مدیرکل امور عشایری ایلام با بیان اینکه تقویم رسمی کوچ بهاره عشایر از 15 فروردین ماه آغاز می شود، گفت: به علت شرایط اقلیمی و بارش باران های بهاری کوچ عشایر استان تا اواخر فرودین ماه به تعویق افتاده است.
کد خبر: ۴۰۲۱۱۴
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳ 04 April 2017
به  گزارش تابناک ایلام؛ علی سلیمی اظهار کرد: در حال حاضر تنها 10 درصد عشایر بومی استان از مناطق گرمسیری به نقاط سردسیر و ییلاقی در حال کوچ هستند.
 
وی افزود: اما همه عشایر مهمان که همه ساله از استان های کرمانشاه و همدان با کوچ به ایلام فصول سرد سال را در مناطق گرمسیری این استان سپری می کنند، با آغاز فصل بهار آهنگ کوچ سر داده و به سمت استان های مبدا خود در حال کوچ هستند.
 
سلیمی یادآور شد: تمهیدات لازم در مبادی ورودی و خروجی ایل راه ها، تونل ها و راه های اصلی و فرعی با مشارکت دستگاه هایی چون نیروی انتظامی و هلال احمر برای حفظ امنیت سلامت جان، مال و احشام عشایر کوچرو برقرار است.
 
 دامنه های کبیرکوه، دینارکوه، سیوان، مانشت، قلارنگ، شره زول و دالاب از مهمترین مناطق ییلاقی عشایر استان ایلام در زمان کوچ بهاره است.
 
9 هزار و 700 خانوار با 60 هزار نفر جمعیت در قالب 12 ایل و 32 طایفه و همراه داشتن یک میلیون و 500 راس دام سبک و سنگین در استان ایلام زندگی می کنند.
 
همچنین در فصل کوچ پاییزه 2 هزار خانوار از عشایر استان های همدان و کرمانشاه با حدود 600 هزار راس دام زمستان را در نقاط گرمسیر استان ایلام می گذرانند و با شروع فصل بهار دوباره به استان های خود باز می گردند./م
ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار