این درحالیست که وجود این پتانسیلهای عظیم وارزشمندطبیعی که می تواند استان ایلام را به قطب گردشگری ایران تبدیل نماید سالهاست مورد غفلت مسئولین واقع شده است؛ ظرفیتهای بالقوه ای که در صورت بالفعل شدن ،توانایی غیر قابل انکاری در مرتفع نمودن بخش عظیمی از مشکلات اقتصادی واجتماعی این استان محروم را با خود به همراه دارند.
کد خبر: ۲۱۴۴۸۳
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵ 18 April 2016
استان ایلام با زیباییهای منحصر به فرد طبیعی وزیست محیطی خود ،یکی از معدود استانهایی است که ازجاذبه های چندگانه گردشگری تاریخی،طبیعی،زیارتی ودفاع مقدس ،بصورت همزمان برخوردار است اما بدلیلی تاکنون این ظرفیتهای ارزشمند مورد غفلت واقع شده اند.

به گزارش تابناک ایلام،استان ایلام با بهره مندی از طبیعتی بکر وزیبا بعنوان عروس زاگرس شهرت یافته است ،دراین استان عناصر چندگانه طبیعی نظیر کوه ،جنگل ،رودخانه ها ودشتهای سرسبز درکنار هم نقش آفرینی می کنند تا هرچه بیشتر به منحصر بفرد بودن طبیعت آن بیافزایند واز طرفی به مکانی برای پرورش گونه های مختلف جانوری مبدل شوند.

این درحالیست که وجود این پتانسیلهای  عظیم وارزشمندطبیعی که می تواند استان ایلام را به قطب گردشگری ایران تبدیل نماید سالهاست مورد غفلت مسئولین واقع شده است؛ ظرفیتهای  بالقوه ای که در صورت بالفعل شدن ،توانایی غیر قابل انکاری در  مرتفع نمودن بخش عظیمی از مشکلات اقتصادی واجتماعی این استان محروم را با خود به همراه دارند.

درکنارظرفیتهای رنگارنگ ومتنوع گردشگری وتفریحی این استان که ظریفت گردشگری محیط زیستی نیزیکی دیگراز پتانسیل های گردشگری استان است که این سالهابه باد فراموشی سپرده شده است.معاون نظارت بر حیات وحش محیط زیست استان نیز معتقد به مغفول ماندن این  ظرفیت‌هادراستان ایلام است.

«علی‌طاهر سارایی» درگفتگو با ایسنا منطقه ایلام، گفت : استان ایلام با داشتن شرایط ویژه آب و هوایی و تنوع اقلیمی یکی از استان‌های غنی و متنوع از نظر حیات‌وحش محسوب می‌شود و دارای 4 منطقه حفاظت‌شده، کولک، مانشت و قلارنگ، کبیرکوه، دینار کوه، یک منطقه شکار ممنوع و تیراندازی ممنوع «بینا» و «بیچار» و دو اثر طبیعی ملی تنگه رازیانه و آثار طبیعی و ملی دهلران است که مساحت مناطق مذکور جمعاً 148 هزار هکتار است.

وی افزود: ظرفیت‌های گردشگری زیست‌محیطی ایلام مغفول مانده و بر اساس نیاز آیندگان باید محیط زیست و حیات‌وحش حفظ شود.

سارایی با اشاره به اینکه سالانه 4 بار جمعیت حیات‌وحش استان سرشماری می‌شوند، ادامه داد: در بین پستانداران37 گونه، در بین پرندگان 194 گونه، سوسمار 18 گونه، مار 25 گونه، گربه‌سانان 5 گونه، سگ‌سانان 4 گونه، لاک‌پشت‌ها 2 گونه و ماهی 35 گونه در استان شناسایی و ثبت‌ شده‌اند.

معاون نظارت بر حیات وحش محیط‌ زیست استان با تأکید بر اینکه استان ایلام با دارا بودن جاذبه‌های طبیعی گوناگون چشم‌اندازهای شگفت‌انگیز، تنوع در پوشش گیاهی و جانوری ظرفیت لازم برای تبدیل‌شدن به یکی از قطب‌های گردشگری زیست‌محیطی را دارد خاطرنشان کرد: حفظ و صیانت از زیستگاه انواع جانداران و به‌ ویژه گونه‌های نادر و منحصربه‌فرد وظیفه‌ی همه مردم است.

اینک که سال 95 به تدبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی به سال اقتصاد مقاومتی ،اقدام وعمل نامگذاری شده است می طلبد که مسئولین استانی وکشوری این ظرفیتهای عظیم اقتصادی را در برنامه ریزی های خود لحاظ نمایند که همانا توجه به این بخش وپتانسیلهای بی نظیر آن میتواند زمینه ساز تحقق اقتصاد مقاومت محوردرکشورواستان باشد.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
درد کشیده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
تا یک مدیر لایق و باسواد در راس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نباشه و کارشناسان مجرب در معاونت گرشگری و نگاه قومی قبیله ای و باندبازی از این سازمان خرابه استان پر نکشه اوضاع به همین منوال خواهد بود و بدتر خواهد شد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
پس چشمه آب گرم ، چشمه قیر، غار خفاش وغار هویر دهلران چی؟!؟!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار