توسعه فیبر نوری یکی از دستورکارهای دولت سیزدهم برای افزایش سرعت اینترنت است که این نوید از سوی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان‌جنوبی داده شد تا پایان دولت در همه شهرهای استان اجرایی شود.
کد خبر: ۱۱۴۷۱۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۷ 04 January 2024

به گزارش تابناک خراسان جنوبی؛ سمیه محمدی، اینترنت پرسرعت و اتصال به شبکه ملی اطلاعات امروزه یکی از زیرساخت های مهم در دنیا و به تبع کشور ایران است که در تمام حوزه های زندگی انسان ها دخیل شده و به ویژه در کسب و کارها و موضوعات اقتصادی نقش آن پررنگ تر از گذشته شده است.

با افزایش تعرفه های اینترنت مردم از دولت انتظار دارند تا سرعت آن افزایش یابد تا بتوانند بهتر و با سرعت بیشتری از بستر فضای مجازی استفاده کنند.

خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است که این وسعت سبب شده که در برخی از نقاط آن ارائه خدمات زیرساختی همچون اتصال به شبکه ملی اطلاعات با سختی بیشتری انجام و هنوز این خدمات ارائه نشود.

با شیوع کرونا در کشور شاهد رشد استفاده مردم از فضای مجازی به ویژه دانش آموزان بودیم و همین امر دولت را بر آن داشته تا این زیرساخت را در تمام کشور و به تبع آن در خراسان جنوبی نیز گسترش دهد اما بازهم دلایلی وجود دارد که برخی از مناطق از وجود این زیرساخت مهم بی بهره هستند.

رضا محمدی یکی از ساکنان شهر بیرجند در گفت‌وگو با فارس در مورد وضعیت اینترنت در مرکز استان اظهارکرد: در حال حاضر بیشتر کسب و کار و حتی زندگی رومزه مردم وابسته به فضای مجازی شده و اختلال در شبکه ملی اطلاعات می تواند بسیاری از کسب و کارها را مختل ساخته و یا آسیب بسیاری زیادی به آنها بزند.

سرعت اینترنت رضایت بخش نیست

وی با اشاره به اینکه وضعیت سرعت اینترنت در اکثر نقاط بیرجند رضایت بخش نیست، اضافه کرد: در برخی از نقاط تنها برخی از اپراتورها امکان اتصال به اینترنت را فراهم کرده اند.

محمدی یادآور شد: همچنین برخی از مناطق مسکونی بیرجند نیز هنوز در این زمینه دچار مشکل هستند و حتی اینترنت خط ثابت نیز در این مناطق اتصال نمی یابد.

میثم حاضری یکی از اهالی روستاهای بخش مرکزی بیرجند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهارکرد: بستر فضای مجازی در حال حاضر یکی از الزامات زندگی بشر شده بنابراین ایجاد این زیرساخت حتی در روستاها امری ضروری و مورد نیاز و درخواست مردم است.

وی یادآور شد: روستای ما یک روستای کوهستانی  است به همین سبب در بیشتر نقاط آن اینترنت همراه یا بسیار ضعیف و یا اکثر مواقع اتصال برقرار نمی شود و مردم باید حتما برای انجام کارهای اینترنتی خود از اینترنت ثابت استفاده کنند.

حاضری ادامه داد: هر چند این مشکل چندین بار از سوی مسوولان روستا به دستگاه های مربوطه انتقال داده شده اما همیشه این موضوع را که منطقه کوهستانی بوده و این امر باید با ایجاد سایت جدید رفع شود مطرح نموده و هنوز هم فکری به حال آن نشده است.

مصطفی بهی، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهارکرد: در بحث اینترنت ثابت برنامه هایی را دولت در راستای توسعه فیبرنوری شهرها دارد.

نیاز به اجرای سایت های مخابراتی

وی به اینترنت همراه در نقاط مختلف شهر بیرجند اشاره کرد و افزود: برای اینکه سرویس کیفی بر بستر تلفن همراه برای شهروندان بیرجندی ایجاد کنیم نیاز به اجرای سایت ها و دکل های مخابراتی است برای همین از شهروندان تقاضا می شود همچنان که این همکاری در اجرای این سایت ها بوده اپراتورهای همراه را همراهی کنند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی ادامه داد: چون اجرای این سایت ها مطابق قانون منطبق بر قوانین بالادستی از حیث شدت امواج کاملاً مورد رسیدگی مستمر قرار می گیرند بنابراین جای هیچ گونه نگرانی از بحث سلامت نیست به همین سبب ار مردم تقاضا داشته تا برای توسعه این سایت های تلفن همراه کمک و همراهی بیشتری نمایند.

بهی افزود: شهروندان بیرجندی اگر شکایت هایی از بحث اینترنت تلفن همراه دارند از سامانه ۱۹۵ بخش رسیدگی به شکایت وزارت ارتباطات می توانند شکایت خود را ثبت کرده تا در اسرع وقت رسیدگی شود.

وی بیان کرد: از حیث شدت امواج اگر قرار باشد برد اینها افزایش یابد بنابراین از حد استانداری که برای بدن انسان ضرر ندارد ممکن است خارج شود بنابراین برد در یک استانداری خاص نگهداری می شود اما تعداد دکل ها افزایش می یابد تا منطبق بر آنچه تحت نظارت سازمان انرژی اتمی دفتر حفاظت در برابر اشعه بوده ارائه سرویس صورت گیرد.

 توسعه کیفیت دسترسی به شبکه ملی اطلاعات

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی با بیان اینکه یکی از برنامه های مهم دولت با توجه به اینکه کیفیت اینترنت در شهرها شاید مورد رضایت مردم نباشد توسعه کیفیت دسترسی به شبکه ملی اطلاعات است، یادآور شد:  برهمین اساس در دولت سیزدهم توسعه کیفی دسترسی به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت جزو برنامه های دولت قرار گرفته و توسعه فیبر نوری منازل و کسب و کارهای در تمامی شهرهای کشور تا پایان دولت در دستور کار وزارت ارتباطات با جدیت قرار دارد.

بهی گفت: هر چند این اقدامات با همکاری بخش خصوصی بوده اما بخشی از منابع و مساعدت هایی که دولت انجام می دهد با مشوق هایی که ایجاد کرده این مهم در شهرها اجرا می شود.

وی افزود: تاکنون اینترنت بر بستر سیم مسی صورت می گرفته ولی امروز با هدف تأمین پهنای باند کافی و دسترسی پرسرعت به اینترنت و همچنین رسیدن به پایداری و امنیت بالاتر مبتنی بر فیبر نوری این اتفاق می افتد و  در کشور این برنامه ریزی صورت گرفته و استان خراسان جنوبی از این قاعده و برنامه مستثنا نیست.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی با اعلام این نوید که برای شهر بیرجند در حوزه سرعت بخشی به اینترنت برنامه داریم، اضافه کرد: تازگی توسط وزارت ارتباطات فناوری اطلاعات مجری توسعه فیبر نوری منازل و کسب و کارها در شهر بیرجند مشخص شده و هم اکنون در حال رایزنی با شهرداری بیرجند هستیم تا هر چه سریعتر این مهم برای همشهریان بیرجندی آغاز و در ادامه تمامی شهرهای استان تا پایان دولت در برنامه قرار دارند.

بهی ادامه داد: با اجرای این طرح سرعت های چند ده برابر مورد انتظار است.

توسعه اقتصاد دیجیتال

وی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی که ظرفیت های انسانی در حوزه فناوری اطلاعات کم نیستند هر چقدر این زیرساخت توسعه پیدا کند این انتظار را خواهیم داشت، یادآور شد: در توسعه اقتصاد دیجیتال هم ظرفیت های خوبی با تکیه بر توان و استعداد جوانان مستعد استان در حوزه فناوری اطلاعات وجود دارد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی بیان کرد: اگر امروز بر بستر تکنولوژی های گذشته ۲۰ تا ۳۰ مگابیت این سرعت وجود دارد بر بستر فیبر نوری ۹۰۰ مگابیت و یا یک گیگابیت این سرعت افزایش می یابد.

بهی با بیان اینکه در شهر بیرجند ۶۵ کیلومتر بستر فیبر نوری در نظر گرفته شده که با همکاری شهرداری این پروژه شروع خواهد شد، تصریح کرد: این نوید را می دهیم تا بهار سال آینده این مهم برای شهر بیرجند محقق شود.

اتصال ۳۱۱ وستای به شبکه ملی اطلاعات

وی یکی از رویکردهای مهم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از ابتدای دولت توسعه کمی و کیفی شبکه ملی اطلاعات به ویژه در روستاها عنوانن کرد و افزود: از ابتدای دولت با سرمایه گذاری و تأمین اعتباری که از محل اعتبارات طرح توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات صورت گرفته ۳۱۱ روستای بیش از ۲۰ خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شده اند که حدود ۳۰ هزار خانوار روستایی را شامل می شود.

وی ادامه داد: در ادامه برای باقی مانده روستاها برنامه ریزی شده و در تلاش هستیم باقی مانده روستاهای بیش از ۲۰ خانوار استان تا پایان سال جاری بهره مندی آنها از شبکه ملی اطلاعات به بیش از ۹۵ درصد برسد.

بهی گفت: اگر اهالی روستایی متقاضی به استفاده از ظرفیت های رومینگ ملی بدون هزینه اضافی هستند، آمادگی داریم که آموزش های لازم را ارائه دهیم.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی تصریح کرد: وسعت زیاد با تراکم جمعیت پایین را از چالش های جدی بر سر راه توسعه ارتباطی در استان عنوان کرد و یادآور شد: گاهی نقاط کوهستانی در استان وجود دارند که تأمین پهنای باند کار سختی است و یا برای اجرای دسترسی این روستاها به شبکه ملی اطلاعات لازم بوده کیلومترها فیبر نوری اجرا شود تا پهنای کیفی به آن روستا برسد که همه این موارد در دستورکار است.

وی با بیان اینکه در برنامه سال جاری بیش از ۲۵۰ کیلومتر توسعه فیبر نوری در استان در دستور کار است، یادآور شد: تا حدودی به همین میزان در سال آینده در دستور کار بوده تا روستاهایی که پهنای باند کافی ندارند و اهالی آن روستاها رضایت کامل برایشان تأمین نشده بر بستر فیبر نوری، سایت و مراکز مخابراتی از پهنای باند کافی برخوردار شوند.


بهی ادامه داد: تأمین شبکه برق و راه دسترسی از مسائلی بوده که در اجرای یک سایت تلفن همراه در روستاها باید دیده شود و در برخی از روستاهای استان تأمین پیش نیازهای سایت مشمول زمان شده اما در تلاش هستیم همه سایت هایی که دکل آن انجام شده در سال جاری به بهره برداری برسد.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار