شهرستان مرزی دهلران در جنوب استان ایلام با برخورداری از هوای دل انگیز بهاری در این فصل از سال یکی از مقاصد رویایی برای گذران تعطیلات آخر سال و نوروز 96 است.
کد خبر: ۳۹۳۲۳۵
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳ 12 March 2017
به گزارش تابناک ایلام ؛  شهرستان دهلران با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی و داشتن 220 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق، حد میان استان ایلام با جنوب کشور و یکی از مسیرهای اصلی گردشگری استان ایلام و غرب کشور است.

این شهرستان همچنین پیشینه تاریخی 40 هزار ساله از سکونت بشر را در قلب خود دارد و بهشتی برای عاشقان تاریخ و تمدن بشری به شمار می رود.

گردشگران و مسافران نوروزی این شهرستان با مجموعه ای از جاذبه های تاریخی، طبیعی، مذهبی و یادمان های دفاع مقدس شگفت زده شده و خاطره ای ماندگار از این سفر در ذهن آنها حک می شود.

در این شهرستان جاذبه های نادر و کمیابی از جمله تنها چشمه قیر کشور و غار خفاش زیستگاه نوعی خفاش کمیاب وجود دارد که نمونه آنها در دیگر مناطق کشور و حتی جهان دیده نمی شود.

تپه علی کش در این شهرستان به عنوان مهد کشاورزی جهان شناخته شده است و کاوش های باستان شناسی ثابت کرده اند که برای اولین بار ساکنان علی کش در 9 هزار سال پیش نوعی گندم و جو را کشت کرده و همچنین به اهلی کردن برخی حیوانات مانند بز پرداخته اند.


11 امامزاده و بقعه متبرکه در شهرستان دهلران پذیرای دوستان خاندان عصمت و طهارت بوده و مناطق عملیاتی شرهانی و چیلات نیز به عنوان آوردگاه های دفاع مقدس در هشت سال جنگ تحمیلی پذیرای کاروان های راهیان نور است.

تمهیدات لازم برای پذیرایی از گردشگران نوروزی در دهلران اندیشیده شده است
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دهلران گفت: تمام تمهیدات لازم جهت استقبال، خدمات دهی و اسکان گردشگران و مسافران نوروزی در این شهرستان اندیشیده شده است.

فرج فاضلی  اظهار کرد: شهرهای دهلران، میمه، پهله و موسیان برای پذیرایی و اسکان گردشگران آمادگی کامل داشته و توسط شهرداران این شهرها اقداماتی در خصوص زیبایی آنها صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: با توجه به مناسب بودن آب و هوا در این ایام، برخورداری از جاذبه های بکر طبیعی، تاریخی، مذهبی و دفاع مقدس و همچنین قرار گرفتن در مسیر عتبات عالیات، این شهرستان در این فصل از سال همواره مورد استقبال گردشگران قرار می گیرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دهلران گفت: برای اسکان گردشگران و مسافران نوروزی 16 مدرسه و همچنین هتل ها و مهمانسراها، زائرسراها و مهمانسراهای ادارات، کمپ های گردشری و پارک ها و فضای سبز در نظر گرفته شده است.

فاضلی یادآور شد: در مجموع ظرفیت اسکان سه هزار نفر روز گردشگر و مسافر نوروزی در اقامتگاه های این استان فراهم شده است.

وی تاکید کرد: در ایام تعطیلات نوروز 96 بر فعالیت هتل ها و مراکز خدماتی و پذیرایی شهرستان به صورت روزانه نظارت می شود و با برپایی سیاه چادر در پنج نقطه از شهرستان شامل پارک اناران، چشمه های آبگرم، امامزاده سید ناصرالدین، امامزاده ابراهیم قتال و ورودی روستای بیشه دراز نسبت به پخت نان ساجی و خوراک های سنتی، نمایش پوشاک و نوعی زندگی عشایری و توزیع اقلام فرهنگی اقدام خواهد خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دهلران گفت: پیش از فرا رسیدن تعطیلات نوروزی با حمایت و همراهی انجمن های مردم نهاد و دانش آموزان جاده چشمه های آبگرم، چشمه قیر، غار خفاش، قلعه شاخ و امزاده سید ابراهیم، پاکسازی و نسبت به سالم سازی محیط این جاذبه ها اقدام می شود.

فاضلی یادآور شد: یادمان های شرهانی و شهید چاغروندی، چشمه های آبگرم، امامزاده سیدناصرالدین، امامزاده ابراهیم قتال و شهر سبز میمه از مهمترین جاذبه هایی هستند که بیشترین بازدید از آنها انجام می شود.

چشمه های آبگرم دهلران با خواص درمانی آماده پذیرایی از مسافران نوروزی
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دهلران گفت: چشمه های آبگرم دهلران با خواص درمانی فراوان در 4 کیلومتری شمال شهر دهلران قرار دارد این منطقه در سال 92 به بخش خصوصی واگذار شده و در حال حاضر دارای امکانات خوبی برای پذیرایی از مسافران و گردشگران است.

فاضلی اظهار کرد: تنها چشمه قیر کشور نیز در 5 کیلومتری شمال دهلران دامنه ارتفاعات سیاه کوه به صورت یک حوضچه طبیعی سیاه رنگ که به شدت از آن قیر فوران می کند، قرار دارد و غار خفاش نیز در نزدیکی چشمه های آبگرم قرار دارد و زیستگاه نوعی خفاش کمیاب در کشور است بطوریکه نزدیک به 25 تا 30 هزار خفاش در آن زندگی می کنند.

فاضلی ادامه داد: پنج آبشار مجزا در فواصل مختلف در 120 کیلومتری دهلران و در روستای خربزان از توابع بخش زرین آباد وجود دارد که دارای پوشش گیاهی بسیار مناسب در فصل بهار و تابستان است.

وی از دیگر جاذبه های طبیعی این شهرستان را مناظر بکر و دیدنی درختان بلوط حاشیه جاده پهله به میمه، میمه به آبدانان و میمه به ملکشاهی همچنین آبشار زیبای چپی راستی روستای تختان اشاره کرد.

وی تاکید کرد:شماره تلفن های 08433728932 و 08433727696 به طور شبانه روزی پاسخگوی پیشنهادات، انتقادات و شکایات گردشگران و مسافران نوروزی است.
شهرستان دهلران دارای 82 اثر ثبت شده تاریخی در فهرست آثار ملی است و در 230 کیلومتری جنوب ایلام قرار دارد.

در ایام تعطیلات نوروز 95 بیش از 90 هزار نفر گردشگر و مسافر نوروزی و کاروان های راهیان نور از جاذبه های تاریخی، طبیعی، گردشگری و دفاع مقدس شهرستان دهلران بازدید کردند.

استان ایلام با داشتن یک هزار و 500 ابنیه تاریخی و آثار طبیعی و تفریحی یکی از مناطق مستعد کشور برای توسعه گردشگری و جلب گردشگران داخلی و خارجی به ویژه در ایام نوروز و فصل بهار است.

این استان با 2 میلیون هکتار گستره در منطقه کوهستانی و مرتفع غرب کشور واقع شده و به سبب داشتن طبیعت بکر و زیبا، کوه های سر به فلک کشیده و دشت های سرسبز به عروس زاگرس معروف است./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار