از اینرو دیدار روز گذشته استاندار ایلام با استاندار دیاله عراق و امضای تفاهم نامه همکاری برای بازگشایی مرز هلاله شمالی را باید گامی مهم برای عینیت بخشی به این راهبرد کلان دولت سیزدهم قلمداد کرد .
کد خبر: ۱۰۲۹۳۲۳
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۱ 18 February 2022

تابناک ایلام، علی اصغر اسدی ::درسالهای اخیر اقتصاد مبتنی بر نفت کشور براثر تحریم های ظالمانه شرایط بسیار سختی را پیش روی خود تجربه کرده است .

شرایطی که براثر کاهش شدید ارزش پول ملی ،اثرات گسترده ای را در حوزه های گوناگون مرتبط با تولید و اشتغال و در راس آن گرانی و تورم برجای گذاشت .

متاثر شدن سفره و معیشت مردم و افزایش فاصله طبقاتی را می توان ملموس ترین اثرگذاری تحریم ها نام نهاد که به شکل نارضایتی مردم از مدیریت کشور ظهور و بروز کرده است

تلاش برای کاهش تاثیرات تحریم ها و بهبود وضعیت اقتصاد قفل شده کشور از طریق مذاکرات دیپلماتیک ،یکی از مهمترین مسیرهایی بود که تاکنون در دستور کار دولت ها قرار گرفته است .

مساله ای که با وجود درجه اهمیت بالای آن بدلیل در هم تنیدگی مسایل اقتصاد جهانی بعنوان یک ضرورت ،تحت تاثیر نگاههای سیاسی درونی و انتظارات و منافع بین المللی از سیستم سیاسی نظام ،تاکنون نتوانسته است به عنوان راهکاری پایدار ،اقتصاد متزلزل ایران را به ساحل امن هدایت نماید.

تمامی این مسایل در حالیست که کشور از ظرفیت ها و منابع مهمی همچون گریزگاهها و مفرهایی برای فرار از زیر تیزی تحریم های اقتصادی بهره مند است ،اما بدلیل تمرکز تک بعد ی بر بهبود وضعیت اقتصادی کشور ،مغفول مانده اند.
استان ایلام را می توان تصویری جامع از اقتصاد چند بعدی کشور نام نهاد ،این استان در کنار برخوردای از ظرفیت های عظیم نفت و گاز ،از مزیت های برزگتری به نام کشاورزی ،دامپروری ،گردشگری در ابعاد گوناگون و مهمتر از آن مرز مشترک ۴۳۰کیلومتر برخوردار است .

مرزی که می تواند از طریق گشایش بازارچه های گوناگون بعنوان یکی از مهمترین ابزار ها برای رهایی از زیر فشار سنگین تحریم ها ،نه تنها اقتصاد استان را بهبود بخشد ،بلکه نقش مهمی در بهبود زخم های عمیق بر اقتصاد زخمی کشور ایفا کند.

موضوعی که هم اینک بعنوان یک راهبرد کلان در بین برنامه های مهم اقتصادی دولت سیزدهم به شکل نگاه همزمان به مذاکرات و استفاده از ظرفیت همسایگان ظهور و بروز یافته است.

از اینرو دیدار روز گذشته استاندار ایلام با استاندار دیاله عراق و امضای تفاهم نامه همکاری برای بازگشایی مرز هلاله شمالی را باید گامی مهم برای عینیت بخشی به این راهبرد کلان دولت سیزدهم قلمداد کرد .

بی شک تمرکز بر موضوع مهم نگاه به همسایگان در راستای افزایش مراودات اقتصادی استان و کشور، بعنوان در دسترس ترین ابزار برای فایق آمدن بر مشکلات اقتصادی یا به معنایی دیگر حرکت همسو در دو جبهه مذاکرات دیپلماتیک ملی و استانی ،راهبردی مهم است که اثرات آن می تواند در کوتاه مدت در اشکال گوناگون بر زندگی و معیشت مردم آشکار شود.

هرچند در حاشیه دیدار روز گذشته استاندار ایلام با استاندار دیاله عراق ناهماهنگی هایی از سوی بخش های اداری هر دو استانداری مشهود بود ،اما بزرگی این رویداد هرگز نتوانست در سایه این حاشیه ها قرار گیرد.

گام نخست استاندار ایلام در احیای دیپلماسی همسایگی را می توان سرفصل راهبرد کلان دولت سیزدهم در عمق بخشی به سیاست نگاه به همسایگان نامگذاری کرد که رفته رفته با بازگشایی مرزهای چیلات و چنگوله ،پایانی خوبی را برای اقتصاد استان و کشور رقم خواهد زد .

اینک که استاندار ایلام تا حدودی توانسته است از گردنه سخت انتصاب همکاران سیاسی و اجرایی همسوی دولت عبور نماید ،باید با انسجام بیشتر مدیریتی ،مسیر مهم مرمت اقتصاد فروریخته کشور بر پایه ظرفیت ها و مزیت های مهم اقتصادی ایلام را در پی گیرد.

مسیری که بهرام نیا می تواند با تکیه بر تجارب مدیریتی خود در سه حوزه تقنینی .نفت و گاز و وزارت کشور نوک فلش مثلث تجارب مدیریتی خود را به بهره مندی بیشتر از ظرفیتهای درونی و مزیت های مهم بالقوه استان ایلام متمایل کند.

بدیهی است استمرار گام های استاندار ایلام در مسیر بالفعل سازی ظرفیت های خفته استان ایلام و بهره مندی بیشتر از ظرفیت مرز ۴۳۰کیلومتری با کشور همسایه از طریق بازگشایی بازارچه های مرزی متعدد و ظرفیت سازی برای جذب گردشگران سیاحتی ،مذهبی و درمانی می تواند بی نیاز از دست بردن به ذخایر نفت و گاز ،اقتصاد کشور را در مسیر شکوفایی قرار دهد .

بهبود شرایط اقتصادی که بصورت متواتر می تواند بخش های مختلف اقتصادی را در حوزه مهار تورم ،گرانی و ایجاد اشتغال پایدار را تحت تاثیر قرار داده و آثار آن به صورت ملموس بر سفره های مردم نمایان شود .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار