شهرستان سیروان با برخورداری از آثار و ابنیه های تاریخی، جاذبه های طبیعی زیبا با تنوع اقلیمی متفاوت کوه و جنگل، یکی از قطب های مهم و نگین گردشگری استان ایلام و حتی غرب کشور است.
کد خبر: ۳۹۲۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶ 11 March 2017
به گزارش تابناک ایلام ؛  سیروان یکی از شهرستان های استان ایلام در غرب کشور است. مرکز این شهرستان شهر لومار است. این شهرستان از جمله شهرستان های بسیار زیبا و سرسبز استان ایلام است و منابع آبی فراوانی دارد.

این شهرستان از شمال به شهرستان چرداول، از جنوب به شهرستان بدره، از شرق به استان لرستان و از غرب به شهرستان ایلام محدود می شود و دارای دو بخش، چهاردهستان می باشد. فاصله مرکز شهرستان تا مرکز استان حدود 65 کیلومتر می باشد.

 تمامی اراضی این شهرستان به صورت دره ای  نسبتاً وسیع بین دو رشته کوه «چرمین و لنه» از یک سو و « مانشت و سیوان » از سوی دیگر گسترده شده است که به وسیله ی رودخانه ی شیروان و چشمه سارهای جانبی آن آبیاری می‌شود.

اقتصاد این شهرستان وابسته به کشاورزی است. علاوه بر دامداری، کشاورزی به هر دو صورت آبی و دیم انجام می شود و محصولات کشاورزی مانند برنج، گندم، جو، گوجه، نخود، عدس، انار، خیار، گرمک و... تولید می شود.

منطقه عرب رودبار یکی از مناطق پر ثمر این شهرستان است که سالانه تولید انار زیادی دارد که به دیگر شهرستان های استان صادر می شود.

 رود سیمره نیز از این شهرستان عبور می کند. به علت آبگیری سد سیمره بعضی از روستاهای این شهرستان که در حوضه آبریز سد هستند به زیر آب خواهند رفت.

این منطقه دارای درختان بلوط و کوه های بند این منطقه می توان به قلارنگ، سیروان، ریون، لنه، مانشت و چرمین اشاره کرد.

بیشتر مردم شهرستان سیروان کرد زبان هستند که با لهجه کلهری صحبت می کنند؛ مردم روستاهای عرب رودبار( چم شیر، چم روته و داربلوط) به زبان عربی صحبت می کنند که به تدریج در حال تغییر و جایگزینی با زبان کردی می باشد.

شهرستان سیروان با برخورداری از آثار و ابنیه های تاریخی، جاذبه های طبیعی زیبا با تنوع اقلیمی متفاوت کوه و جنگل، یکی از قطب های مهم و نگین گردشگری استان ایلام و حتی غرب کشور است که درهمه ایام به ویژه تعطیلات نوروزی پذیرای هزاران مسافر و گردشگر داخلی و خارجی است.

تل شیروان

تل شیروان یکی از آثار تاریخی سیروان و چهارمین اثر ثبت شده در آثار ملی ایران است. تل شیروان در کنار رود خانه ی سیروان و در نزدیکی شهر تاریخی سیروان واقع شده است  که این اثر مربوط به دوره ی ماقبل تاریخ عصر حجر یا عصر سنگی است و در لایه های بالایی آن آثاری مربوط به دوره ی ساسانی وجود دارد.

این اثر باستانی به علت ارتفاع و مشرف بودن بر شهر تاریخی سیروان و همچنین آب و های بکر این منطقه یکی از تفرجگاههای ساسانی در فصل بهار بوده است که متاسفانه به علت بی توجهی های مسئولان هنوز مورد کاوش قرار نگرفته و به گردشگران معرفی نشده است.

قلعه وازیل

قلعه وازیل مربوط به دوره ساسانیان است و در شهرستان سیروان، روستای سفیدخانی علیا واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۵۰۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تنگه برنجان

تنگه برنجان در پایین تر از روستای چم شیر منطقه عرب رودبار قرار گرفته که رودخانه سیمره از آن می گذرد.

زیبای ها و جاذبه های این تنگه و همچنین وجود قایق تفریحی در این تنگه این روزها چشم هر گردشگر را به خود خیره کرده است.

امامزاده سیده صورت بانو (س)

بقعه امامزاده سیده صورت بانو (س) در روستای گوراب از توابع شهرستان سیروان بنا شده و فاصله آن تا شهر لومار 7 کیلومتر است.

امامزاده سیده صورت بانو را به عنوان اولین امامزاده زن در ایلام می توان نام برد. بقعه این امامزاده قدیمی نیست و جدیدا ساخته شده است، زیرا بر اثر تخریب حرم قبلی آن کمتر کسی از وجود این امامزاده خبر داشت و بر اساس روایتی که وجود دارد این امامزاده به خواب یکی از بزرگان محل آمده و از او خواسته تا حرم ایشان را درست کند.

بنا به گفته معتمدین این روستا شجره نامه این امامزاده را از قم توسط مراجع ذی صلاح تهیه کرده و اقدام به ساخت بنا برای این بانوی بزرگوار کرده اند.

بارگاه مبارکه این بزرگوار بنابه گفته مطلعین مذهبی استان پس از بارگاه متبرکه حضرت معصومه (س) دومین بارگاهی است که برای یک امامزاده خانم در ایران ساخته شده است و به دلیل کرامات فراوان در بین مردم ایلام خیلی مورد توجه است.

امامزاده عباس (ع) سیروان

امامزاده عباس (ع) ازنوادگان حضرت امام زین العابدین(ع) است که دركنار روستای عباس آباد ومشرف به رودخانه سیروان در8 كیلومتری غرب لومار واقع گردیده است.

آب وهوای این منطقه معتدل وسرسبزبوده ودارای طبیعتی باصفا وخرم است. سالیانه زائران درگوشه وكناراستان واستان‌های مجاور برای زیارت و عرض ارادت به این مكان مقدس می آیند.

نوسازی ساختمان این امامزاده توسط مدیریت اوقاف وامورخیریه استان ایلام آغازشد و در کنار این امامزاده قبرستانی با قدمت چند صد ساله وجود دارد.

امامزاده سیدعلی(ع)

بقعه امامزاده سید علی (ع) که از امامزادگان با کرامت واقع در استان ایلام است مورد توجه زائرانی از استان ایلام و سایر استانهای همجوار است.

 این بقعه متبرکه در بلندی مشرف به شهر لومار و محله درویشان و رودخانه سیمره در شهرستان سیروان واقع شده است و این امامزاده از نوادگان امام سجاد (ع) می‌باشد.

 کرامات بسیار ایشان هر روزه دوستداران اهل بیت علیهم السلام را با پای پیاده به این مکان زیارتی می کشاند. فاصله ی بقعه ی متبرکه ی سید علی (ع)از شهر لومار حدود سه کیلومتری است و قبرستانی قدیمی‌ای در اطراف امامزاده قرار گرفته است.

امامزاده عباس (ع) عرب رودبار

امامزاده عباس (ع) عرب رودبار در روستای چم شیر و در فاصله 25 کیلومتری از شهر لومار واقع شده است.

امامزاده عباس عرب رودبار مربوط به سدهای متاخر دوران تاریخی پس از اسلام است.

این امامزاده در سال 1386 بعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

امامزاده محمدباقر (ع)

بقعه امامزاده محمد باقر (ع) در جنوب روستای سفید خانی شهرستان سیروان و با فاصله 30 كیلومتری از شهر لومار واقع شده است و نسبت به روستا سفید خانی در سطح پائین تری بر روی شیب ملایم قرار گرفته و مشرف بر رودخانه كارزان است.

با توجه به واقع شدن روستا در دامنه كوه و وجود ارتفاعات و رودخانه كارزان، منطقه از آب و هوای نسبتاً مرطوب برخوردار است و از بارندگی مناسب بهره مند می باشد.

این مكان زیارتی مورد احترام اهالی بوده و در حال حاضر اطراف بقعه قبرستان اهالی روستا قرار دارد. بنای فعلی آن به نظر می رسد كه متعلق به دوره صفویه تا قاجاریه باشد.

 رودخانه كارزان واقع در 200 متری بقعه امامزاده نزدیكترین محل تأمین آب آن می باشد. خاك منطقه زراعتی بوده و سفالهایی مربوط به دوره اسلامی در آن یافت شده است.

 این اثر در تاریخ 14 مرداد 1382 به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

امامزاده حاجی حاظر(ع)

امامزاده حاجی حاضر(ع) نیز یکی از مکان های زیارتی شهرستان سیروان می زباشد که در بین روستاهای لرینی و سرابکلان قرار دارد.

گذشتن رودخانه سیروان از پایین تپه ای که بقعه ی امامزاده روی آن قرار دارد و وجود مناظر زیبا و سر سبز ، آن را به یکی از مکان های گردشگری شهرستان تبدیل کرده است.

امامزاده زید بن علی(ع)

بقعه امامزاده زید بن علی (ع) در حدود سه کیلومتری شهر لومار مرکز شهرستان سیروان  بر روی تپه ای مشرف به رودخانه سیمره و در نزدیکی امامزاده سید علی (ع) قرار دارد.

این مكان زیارتی مورد احترام اهالی بوده ولی فعلا فاقد ساختمان و ضریح می باشد.

 سیروان نوین
 
 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار