مروارید با اشاره به جدیت و اهتمام مدیریت ارشد استان برای مدیریت منابع آبی بیان کرد: استان ایلام ظرفیت های مناسبی برای مدیریت آب دارد که نیازمند تخصیص اعتبارات و توجه ویژه مسئولان در مرکز است.
کد خبر: ۱۱۷۷۵۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۴ 26 October 2015

امروزه تغییر اقلیم، خشکسالی‌های پی‌درپی، افزایش جمعیت، توسعه شهرها و کشاورزی موجب شده اکثر مناطق کشور با مشکل کمبود آب مواجه باشند.

مشکل کم‌آبی و تأمین آب چنانچه روند افزایش جمعیت شهرها همچنان ادامه داشته باشد، به انفجار اجتماعی منجر می‌شود، بنابراین مدیران و مسئولان باید ترتیبی اتخاذ کنند که جمعیت شهرها بر اساس امکانات طبیعی آن‌ها از جمله آب افزایش پیدا کنند و به‌جای حفر پیاپی چاه‌ها و استحصال آب‌های زیرزمینی که در شرایط تجدیدشوندگی قرار ندارند، باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که ضمن تأمین آب موردنیاز شهروندان به منابع محدود آب نیز فشار کمتری وارد آید و به اصطلاح باید در این عرصه دست به عصا حرکت کرد.

به گزارش تابناک ایلام،با بررسی روند کاهش بارندگی ها در چند سال اخیر ،امروزه دیگر نباید نام این وضعیت را پدیده خشکسالی بنامیم ، بلکه می‌توان گفت کشور ما وبه تبع آن استان ایلام به دلیل سال‌های متمادی خشکسالی با خشک قرنی مواجهه شده است و با حکمفرما شدن شرایط فوق ایلام جزء6 استانی قرار دارد که از نظر وضعیت منابع آبی در حالتی بحرانی قرار گرفته است.

بررسی روند فوق توسط کارشناسان  نشان می دهد،درصورت عدم مدیریت صحیح منابع آبی استان بروز بحران های اجتماعی ناشی  از این موضوع دور از انتظار نخواهد بود این درحالیست که وجود ظرفیتهای مناسب مدیریت آب دراستان می تواند بعنوان مهمترین نقطه قوت مورد توجه مسئولین کشوری قرار گیرد تا با تخصیص اعتبارات مورد نیاز بتوان براحتی از این وضعیت بحرانی عبور کرد.

استاندار ایلام در نشست بررسی مشکلات و پیگیری مسائل وزارت نیرو در حوزه آب و برق که با حضور قائم مقام وزارت نیرو، معاونین مربوطه آب، آبفا و برق و نیز مدیران عامل شرکت های مادرتخصصی منابع آب ایران و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در تهران برگزار شد، اظهار داشت: تسریع در ابلاغ تخصیص جهت مصارف آب شرب و صنعت و استفاده از فاینانس خارجی، اتخاذ تدابیر لازم برای تامین آب شرب شهرهای بدره، دره شهر و آبدانان در درازمدت و تسریع در تصویب طرح مطالعه تصفیه خانه شهر ایوان و و آغاز عملیات اجرایی آن از مسائلی است که در برنامه ریزی های وزارت نیرو باید مورد توجه قرار گیرد.

وی خواستار مساعدت وزارت نیرو در تامین آب و برق روستاهای بالادست سد سازبن در اعتبارات سالهای ۹۴ و ۹۵ و همکاری و مساعدت شرکت مادر تخصصی منابع آب ایران در استان شد.

مروارید با اشاره به جدیت و اهتمام مدیریت ارشد استان برای مدیریت منابع آبی بیان کرد: استان ایلام ظرفیت های مناسبی برای مدیریت آب دارد که نیازمند تخصیص اعتبارات و توجه ویژه مسئولان در مرکز است.

وی با تقدیر از خدمات وزارت نیرو در استان بیان کرد: تثبیت و ساحل سازی فعالیت های مهندسی رودخانه در پائین دست سد سیمره به منظور رفع اختلالات در اشتغال و معیشت کشاورزان، ارائه برنامه زمانبندی در راستای رفع افت ولتاز در سطح استان و رفع مشکل فوق توزیع برق در شهرستانهای دهلران، موسیان و سیروان و شهرک های صنعتی ایوان و چوار و نیز تامین ۳۰ مگاوات برق مورد نیاز شهرک صنعتی ایوان از نیازهای اساسی استان است که باید مورد تاکید قرار گیرد.

استاندار ایلام در بخش دیگری از سخنانش بر ضرورت ایجاد پروژه آب شرب و بهداشتی ویژه در مهران برای توسعه زیر ساختهای اربعین و اختصاص اعتبارات آن تاکید و تصریح کرد: افزایش اعتبارات استان، تلاش در راستای آب رسانی به شهرهای استان به خصوص در ملکشاهی، تامین اعتبار مجتمع آبرسانی میشخاص از سرجمع اعتبارات سال ۹۴ و رفع مشکل ۲۰ روستای مشکل دار دهلران در مجتمع وحدت انقلاب و ثاراله عین خوش از دیگر طرح های استان است که باید مورد توجه قرار گیرد.

محمودی معاون وزیر نیرو نیز در ادامه با تحلیل منابع آبی کشور و استان در خصوص تخصیص اعتبارات بیشتر برای پروژه های استان قول مساعد داد.

معاون وزیر نیرو بر تلاش این وزارتخانه برای اختصاص اعتبارات بیشتر در بودجه سال ۹۵ و تکمیل پروژه های نیمه تمام استان در حوزه آب تاکید و دستورات لازم را صادر کرد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار