تحلیلی بر یک انتقاد از رسانه ملی
با وجود ارتزاق رسانه ملی از بودجه عمومی و منابع بیت المال ،اما عملکرد جانبدارانه مدیران این رسانه ،بیانگر تبدیل شدن آن به ابزار تبلیغاتی و تریبون رسمی یک طیف سیاسی کشور است.
کد خبر: ۳۹۵۸۵۹
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸ 16 March 2017

تابناک ایلام علی اصغر اسدی:: صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران درحال حاضر یکی از بزرگترین واثرگذارترین رسانه های کشور است که بعنوان یک رسانه حاکمیتی با بودجه بیش از هزار میلیارد تومانی از منابع بیت المال اداره می شود.رسانه ای که با بهره مندی از چندین شبکه رادیو وتلویزیونی سراسری واستانی تاکنون بی رقیب ترین رسانه شنیداری ودیداری کشور محسوب می شود.

در طول سالیان اخیر این رسانه بدون احتساب میلیاردها تومان درآمد ناشی از تبلیغات وسایر درآمدهای جانبی ،سالیانه بیش از هزارمیلیارد تومان از منابع عمومی کشور را صرف تولید برنامه های مختلف سیاسی ،فرهنگی ،اجتماعی ،خبری و...نموده ،اما عدم توجه به خواست مخاطبین ،سانسورها وعدم تولید برنامه های متناسب با نیاز روز ،تولید برنامه های فاقد محتوی ،کاهش روز افزون مخاطبین وافزایش اقبال مردم به سمت استفاده شبکه های ماهواره ای را بدنبال داشته است.

باوجود ارتزاق این رسانه از بودجه عمومی ویدک کشیدن عنوان "رسانه ملی " ، ورود به فعالیتهای جانبدارانه سیاسی ،حمایت از یک طیف خاص در کشور وهمچنین تلاش سازماندهی شده برای ضعیف جلوه دادن دولت فعلی و پوشش نامناسب وجسته وگریحته عملکرد دولتمردان در آستانه انتخابات از جمله مواردی است که در حال حاضر انتقاد طیف وسیعی از مردم ،سیاسیون و مدیران دولتی از عملکرد جانبدارانه مدیران این رسانه را رقم زده است.

در حالیکه انتظار می رود این رسانه براساس رعایت اصل بیطرفی ومساوات درمواجهه با مسایل سیاسی وجناحی مبادرت به تولید وپخش برنامه نماید ،اما تولید وپخش برنامه های جهت داری نظیر "ثریا " ونحوه برخورد مجریان این برنامه با میهمانان عمدتا مدیران دولتی و تلاش برای مچگیری از آنان از طریق طرح سوالات هدفمند ، شائبه تبدیل شدن این رسانه به ابزارتبلیغاتی وتریبون یک جناح خاص را تقویت نموده است.

یکی از مهمترین موضوعاتی که در هرکشوری مرز سیاسی نمی شناسد و همه جناحها وطیفهای سیاسی علیرغم اختلاف دیدگاه در نحوه اداره کشورها ملزم به رعایت آن هستند منافع ملی هر کشور است .منافع ملی مجموعه خط قرمزهایی است که نادیده انگاشتن آنها می تواند ضربات جبران ناپذیری رابه یک کشور وارد نماید.

ایجاد همبستگی در بین آحاد جامعه ،جلب رضایتمندی مردم از حاکمیت وپرهیز از تشتت ودودستگی دربین مردم وجلوگیری از افتراق و گسست در بین اقوام کشور ،تقویت حس امیدواری به آینده وانسجام بخشی به اقشار مختلف مردم در حمایت از حاکمیت از جمله مواردی است که می تواند تامین کننده منافع ملی کشور به حساب آیند.

هر جناح سیاسی کشور باید از طریق اهتمام به موارد فوق در تامین ،حفظ وتقویت منافع ملی کشور گام بردارد .همه رسانه ها خصوصا رسانه ملی بعنوان بزرگترین ابزار تبلغیاتی و فرهنگی کشور ،موظفند در تعمیم وتعمیق موارد فوق بعنوان شاخص های مهم تامین کننده منافع ملی در کشور فعالیت نمایند .

حال ممکن است این شاخص ها در افتتاح یک پروژه بزرگ تولیدی در گوشه ای از کشور یا دیپلماسی قوی در برقراری ارتباط با جهان و دور نمودن سایه خطر از کشور تبلور یابد ،اینجاست که باید وابستگی های سیاسی و جناحی رنگ باخته وتامین منافع ملی در اولویت قرار گیرد.زیرا حفظ نظام وتقویت پایه های مردمی آن نسبت به وابستگی های سیاسی مهمتر وارجح تر است.

اما در بسیاری از مواقع مشاهده می شود رسانه ملی جای متن وحاشیه را با هم عوض کرده ووابستگی سیاسی و تقویت جناحها را مقدم بر منافع ملی تشخیص داده وبرخلاف منافع کشور حرکت می کند، بنحویکه در طول سالهای اخیر داد مدیران ودلسوزان نظام را در آورده وعلیرغم محق دانستن خود در نقادی غیر منصفانه از عملکرد دستگاههای اجرایی ،کمترین وقعی به نقد های صورت گرفته بر عمکلرد خود نمی نهند!

به موازات تکرار نادیده انگاری منافع ملی توسط مدیران رسانه ملی در انعکاس اخبار بهره برداری از طرحهای بزرگ ملی و سایر اقدامات مهم واثر گذار دولت ،نوبت اعتراض به عملکرد مدیران صدا وسیما این بار به استاندار ایلام رسید. بدنبال عدم اهتمام این رسانه به انعکاس دستاوردهای سفر وزیر نفت به استان ایلام وبهره برداری از میادین نفت وگاز این استان ،محمدرضا مروارید در یادداشت کوتاهی با عنوان"وقتی منافع ملی برای صدا وسیما مطرح نیست" از عملکرد مدیران صدا وسیما به شدت انتقاد کرد.

مروارید دراین یادداشت نوشته است : روز سه شنبه مهندس زنگنه وزیر محترم نفت به استان ایلام سفر کرد و طرح استخراج 15 هزار بشکه نفت در روز از میدان نفتی آذر در شهرستان مرزی مهران را افتتاح کرد.
علی رغم اینکه در سیاست های اقتصاد مقاومتی برداشت نفت از میدان های مشترک در اولویت قرار گرفته و با حضور وزیر محترم نفت میدان نفتی آذر در منطقه مرزی مهران وارد مدار تولید شد که قطعا این رویداد مهم هم در اقتصاد کشور و هم استان تاثیر گذار خواهد بود اما صدا و سیما (مرکز) بدون توجه به این خبر، چندین دقیقه از وقت اخبار را به مسائل پیش پا افتاده اختصاص داد و از پخش این خبر نیز مثل سایر اخبار خدمات دولت تدبیر و امید گذشت.
اگر چه به مدد سایر رسانه های مکتوب و مجازی چندان نیازی به پرداختن صدا و سیما به این خبر نیست اما محکی برای گردانندگان این رسانه میلی است که ساختن خوابگاه برای چند زائر را بر کار بزرگ و پیچیده ای که بدون کمک از خارجی ها بدست توانای مهندسان ایرانی رقم زده شده ترجیح می دهند و بازی های باندی و جناحی برایشان مهمتر از نشان دادن خلاقیت نیروهای داخلی است

بدون شک به موازات نزدیک شدن به ایام انتخابات ریاست جمهوری ،این روند نیز در رسانه ملی تشدید خواهد شد وبدلیل نهادینه شدن این سیره نادرست وغیراصولی درارکان رسانه ملی نبایدانتظارداشت این انتقادها در برنامه ریزی های صورت گرفته خللی ایجاد نماید .اما بهتراست مدیران رسانه ملی لااقل با رجوع به منابع فقهی، شیوه درست و  اخلاقی منطبق بر اصول وارزشهای دینی در هزینه کرد منابع بیت المال را بیاموزند!


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار