سرهنگ نورالله خادم رییس پلیس راهور استان ایلام
کد خبر: ۸۹۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۰ 06 September 2015
وضعیت ترافیکی شهرایلام به یک مشکل ومعضلی مهم برای ایلام بعنوان بزرگترین شهر استان ومرکز استان ایلام بدل شده است،قدیمی بودن ساختار خیابانها ومعابرشهر ،وجودخیابانهای کم عرض وغیراستانداردی که درطراحی وایجاد آنها به پیشرفت وتوسعه شهر متناسب با افزایش بار ترافیکی وکثرت خودروها هیچگونه توجهی نشده است یکی از مهمترین دلایل ایجاد مشکلات ترافیکی دراین شهر است ،شهرداری وشورای شهر هراز گاهی با اجرای قوانین عبور ومرور مقطعی سعی در کاستن از این مشکل وبه نوعی با تزریق مسکنی سعی دارند از درد این بیماری مزمن بکاهند اما واقعیت این است این درد به درمان نیاز دارد نه تسکین!

سایت تابناک ایلام همواره سعی کرده است از طریق مصاحبه با کارشناسان ومسئولین امروتهیه گزارشهای مرتبط به این موضوع بپردازد ،بدنبال تهیه سلسله گزارشات مطالبه گرانه این سایت وانجام رسالت خبررسانی وتحلیل مسائل ومشکلات استان ایلام ،مصاحبه ای با سرهنگ نورااله خادم رییس پلیس راهور استان ایلام درخصوص مسائل ومشکلات ترافیکی شهرایلام ترتیب داده شده است که دراین این مصاحبه رییس پلیس راهور استان به سوالات خبرنگار این سایت پیرامون مسائل ترافیکی شهرایلام وراههای برون رفت ازآن پاسخهای لازم را داده است که در زیر می خوانید:

 باعرض سلام وخسته نباشید به محضر شما وهمکارانتان بفرمایید وضعيت عمومي ترافيك در مركز استان را چگونه مي بينيد؟

باسلام وتشکر از اصحاب رسانه که همواره یاریگر پلیس بوده وهستند ،در خصوص وضعيت عمومي ترافيك مركز استان عرض مي كنم كه با توجه به تمركز مراكز درماني خدماتي صنفي تجاري ونمايشگاهي در هسته مركزي شهر ايلام و در خيابانهاي طالقاني، سعدي جنوبي، سيد الشهداء ، 24 متري سبب شده كه شهروندان جهت نيازهاي درماني ، پزشكي ،خريد وساير نيازمنديهاي خود به ناچار به اين خيابان ها مراجعه نمايند كه به لحاظ فقدان پاركينگ مناسب جهت توقف وسيله نقليه خود با مشكلاتي مواجه مي شوند و همچنين كم عرض بودن و عدم كنجايش لازم پياده رو ها در بعضي از خيابان ها و عدم وجود پل هاي عابر پياده در تقاطع موجب گرديده كه عابرين پياده به ناچار به جاي حركت در پياده رو از سطح خيابانها عبور نمايند كه خود سبب كندي ترافيك مي شود.

از سوي ديگر نبودن كمربند هاي مناسب در شهر باعث شده كه خودروهاي عبوري سبك و سنگين ومسافرين و زوار عزيزجهت تردد به استانهاي جنوبي و غربي كشور الزاما از معابر شهري استفاده نمايد كه در افزايش حجم ترافيك بسيار مؤثر مي باشد.

يكي از معضلات كنوني حاكم بر جامعه ، عدم وجود بسترهاي مناسب و استفاده بهينه شهروندان عزيز از وسايل نقليه عمومي و جايگزين كردن آن با خودروهاي شخصي مي باشد ، به شكلي كه در حال حاضر شاهد ترويج فرهنگ تك سرنشيني در سطح شهر هستيم كه ساماندهي وسايل نقليه عمومي توسط متوليان ذيربط ضرورت دارد.

  جناب سرهنگ باتوجه به وضعیت ترافیکی شهرایلام چه راه حلهايي براي رفع معظل ترافيك در این شهر داريد؟

**احداث پاركينگهاي عمومي مناسب در هسته مركزي شهر به جهت پارك خودروها كه خود معضل ترافيك در هسته مركزي شهر به شمار مي رود.

**ضرورت اصلاح هندسي معابر درون شهري از عوامل كاهش تصادفات وروانسازي ترافيك محسوب مي شود. تكميل كمربندي شمالي و هدايت خودروهاي سنگين وساير خودروهايي كه ورود آنها به داخل شهر ضرورت ندارد در كاهش ترافيك موثر است.

**انتقال نمايشگاههاي عرضه اتومبيل به حاشيه شهر ومحلي كه ترافيك كمتري رابه دنبال دارد.

**ساماندهي ناوگان حمل ونقل عمومي كه بخش عمده اي را درايجاد ترافيك در شهر وهسته مركزي شهر دارند.

** تمركز زدايي و احداث و ايجاد مراكز خريد تجاري درماني و پزشكي و خدماتي در محله ها و شهركهاي جديد الاحداث

در خصوص روانسازي ترافيك نقطه نظرات اصلاحي به شوراي ترافيك استان و مسئولين مربوطه ارائه شده منجمله احداث پاركينگ تعريض خيابانها ي اصلي ، اصلاح معابر و با تجزيه و تحليل علل وقوع تصادفات وشناسايي نقاط حادثه خيز مكتوب به شهرداري و ساير قسمت ها جهت اقدام ارسال و راهكارهاي لازم به راهور شهرستانها ابلاغ و همزمان ارتقاء فرهنگ ترافيكي با همكاري صدا و سيماي استان و جرايد محلي و ساير ادارات نظير آموزش و پرورش شروع و برخورد بدون اغماض با رفتار هاي پرخطر رانندگان تاكيد شده است و تلاش مي نماييم با ارتقاء و نهادينه كردن فرهنگ و انظباط ترافيكي ارتكاب به تخلفات و درنتيجه سوانح و حوادث كاهش يابد.

تعامل و همكاري متقابل و سازنده با ساير ادارات جهت انجام امور مردم همواره سر لوح كار اينجانب ازبدو پذيرش اين مسئوليت بوده و هست و اعتقاد دارم كه در سايه همدلي و هماهنگي بين دستگاهها كار بهتر و مطلوب تر انجام خواهد گرفت و به لطف خداوند در استان اين هماهنگي وجود دارد و انشاءالله در آينده نيز بيشتر خواهد شد.

 با توجه به پايان تعطيلات تابستان وبازگشايي مدارس از ابتداي مهر چه راه كارهايي براي كاهش تخلفات وتصادفات داريد؟

با توجه به پايان يافتن تعطيلات وآستانه فصل مهر ومهرباني پاييز وشور اشتياق دانش آموزان براي شروع يك سال تحصيلي جديد ترافيك پرحجم و متفاوتي را در حوزه درون و برون شهري موجب مي شود كه به همين منظور پليس راهنمايي و رانندگي استان ايلام تمهيدات ويژه اي در دستور كار خود قرار داده تا سفرهاي تابستاني با آرامش خاطر ، انضباط ، ايمني عبور و مرور و با بروز كمترين حوادث رانندگي صورت پذيرد.

در اين راستا پليس راهنمايي ورانندگي استان ايلام با هدف ايجاد آرامش و آسودگي سفر ، بهره گيري هدفمند و مطلوب از تمامي امكانات موجود و نيروهاي كمكي و امدادي براي مسافران ، اجراي صحيح مقررات راهنمايي و رانندگي ، ارتقاي ايمني عبور و مرور و جلوگيري از بروز حوادث رانندگي ازابتداي تابستان كار خود را آغاز مي كند

پليس مصمم است با تخلفات حادثه زا و تخلفاتي كه بي نظمي را در ترافيك كاهش مي دهند و سلامتي و آرامش مردم را به ارمغان مي آورد بطور جدي برخورد نمايند .

از برنامه هاي ديگر پليس راهنمايي ورانندگي آمادگي كامل در خصوص آغاز سال تحصيلي وبازگشايي مدارس را در دستور كار خود قرار داده است وبا توجه به اينكه تعداد بيشتري از دانش آموزان بخصوص مدارس سطح ابتدايي ما در شيفت صبح قرار گرفته اند تمهيدات ويژه ترافيكي خاصي پيش بيني شده است كه اجراء خواهد شد.

لذا از كليه مردم عزيز استان تقاضامندم كه قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي را رعايت و از توقف هاي غيرمجاز در سطح معابر و توقف دوبله همچنين توقف هايي كه باعث سدمعبر و اختلال در عبور و مرور مي شود جداً خوداري نمايند و همانند گذشته جهت تسهيل در عبور و مرور با خادمان خود در مجموعه راهنمايي و رانندگي همكاري نماييد .

هر قلم و دوربين و صداي كه در ارتقاء ايمني ترافيك و آسايش مردم و كاهش تصادفات قدم برميدارند مطئمناً در ثوابش نيز شريك هستند و همكاران خوب صدا و سيماي استان از اين طبقه و قشر پر تلاش و خدمتگذار هستند و اطلاع رساني از طريق راديو در اين ايام بسيار مهم است زيرا مخاطبين مردم در اين ايام در خودرو هاي در حال سفر هستند و راديو گوش مي دهند و اثر بخشي خوبي دارد .

يك نكته بسيار مهم را نيز كه حايز اهميت مي بينم به همه هم استانيهاي عزيز اعلام كنم كه با توجه به گرم شدن هوا و استفاده اغلب مردم از موتور سيكلت و همانطور كه همه مردم خوب استان مطلعند برابر ماده 19 قانون جديد رسيدگي به تخلفات رانندگي استفاده از كلاه ايمني استاندارد براي رانندگان و ترك نشينان هر نوع موتورسيكلت اجباريست و برابر ماده 20 قانون جديد رسيدگي به تخلفات رانندگي موتور سيكلت سواراني كه از كلاه ايمني استاندارد استفاده نكنند از تردد آنها جلوگيري و ضمن اعمال قانون موتورسيكلت آنها برابر قانون توقيف مي گردد.

در همين راستا پليس راهنمايي ورانندگي فرماندهي انتظامي استان ايلام طرح برخورد با موتورسيكلت سواران متخلف كه تخلفاتي اعم از (عدم استفاده از كلاه ايمني استاندارد،حركت در خلاف جهت،عبوراز چراغ قرمز،صداي ناهنجاروايجاد مزاحمت براي عموم مردم)را انجام مي دهند در دستور كار خود قرار داده وبا شدت برخورد مي نمايد.

لذا از همه موتورسيكلت سواراني كه در سطح شهردر حال تردد هستند تقاضا منديم مقررات راهنمايي ورانندگي راجدي گرفته واز كلاه ايمني در حين رانندگي استفاده نمايند.

توصیه های ترافیکی شما برای مخاطبین سایت وعامه مردم چیست ؟

*براي سوار ويا پياده كردن سرنشين خودروي خود حتما در منتهي اليه سمت راست توقف نماييد واز توقف هاي دوبله ويا سد معبر كه باعث اختلال در عبور ومرور مي شود جدا پرهيز نماييد.

*رانندگان عزيزمراقب خلوتي بعضي از معابر باشند وبطور ناگهاني وارد مسير هاي اصلي نشده واز تغيير مسير ناگهاني بشدت خودداري نمايند.

*قبل از حركت خودرو نسبت به بستن كمربند ايمني خود وساير سرنشينان اقدام نماييد.

*شادي لحظات خودرا با ارتكاب تخلف كه قطعا بدنبال آن حادثه رادر پي خواهد داشت تلخ ننماييد.

*سرعت غير مجاز اصلي ترين عامل مرگ ومير در طول خيابان وجاده ها است پس با احتياط برانيد.

*استفاده از تلفن همراه به هنگام رانندگي جدا پرهيز نماييد.

*در موقع ورود به ميادين وچهاراه ها وخيابانهاي اصلي هميشه به ايمني فكر نماييد ومقررات راهنمايي ورانندگي رادرنظر بگيريد.توقف كوتاه ونگاهي به سمت چپ و راست وقت زيادي نمي گيرد.

*در هنگام رانندگي حقوق افراد ضعيف رانيز در نظر بگيريد.

*شتاب وعجله وعدم رعايت حق تقدم در رانندگي بروز حادثه را به دنبال خواهد داشت.

و مطلب پاياني شما؟

در پايان از فرماندهي محترم انتظامي استان كه در تمامي مراحل يار و ياور و مشوق راهور بوده اند كمال سپاسگذاري و قدرداني را دارم و از تمامي كاركنان فداكار و سخت كوش خودم در مجموعه راهور استان و از اصحاب رسانه صميمانه تشكر وسپاسگذاري مي نمايم انشاء الله كه در سايه لطف خداوند منان ورعايت مقررات راهنمايي و رانندگي تابستان امسال را بدون حادثه سپري مي نمايد به بركت صلوات بر محمد وآل محمد.

 ممنون وسپاسگزاریم که وقت خودتان را دراختیار ماقرار دادید ....خداقوت وخسته نباشید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار