توسعه صنایع و کمک به احیای واحدهای صنعتی و تولیدی راکد و غیرفعال که در سال جاری با هدف تحقق اقتصاد مقاومتی مورد توجه دولت تدبیر و امید قرار گرفته یکی از نیازهای ضرروری رفع مشکلات اقتصادی، اشتغالزایی و تولیدی صنعت در ایلام است که بیش هر استانی دیگر باید در اولویت برنامه های حمایتی مسئولان دولت قرار گیرد.
کد خبر: ۲۷۲۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹ 06 August 2016
توسعه صنایع و کمک به احیای واحدهای صنعتی و تولیدی راکد و غیرفعال که در سال جاری با هدف تحقق اقتصاد مقاومتی مورد توجه دولت تدبیر و امید قرار گرفته یکی از نیازهای ضرروری رفع مشکلات اقتصادی، اشتغالزایی و تولیدی صنعت در ایلام است که بیش هر استانی دیگر باید در اولویت برنامه های حمایتی مسئولان دولت قرار گیرد. 

به گزارش تابناک ایلام؛ ایلام با وجود مزیت ها و توانمندی های پیدا و پنهان از جمله منابع سرشار نفت و گاز، موقعیت مرزی، زمین های حاصل خیز و فراوانی آب یکی از استان های غنی و به قولی زر خیز کشور به شمار می رود اما تاکنون آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته است. 

بی توجهی رژیم طاغوت، فقر و محرومیت و جنگ تحمیلی عوامل مهمی هستند که سبب شد صنعت در استان ایلام با وجود منابع خدادادی و ثروت های بی شمار رو زمینی و زیرزمینی دیرتر از دیگر مناطق کشور پا بگیرد. 

این استان در همسایگی عراق که بخش عمده ای از نیازهای مصرفی خود را از خارج وارد می کند موقعیتی ممتاز و منحصر به فرد برای صادرات کالا و تامین نیازمندی های این کشور دارد. 


98 درصد صنایع ایلام را واحدهای خرد، کوچک و متوسط تشکیل می دهد که با برنامه ریزی درست و کمک های دولت می توان به احیا و ورود آنها به چرخه کار و تولید امیدوار بود. 

اکنون که دولت تدبیر و امید مشوق های بی سابقه ای به منظور احیا صنعت کشور برای صنعتگران و کارآفرینان بخش های مختلف در نظر گرفته است صنعتگران ایلامی چشم امید به برنامه های حمایتی کارگزاران دولتی دوخته اند تا کسب و کار و تولید خود را رونق بخشند. 

نبود نقدینگی و بازار مناسب، بن بست جغرافیایی و بی اطلاعی و ناآگاهی صاحبان واحدهای تولیدی از اصول و روش های علمی و فنی، صنایع ایلام را از همان ابتدا تاکنون با چالش های اساسی مواجه کرده است. 


** 30 درصد واحدهای تولیدی و صنعتی ایلام نیمه فعال و تعطیل است 

معاون امور صنایع و معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام می گوید: 30 درصد از صنایع و واحدهای تولیدی این استان اکنون نیمه فعال و تعطیل است. 

رضا محمدرحیمی اظهار کرد: 553 واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری با سرمایه گذاری حدود 265 هزار میلیون ریال و ظرفیت اشتغال 9 هزار و 171 نفر در استان ایلام وجود دارد که 183 واحد برابر 33 درصد از آنها اکنون نیمه فعال و یا تعطیل است. 

وی تعداد واحدهای صنعتی و تولیدی تعطیل و نیمه فعال استان را به ترتیب 141 و 42 واحد اعلام کرد و افزود: در گذشته برای اجرا و بهره برداری از واحدهای نیمه فعال و تعطیل ایلام با ظرفیت اشتغال چهار هزار و 516 نفر در مجموع بیش از 23 هزار میلیون ریال سرمایه گذاری شده است. 

معاون امور صنایع و معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام ادامه داد: عزم دولت برای احیا و فعال سازی دوباره این واحدها جدی است و برنامه ریزی های لازم در این زمینه انجام شده است. 

محمد رحیمی یادآور شد: بر پایه بررسی ها، 30 واحد نیمه فعال و 86 واحد تعطیل در مجموع 116 واحد صنعتی با سرمایه گذاری یک هزار و 302 میلیارد ریال در این استان قابلیت احیا و فعال سازی دوباره و بازگشت به چرخه کار و تولید دارند. 


** نبود نقدینگی و سرمایه در گردش و فرسودگی دستگاه ها اصلی ترین عوامل تعطیلی صنایع ایلام

وی مهمترین مشکلات و اصلی ترین عوامل تعطیلی و نیمه فعال بودن واحدهای صنعتی و تولیدی استان ایلام را نداشتن نقدینگی و سرمایه در گردش، فرسودگی ماشین آلات و تجهیزات و به روز نبودن فناوری خط تولید و مساله تامین مواد اولیه اعلام کرد.

معاون امور صنایع و معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام مسایل مدیریتی و اختلاف شرکا و نیز مشکلات مربوط به بازار فروش محصول های تولیدی را از دیگر موانع و چالش های اصلی تعطیلی و نیمه فعال بودن واحدهای صنعتی استان دانست. 


** دولت بانک ها را مکلف کرده تسهیلات لازم در اختیار صاحبان واحدهای تولیدی راکد و نیمه فعال قرار دهند 

محمد رحیمی افزود: با توجه به شعار سال و نامگذاری آن به سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل برای رفع مسائل و مشکلات واحدهای صنعتی استان الزام های اجرایی در نظر گرفته شده و بدنبال تاکید دولت همه دستگاه ها از جمله بانک ها مکلف به رفع موانع تولید و بازگشت صنایع راکد و تعطیل به چرخه تولید شده اند. 

وی تاکید کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت امسال پیرو سیاست های دولت تدبیر و امید و در راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی برنامه های حمایتی خود را برای شتاب بخشی به رشد سرمایه گذاری در بخش های صنعتی و تولیدی استان آغاز کرده که یکی از اولویت های آن رفع مسائل و مشکلات واحدهای نیمه فعال و تعطیل است. 

محمد رحیمی ادامه داد: فهرست کامل واحدهای تولیدی و صنعتی مشکل دار استان تهیه شده و به همراه پیشنهادها و نقطه نظرهای کارشناسی به منظور دریافت کمک های دولتی برای راه اندازی دوباره آنها در اختیار مسئولان ارشد استان قرار گرفته است. 

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام یادآور شد: برای راه اندازی دوباره و بازگشت واحدهای صنعتی مشکل دار استان ایلام به چرخه تولید و رونق فعالیت آنها در مجموع به 2 هزار و 500 میلیارد ریال کمک و اعتبار دولتی نیاز است که امید می رود با حمایت ها و سیاست های دولت در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل این معضل برای همیشه رفع شود. 

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی ایلام نیز اعلام کرد: فهرست واحدهای صنعتی راکد و غیر فعال استان ایلام تهیه و به صاحبان آنها اعلام شده برای دریافت تسهیلات و مشوق های دولت تدبیر و امید به پایگاه مجازی بهین یاب مراجعه کنند. 

مرتضی دارایی گفت: متقاضیان و صاحبان واحدهای تولیدی و صنعتی می توانند برای دریافت وام به این پایگاه مراجعه و نام نویسی کنند. 

وی اظهار کرد: رونوشت درخواست متقاضیان تسهیلات پس از نام نویسی در پایگاه بهین یاب بررسی و سپس برای استفاده از وام در ستاد تسهیل سرمایه گذاری استان مطرح و در خصوص آن تصمیم گیری می شود. 

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی ایلام افزود: پس از صدور مجوز و موافقت ستاد تسهیل سرمایه گذاری استان، متقاضی دریافت تسهیلات برای احیا و رونق تولید به بانک عامل معرفی می شود. 

دارایی ادامه داد: تاکنون درخواست های 100 واحد صنعتی و تولیدی استان برای برخورداری از تسهیلات بانکی در پایگاه بهین یاب دریافت شده که پس از بررسی به بانک های عامل معرفی شدند. 


وی یادآور شد: معرفی متقاضیان دریافت تسهیلات در راستای عمل به شعار اقتصاد مقاومتی و بدنبال رویکردهای دولت در خصوص بازگرداندن واحدهای تولیدی و صنعتی به چرخه کار و تولید انجام می شود. 

مدیرعامل شهرک های صنعتی ایلام اعلام کرد: 220 واحد صنعتی و تولیدی استان تا پایان سال جاری زیرپوشش خدمات حمایتی، مالی و تسهیلاتی دولت قرار می گیرد که با این حمایت ها دوباره وارد چرخه کار و تولید می شوند. /م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار