار به متخلفان تصریح کرد: با توجه به حمایت جدی دستگاه قضایی از محیط‌زیست بدون تعارف با متخلفان شکار و صید برخورد می‌کنیم

وی با تأکید بر اینکه حفظ محیط‌ زیست نیازمند کمک و یاری مردم است، ادامه داد:محیط زیست متعلق به همه مردم استان است وباید در حفاظت از آن کوشا باشیم ودر نظر است باجذب همیاران محیط زیست در سطح استان ،خلاء کمبود نیروی انسانی را پر نماییم.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار