اداره کل اوقاف وامور خیریه استان ایلام در واکنش به خبر تابناک ایلام تحت عنوان " اقدام اوقاف وامور خیریه در تصاحب زمین قبرستان شباب ،مدیریت موقوفه یا تصاحب املاک مردم؟!" با ارسال جوابیه ای به این رسانه خواستار انتشار آن شده است .
کد خبر: ۶۳۳۸۸۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰ 23 July 2018

اداره کل اوقاف وامور خیریه استان ایلام در واکنش به خبر تابناک ایلام تحت عنوان " اقدام اوقاف وامور خیریه در تصاحب زمین قبرستان شباب ،مدیریت موقوفه یا تصاحب املاک مردم؟!" با ارسال جوابیه ای به این رسانه خواستار انتشار آن شده است .

تابناک ایلام در عمل به ماده 23قانون مطبوعات عین این جوابیه را به شرح زیر منتشر می نماید:

در پاسخ به خبر شماره 633347 مورخ 31/04/97 در سایت خبری تابناک ایلام به مدیریت آقای علی اصغر اسدی بدینوسیله روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان ایلام به مطالب درج شده در آن پاسخ می دهد و طبق قانون مطبوعات از سایت تابناک می خواهد نسبت به درج جوابیه این اداره کل در سایت و کانال پیام رسان فضای مجازی خود اقدام نماید.
1- اداره بقاع متبرکه و موقوفات و اماکن مذهبی از شئونات ولی فقیه است و این شئونات و اختیارات برابر قانون از طرف معظم له به نماینده ولی فقیه و ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه تفویض می گردد.
2- طبق قانون هر موقوفه ، بقعه یا مکان مذهبی به عنوان شخصیت حقوقی مجزا شناخته می شود که رقبات آنها به نام همان موقوفه یا بقعه ثبت می گردد و سازمان اوقاف و امور خیریه صرفاً نماینده موقوفه یا مکان مذهبی می باشد نه مالک آن.
3- تمامی نذورات امامزادگان کشور و درآمد موقوفات تحت نظر هیئت امناء و متولیان موقوفات که معتمدین مردمی هستند به حساب بانکی همان بقعه و یا موقوفه واریز می گردد تا در سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه تحت نظر نماینده ولی فقیه و ریاست سازمان اوقاف که مأذون از ولی فقیه می باشد در راستای همان بقعه یا نیت واقف هزینه گردد. نحوه هزینه کرد درآمد موقوفات و نذورات بقاع متبرکه به ریز در سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه کشور  به صورت شفاف قابل رصد است و این سامانه یکی از افتخارات سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای شفاف سازی می باشد.
4- آستان مقدس امامزاده جعفر علیه السلام برابر شجره نامه موجود از نوادگان امام سجاد علیه السلام و برادر امامزاده علی صالح علیه السلام امامزاده معروف و شناخته شده غرب کشور می باشد. مردم منطقه بیش از هزار سال است که اموات خود را در زمین های اطراف این بقعه شریف مدفون می کنند. اداره کل اوقاف و هیئت امناء امامزاده در راستای عمران و توسعه آن با تلاش های شبانه روزی خود بر روی بقعه قدیم این امامزاده جلیل القدر که یک چهار دیواری بود از سال 1390 شروع به احداث بنای به مساحت 600 متر مربع نمود که علی الرقم نداشتن نذورات و کمبود اعتبار ، کاری سفت کاری آن به پایان رسیده است و بیش از 60 درصد پروژه احداث آن به پایان رسیده است و در صورت تخصیص اعتبار از سوی فرمانداری محترم چرداول کار محوطه سازی و تکمیل  آن نیز بزودی به انجام خواهد رسید.
5- قبرستان قدیمی و متروکه امامزاده جعفر علیه السلام شهر شباب در ضلع شمال غربی این بقعه شریف قرار دارد. با توجه به بند 5 ماده یک قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف و امور خیریه مصوب 2/10/1362 تولیت قبرستانهای متروکه با این سازمان می باشد تا با بهره برداری از زمین قبرستان در راستای خیرات و مبرات عام المنفعه به انجام رساند پس اداره کل اوقاف و امور خیریه استان ایلام در راستای انجام وظایف ذاتی خود و حفاظت از حقوق موقوفه (قبرستان متروکه امامزاده) از شهرداری شهر شباب که زمین قبرستان را تصرف نموده بود شکایت کرد و با توجه ادله موجود و قانون، در دادگاه شهرداری محکوم ، و حکم به نفع موقوفه صادر گردید.
6- در باره ی ساخت این بقعه شریف به اطلاع خوانندگان می رساند ساختمان این بقعه شریف طبق طرح جامع که به تصوب دفتر فنی مهندسی سازمان اوقاف و امور خیریه رسیده است در فازهای مختلف به اشخاص حقیقی و حقوقی دارای صلاحیت واگذار شده است و تا کنون با توجه به اعتبارات اختصاص یافته ، ساخت و سازها در آن به انجام رسیده است.
7- مزید اطلاع مخاطبین عزیز عرض می گردد که کارکنان خدوم اوقاف و امور خیریه استان ایلام  با تلاش شبانه روزی و کمک هیئت امناء امامزادگان و مساجد که به صورت تبرعی و به عنوان معتمدین مردمی با این اداره کل همکاری می نمایند کار نگهداری ، تعمیر ، بازسازی و احداث بیش از 1000 مکان مذهبی و موقوفه را سطح استان در دست اقدام دارد.
8- مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس ، معاونین و مدیران سازمان اوقاف و امور خیریه کشور  فرمودند " امروز اوقاف بحمدالله سازمان مفتخریست "  که این نشان از رضایت معظم له از اقدامات سازمان اوقاف می باشد.  با کمال تأسف باید گفت نگارنده ، مطالبی غیر واقعی ، کلی و بدون ارائه سند را به این سازمان نسبت داده است و با این کار در حق سازمان اوقاف و کارکنان خدوم و پاکدست آن جفا نموده است. 
9- در پایان به استحضار مردم شریف می رساند متاسفانه نگارنده محترم مطالب بدون، اشراف بر واقعیات موجود و بدون پیگیری از این اداره کل جهت کسب اطلاعات لازم ، با درج مطالب کذب و غیر واقعی اقدام به توهین ، نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی علیه سازمان اوقاف و امور خیریه و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان ایلام نموده است که حق پیگیری قضایی برای این سازمان و اداره کل محفوظ می باشد.
10- اداره کل اوقاف و امور خیریه استان ایلام در راستای اطلاع رسانی و شفاف سازی عملکرد خود طی سالهای گذشته جلسات متعدد خبری را با حضور مدیرکل و اصحاب رسانه برگزار نموده است که نتیجه آن تعامل دوسویه با اصحاب رسانه بوده است و در این خصوص نیز اعلام می دارد این اداره کل آمادگی کامل دارد تا میزبان اصحاب رسانه به عنوان نمایندگان مردم باشد.
 
پاسخ تابناک
رسانه در راستای پرداختن به فلسفه کاری خود یعنی اطلاع رسانی وآگاه سازی مردم از تمام شئون وساختارهای جامعه ومطالبه گری از دستگاههای اجرایی ،حاکمیتی و غیر حاکمیتی بعنوان نماینده افکار عمومی حق دارد در دفاع از حقوق مردم به فلسفه واقعی خود پرداخته وبا انتشار اخبار وتحلیل ها مخاطبین (افکار عمومی )را در جریان ماوقع قرار دهد.
تابناک ایلام این اقدام اداره کل اوقاف وخیریه در زمینه ارسال جوابیه را گامی قابل تقدیر در راستای اهتمام به حقوق افکار عمومی دانسته وشایسته تجلیل می داند.
اما؛
بطور قطع اداره کل اوقاف وامور خیریه همانند سایر دستگاهای اجرایی به این امر واقف است که اگر رسانه ها به عنوان نمایندگان افکار عمومی با فراغت بال وحساسیت بیشتری به ریز اتفاقات کشور می پرداختند و دستگاهها را در اتاق شیشه ای قرار می دادند ،امروز شاهد این همه فساد ،رانت خواری وتضییع حقوق بیت المال در سراسر کشور وبه تبع آن حجم عظیمی از نارضایتی مردمی وسلب اعتماد آنان از دستگاه حاکمیتی نبودیم .کما اینکه اقدامات قضایی سالهای اخیر در برخورد با مفسدین در سایه افشاگری رسانه ها محقق شده است.
 
اینکه اداره کل اوقاف خود را دستگاهی قلمداد کند که با تفویض اختیار از مقام معظم رهبری به مدیریت منابع ودرآمدها می پردازد نمی تواند دلیلی برای عدم نقادی از آنان به حساب آید. همانطور مقام معظم رهبری بارها در بیاناتشان خود را مستحق نقد دانسته ودستگاههای تحت امر خود را بری از هر گونه خطا ندانسته اند ،لذا مجوزی برای عدم نقد رسانه از دستگاههای حاکمیتی وسازمانهای تحت نظر معظم له صادر نشده است . از اینرو پرداختن این رسانه به موضوع اوقاف و خیریه و انتظار شفاف سازی این دستگاه تحت هیچ عنوان قبح شکنی ویا ورود به خطر قرمزها ویا خدایی نخواسته نادیده انگاری پاک دستی ویا خدمات ارزشمند این دستگاه تلقی نخواهد شد.
 
توضیحات ارسالی در 11بند برای اقناع افکار عمومی کافی وبرای اقناع این رسانه وهمچنین افکار عمومی کفایت می کند اما در خصوص بند 9 ارایه توضیحاتی ضرروی به نظر می رسد:
هیچ جای مطالب نگاشته شده در خبر تابناک کذب ویا تشویش اذهان عمومی به حساب نمی آید ،چرا که این موضوع فقط نظر اداره کل محترم اوقاف وخیریه است .
این رسانه به نوعی از اداره کل اوقاف شفافیت در درآمد ها را به عنوان یک حق برای مردمی که پولهای خود را در ضریح امامزاده ها می ریزند می داند و مطالبه این حق نیز براساس قانون از جانب رسانه میسور شده است.اینکه نگارنده مطلب خود را در مقام قاضی و مامور تحقیق وصدور رای قرار داده و نشر اکاذیب وتشویش اذهان عمومی را استنباط و مبادر تبه صدور رای نموده است جای تامل دارد.د هیچ جای این مطلب به جز مطالبه گری در راستای شفاف سازی اثری از توهین وتشویش مشهود نیست.
مع الاسف روابط عمومی اداره کل اوقاف وامور خیریه با در پیش گرفتن رویه ناصحیح روابط عمومی دستگاههای اجرایی بر علیه رسانه ها ،بازهم موضوع نشر اکاذیب ،توهین وتشویش اذهان عمومی را بهانه ای برای پیگیری قضایی بر علیه رسانه بزرگنمایی نموده است ،کما اینکه رسانه های مستقل وآزاده بارها وبارها به همین اتهام به راهرو دادگاهها کشانیده شده اند ،اما این اتهام هرگز از سوی قضات آگاه ،شجاع وبا انصاف استان پذیرفته نشده ویا منجر به صدور رای مجرمیت برای آنان نشده است .
تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا ۚ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ

ما این دار (بهشت ابدی) آخرت را برای آنان که در زمین اراده علوّ و فساد و سرکشی ندارند مخصوص می‌گردانیم و حسن عاقبت خاص پرهیزکاران است.

 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار