معاون استاندار ایلام
معاون اقتصادی استاندار ایلام گفت: منطقه آزاد تجاری و صنعتی مهران در سطح ۹۱ هزار هکتار پیشنهاد شده است که امیدواریم به‌زودی مصوب شود.
کد خبر: ۷۸۴۹۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۸ 18 August 2015

به گزارش تابناک ایلام به نقل از خبرگزاری تسنیم ، شهرستان مرزی و نفت‌خیز مهران در همسایگی کشور عراق و در جنوب باختری استان ایلام قرار دارد.
این شهرستان در زمان هشت سال دفاع مقدس یکی از مهم‌ترین مناطق بوده است و از زمان بازگشایی مرز مهران به صورت میانگین روزانه  بیش از شش هزار نفر از مرز مهران تردد می‌کنند.

در مراسم اربعین سال گذشته بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر از طریق این مرز به عتبات عالیات مشرف شدند.

مرز رسمی مهران به‌دلیل نزدیکی به شهرهای زیارتی و پایتخت عراق، حضور و سکونت شیعیان در استان‌های هم‌جوار مرز مهران این مرز را به امن‌ترین مرز زمینی کشور برای تردد به کشور عراق تبدیل کرده است.

پایانه بازرگانی مهران نیز یکی از مهم‌ترین محل‌های صادرات کالا از کشور ایران به کشور عراق است که روزانه بین 600 تا 800 کامیون حامل محصولات مختلف از طریق مرز مهران به کشور عراق صادر می شود.

مناطق آزاد تجاری و صنعتی از مهمترین پایگاه های تجاری و اقتصادی کشورها هستند که می‌توانند زمینه‌های تحولات مهم و بزرگ اقتصادی را به وجود بیاورند.

ایجاد منطقه آزاد تجاری مهران نیز پیشنهاد شده است و تصویب این طرح در حال گذراندن مراحل مختلف تصویب است.

به‌منظور بررسی مزایای ایجاد منطقه آزاد تجاری مهران با حشمت‌اله عسگری که یکی از دانشیاران اقتصاد دانشگاه ایلام، معاون اقتصادی استاندار ایلام و سرپرست معاونت پشتیبانی استانداری ایلام است به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید.

تسنیم: تفاوت منطقه ویژه اقتصادی با منطقه آزاد تجاری چیست؟

حشمت‌اله عسگری: منطقه ویژه اقتصادی در محدوده کوچک‌تری است و صرفا تولیدی است، اما منطقه آزاد اقتصادی و صنعتی در سطح وسیع‌تری است به‌گونه ای که هم تولید و هم تجارت را در بر می‌گیرد.

منطقه ویژه اقتصادی قشر محدودی را در بر می‌گیرد مثلا در منطقه ویژه اقتصادی مردم عادی نمی‌توانند وارد کار شوند ولی در منطقه آزاد تجاری و صنعتی همه اقشار می‌توانند برای فعالیت وارد کار شوند و در کل تقریبا مشوقات کلی یکسان است.

تسنیم: منطقه ویژه اقتصادی مهران از چه زمانی ایجاد شد و چه محدوده ای را دربر می‌گیرد؟

حشمت‌اله عسگری: منطقه آزاد تجاری و صنعتی مهران از سال  91 ابلاغ شده است و برای اجرا رفته است و اکنون مشغول آماده‌سازی و تهیه زیرساخت‌ها هستیم و البته پنج واحد نیز زمین خریداری شده است و دنبال اخذ موافقت اصولی هستیم و پنج کارخانه برای ایجاد طرح‌های خود در مهران زمین خریداری کرده‌اند.

منطقه آزاد تجاری و صنعتی مهران در سطح 91 هزار هکتار پیشنهاد شده است که امیدواریم با طی مسیرهای تصویب به‌زودی مصوب شود.

تسنیم: منطقه ویژه اقتصادی مهران چه منفعتی برای مردم استان ایلام و منطقه داشته است؟

حشمت‌اله عسگری: به طور قطع با ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی مهران استان ایلام تغییرات جدی خواهد کرد و در زمینه‌های اقتصادی و تجاری متحول می‌شود.

وضعیت اشتغال و معیشت مردم استان ایلام و البته مردم منطقه بهبود پیدا می کند، همچنین قیمت تمام شده تولید در استان ایلام کاهش می یابد و در کنار آن قیمت مصرف‌کننده نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

می‌توان گفت که امکان حضور و ثبت شرکت‌های خارجی با مالکیت 100 درصد در منطقه آزاد تجاری و صنعتی مهران فراهم می‌شود.

تسنیم: بر اساس چه معیارهایی پیشنهاد ایجاد منطقه آزاد تجاری مهران داده شده است؟

حشمت‌اله عسگری: ایجاد منطقه آزاد تجاری مهران بر اساس چند ویژگی بسیار قابل توجه پیشنهاد شده است به گونه‌ای که این منطقه چند ویژگی دارد، نخست انتخاب مکان  است که  در این منطقه دسترسی به مرز و یا آب آزاد وجود دارد.

همچنین نقشه پیشنهادی برای ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی مهران هزینه اجرای خیلی کمی دارد.

به دلیل اینکه محل پیشنهاد شده برای ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی مهران از دو طرف به رودخانه و از یک طرف به مرز و طرف دیگر به ارتفاعات ملکشاهی می‌رسد نیاز به محصور کردن ندارد که هزینه زیادی را می‌طلبد.

تسنیم: تصویب این طرح در چه مرحله‌ای قرار دارد و محدوده نقشه‌ای آن در چه قسمت‌هایی است؟

حشمت‌اله عسگری: طرح ایجاد منطقه آزاد تجاری مهران در دو کمیسیون اقتصادی و امنیت ملی مورد تایید واقع شده است و امروز نقشه نهایی تحویل مناطق آزاد خواهد شد و  در صحن علنی مجلس نیز تصویب می‌شود.

قبلا ابتدا مجلس کلیت را تصویب می‌کرد و تهیه و تایید نقشه به عهده دولت بود، الان مسیر عوض شده است و نقشه منطقه آزاد را مجلس نیز باید تصویب کند.

استان ایلام در گروه استان‌های کم برخوردار کشور جای دارد و با وجود داشتن ذخایر بالای نفت و گاز و همچنین زمین‌های حاصلخیز ویژه برای کشاورزی با گذشت بیست و شش سال از جنگ تحمیلی که ویرانی های بسیاری را در این استان به بار آورد هنوز در بسیاری از حوزه‌ها در محرومیت به سر می‌برد.

آن گونه که اقتصاددانان نظر می‌دهند با تصویب طرح ایجاد منطقه آزاد تجاری مهران زمینه‌های تحولات ویژه در حوزه‌های معیشتی زندگی مردم این استان پدیدار می‌شود که می‌تواند سبب رونق اقتصادی در این استان کم برخوردار شود.


منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار