رئیس گروه برنامه ریزی و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: 14 منطقه نمونه گردشگری در هیات دولت گذشته در سال های 85 و 86 برای این استان تصویب شده که تنها سه منطقه از این تعداد فعال است و مابقی به دلیل مغایرت با قوانین مربوط به منابع طبیعی و محیط زیست و نداشتن توجیه اقتصادی برای سرمایه گذاران بخش خصوصی راکد هستند
کد خبر: ۳۳۶۳۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰ 29 November 2016
به گزارش تابناک ایلام؛محمد نوراللهی روز سه شنبه اظهار کرد: بیشتر مناطق نمونه گردشگری این استان فاقد تعریف مشخص و در نتیجه صلاحیت فنی و قانونی لازم برای سرمایه گذاری بخش خصوصی هستند .
 
وی افزود: این مناطق شامل هیوانان، مهران، آبگرم دهلران، مله پنجاب، دربند بدره، کوران بزان، صالح آباد، سرابله، سد کرخه، سد ایلام، سراب دره شهر، خوران ایوان، تنگه شمشه و بانکول و مانشت است که تنها سه منطقه شامل صالح آباد با محوریت غار زینه گان، سراب دره شهر و آبگرم دهلران فعال است.
 
وی یادآور شد: 2 یا سه منطقه نمونه گردشگری دیگر این استان از جمله سیدعبدالله و دریاچه پشت سد کرخه نیز قابلیت فعالیت بخش خصوصی را دارند اما مابقی بدلیل مشکلات قانونی و مکان یابی نامناسب امکان سرمایه گذاری ندارند.
 
رییس گروه برنامه ریزی و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: بر اساس نگاه مسئولان وقت، مناطقی که شامل چند جاذبه گردشگری بوده و یا بعنوان کانون گردشگری مورد توجه بوده اند برای تصویب بعنوان منطقه نمونه گردشگری به هیات دولت پیشنهاد شدند که اکنون بیشتر این مناطق بدلیل مکان یابی نامناسب، نبود توجیه اقتصادی و مخالفت برخی دستگاه ها برای صدور مجوز، راکد هستند.
 
نوراللهی با بیان اینکه بر اساس اصل 44 قانون اساسی مناطق نمونه گردشگری کشور به منظور توسعه و رونق گردشگری باید به بخش خصوصی واگذار شوند، افزود: تعدادی از این مناطق دارای متقاضی هستند اما بدلیل موانع موجود امکان واگذاری آنها به بخش خصوصی وجود ندارد.
 
وی ادامه داد: متولی صدور مجوز واگذاری مناطق نمونه گردشگری به بخش خصوصی، میراث فرهنگی است اما باید موافقت های لازم از برخی دستگاه های مرتبط از جمله محیط زیست و منابع طبیعی را اخذ کرد.
 
وی یادآور شد: تعدادی از این مناطق جزو منابع طبیعی و اراضی ملی و حفاظت شده هستند و دستگاه های متولی به دلیل مغایرت قانونی با واگذاری آنها به بخش خصوصی موافقت نمی کنند.
 
رییس گروه برنامه ریزی و سرمایه گذاری میراث فرهنگی ایلام گفت: تعدادی از این مناطق نیز بدلیل مکان یابی نامناسب توجیه اقتصادی ندارند.
 
وی با بیان اینکه طرح بازبینی و بازنگری مناطق نمونه گردشگری کشور با همکاری سازمان میراث فرهنگی و شورای عالی معماری و شهرسازی در دست اقدام است افزود: تعدادی از مناطق نمونه گردشگری استان باید تعدیل شده و تنها مناطق دارای توجیه اقتصادی به عنوان منطقه نمونه گردشگری معرفی شوند.
 
استان ایلام با یک هزار و 500 جاذبه تاریخی و طبیعی از مناطق مستعد کشور برای جلب گردشگران داخلی و خارجی است./م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار