اگر تاکنون به جواهرده نرفته اید، احتمالا نام آن به گوشتان خورده است. جواهر ده کجاست؟ در اینجا برای لحظاتی میخواهیم به جواهرده سرسبز ایران سفر کنیم.
کد خبر: ۱۱۷۲۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۰ 22 June 2024

جواهرده کجاست؟ چه جا‌های دیدنی و سوغاتی‌هایی دارد؟

جا‌های دیدنی جواهرده یکی از مقاصد گردشگری مسافران شمال ایران سرسبز است. جواهرده در زمستان هم زیبا و دیدنی است. عکس جواهرده را که ببینید، حکایت از منطقه ای زیبا و دوست داشتنی دارد که عاشقان سفر را به سمت خود فرا می خواند. اگر می خواهید چند شبی در این منطقه بمانید باید به فکر اجاره سوئیت ارزان در جواهرده و یا یک خانه روستایی در جواهرده باشید. در این مطلب علاوه بر پاسخ سوال جواهرده کجاست؟ با این روستای زیبا آشنا شوید.

جواهرده کجاست؟

روستای جواهرده در رامسر یکی از زیبا‌ترین نقاط این منطقه است که مانند آن وجود ندارد. روستای جواهرده در رامسر یکی از زیبا‌ترین نقاط این منطقه است که مانند آن وجود ندارد. این روستا دقیقا در شمال کشور قرار گرفته و جاده آن به قدری رویایی وسوسه کننده است که چشم از دیدن آن سیر نمی‌شود. جاده این روستا ترکیب درختان سبز و مه و مسیر باران خورده است که شما را به یک دنیای خیالی می‌برد. آب و هوای آن به شدت دلنشین و مطبوع است و چشم انداز‌های آن به قدری بکر و دست نخورده هستند که نمی‌توان باور کرد. گردشگران و مسافرانی که به این منطقه سفر می‌کنند متحیر و انگشت به دهان می‌مانند از این همه چشم نوازی و زیبایی در کنار هم! امروز هم قرار است ما شما را با این همه شکوه و جاذبه حیران کنیم.

جواهرده روستای رویایی ایران

یکی از زیباترین ییلاق‌های رامسر و حتی استان مازندران جواهرده نام دارد. جواهرده در یونسکو نیز ثبت شده است و شهرت جهانی دارد.

این روستا دقیقا در شمال کشور قرار گرفته و جاده آن به قدری رویایی وسوسه کننده است که چشم از دیدن آن سیر نمی‌شود. جاده این روستا ترکیب درختان سبز و مه و مسیر باران خورده است که شما را به یک دنیای خیالی می‌برد. آب و هوای آن به شدت دلنشین و مطبوع است و چشم انداز‌های آن به قدری بکر و دست نخورده هستند که نمی‌توان باور کرد. گردشگران و مسافرانی که به این منطقه سفر می‌کنند متحیر و انگشت به دهان می‌مانند از این همه چشم نوازی و زیبایی در کنار هم!

جواهرده کجاست؟ چه جا‌های دیدنی و سوغاتی‌هایی دارد؟

علت نامگذاری جواهرده

 

برخی از شواهد نشان می‌دهد که نام این روستا از ابتدای کار جواهر ده نبوده. در گذشته اینطور مرسوم بوده که در مناطق شمالی خصوصاً منطقه زیبای گیلان، به روستا‌هایی که در اماکن بلند و ارتفاعات قرار داشتند “جؤرده”، “جورده” یا “جئوردی” می‌گفتند. بر همین اساس افراد بسیاری معتقدند که جواهر ده یکی از همین نام‌ها بوده که تغییر پیدا کرده ایت.

فرضیه دیگر این است که در گذشته ساکنان این منطقه از درون قبر‌های گبری جواهرات زیادی پیدا می‌کردند. البته گفته می‌شود که در دوران حکومت ساسانیان و دولت قبل از آل بویه، رسم بوده است که مردگان را در مناطق بلند، درون دخمه‌هایی قرار می‌دادند و در کنار آن‌ها جواهرات می‌گذاشتند که این موضوع متعلق به زرتشتیان است. البته بر همین اساس این فرضیه دوم را برای نام گذاری جواهر ده قوی‌تر و واقعی‌تر می‌دانند.

ناگفته نماند که یک فرضیه دیگر هم وجود دارد که می‌گوید در گذشته‌های دور بانویی با نام “جواهر” در این منطقه حکمرانی می‌کرده و بر همین اساس نام این روستا را از ایشان گرفته اند. در هر حال جواهر ده در حال حاضر یکی از زیبا‌ترین دیدنی‌های خطه شمال کشور ایران به حساب می‌آید.

جا‌های دیدنی جواهرده

مسافران شمال می توانند در جواهرده به گشت و گذار و تفریح بپردازند.

بوستان جنگلی صفارود

اگر الویت شما برای سفر، دستیابی به آرامش و گذراندن اوقاتی خوش در یک جای دنج و باصفا است، پس حتما از بوستان جنگلی صفارود که در ۹ کیلومتری جاده جواهرده واقع شده است، دیدن کنید. وجود درختان انبوه و سرسبز در این جنگل و ترکیب آن با صدای آبشار صفارود، بدون تردید آرامشی وصف‌ناپذیر به شما هدیه خواهد کرد. از ویژگی‌های این بوستان جنگلی می‌توان به چشمه آب معدنی آن اشاره کرد که بسیار گوارا بوده و ساکنین این منطقه از آن برای نوشیدن استفاده می‌کنند.

جواهرده کجاست؟ چه جا‌های دیدنی و سوغاتی‌هایی دارد؟

دریاچه قو

وجود دریاچه‌ای به نام قو در دل طبیعت چشم‌نواز جاده جواهرده، همانند نگینی می‌درخشد. این دریاچه مصنوعی از یک برکه کوچک به دست آمده و توسط بخش خصوصی گسترش پیدا کرده است.

وجود آلاچیق‌های زیبا و چوبی در دور‌تادور این دریاچه موجب شده تا با آسودگی خاطر در این محیط استراحت کرده و از سکوت بی‌بدیل این طبیعت بکر لذت ببرید. اگر اهل اندکی هیجان هستید، حتما قایق‌های پدالی موجود در دریاچه قو را امتحان کرده و از همه قسمت‌های این دریاچه دیدن کنید.

بهتر است بدانید که دریاچه قو در یک مسیر فرعی از این جاده ییلاقی واقع شده که برای رسیدن به آن باید ۲.۵ کیلومتر در یک جاده خاکی رانندگی کنید. یک بار رفتن به این دریاچه زیبا کافی‌ست تا هر بار در سفر خود به شهرستان رامسر از این منطقه زیبا دیدن کنید.



آبشار‌ها و چشمه‌ها

شما در مسیر این جاده ییلاقی و جذاب با آبشار‌ها و چشمه‌های زیبا و شگفت‌انگیزی روبرو می‌شوید، که به شما اجازه نمی‌دهند پیش از توقف و عکاسی در کنار آن‌ها به مسیر خود ادامه دهید. زیبایی آبشار‌های موجود در مسیر این جاده هوش از سرتان می‌برد و آرامشی بی‌نظیر را برایتان به وجود خواهد آورد.

جواهرده کجاست؟ چه جا‌های دیدنی و سوغاتی‌هایی دارد؟

مراتع و قله‌ها

با عبور کردن از جاده ییلاقی این روستای زیبا، از مسیر جنگلی فاصله گرفته و وارد مراتع و قله‌ها می‌شویم. مراتع و قله‌های زیبایی در روستای جواهرده واقع شده‌اند و یک مکان خوب برای تفریح به شمار می‌روند. قله‌های سرخ تله، واژک سه براره رژه و سماموس از مهم‌ترین و جذاب‌ترین جا‌های دیدنی این منطقه ییلاقی محسوب می‌شوند.

جواهرده کجاست؟ چه جا‌های دیدنی و سوغاتی‌هایی دارد؟

آبشار کوهستانی

در سفر به روستای جواهرده، بازدید از این آبشار دیدنی و ناب را در برنامه خود قرار دهید. آبشار کوهستانی در انتهای این جاده ییلاقی منحصر به فرد، واقع شده و برای رسیدن به آن باید شیب‌های تندی را سپری کرده و از مسیر‌های باریک گذر کنید تا چشمانتان به جمال این آبشار بی‌نظیر روشن شود.

مسجد آدینه

یکی دیگر از جا‌های دیدنی و جاذبه‌های تاریخی این منطقه ییلاقی را می‌توان مسجد آدینه معرفی کرد. این مسجد با قدمتی ۷۰۰ ساله یکی از جاذبه‌های اصلی روستای جواهرده به شمار می‌رود. مسجد آدینه در گذشته، معبد و آتشکده آیین میترایی و زرتشتیان بود، اما شخصی به نام «شل شریف» در حدود ۷۰۰ سال قبل کمر همت بست و این مسجد را دقیقا مطابق با معماری و فرهنگ مردم شمال احداث کرد.

جواهرده کجاست؟ چه جا‌های دیدنی و سوغاتی‌هایی دارد؟

مقبره شاه یحیی

یکی دیگر از مکان‌های مذهبی این روستای ییلاقی را می‌توان مقبره شاه یحیی دانست که در چکاد قله سماموس واقع شده است. بسیاری از اهالی این روستا به منظور برآورده شدن دعا‌ها و راز و نیاز‌های خود با خدا وارد این مکان می‌شوند.

گور‌های تاریخی گبری

گور‌های تاریخی گبری را می‌توان یکی دیگر از آثار تاریخی و مکان‌های دیدنی روستای جواهرده دانست که در حدود ۲ تا ۳ هزار سال قدمت دارد. گور‌های گبری در دو نوع سردابه‌ای و خمره‌ای وجود دارند که با توجه به اعتقادات هر قومیت متفاوت است.

جواهرده کجاست؟ چه جا‌های دیدنی و سوغاتی‌هایی دارد؟

رستوران‌های جاده جواهرده

غذا‌های رستوران‌هایی در مسیر این روستای ییلاقی واقع شده‌اند و علاوه بر غذا، معمولا برای مهمانان خود چای هم سرو می‌کنند.

سوغاتی جواهرده

در جواهرده می توانید برای خود یا دوستانتان سوغاتی خوردنی یا یادگاری صنایع دستی تهیه کنید.

ترشی‌های رنگارنگ

خوراکی که بیشتر از هر چیزی چشم شما را در بازار‌های محلی جواهرده جلب می‌کند، ترشی‌ها و لواشک‌های خوشمزه رنگارنگ است. از هر سوغاتی که در شمال بتوان گذشت، از ترشی‌های خوشمزه آن نمی‌توان گذشت! ممکن است ترشی‌های معمولی را بتوانید در شهر خود پیدا کنید، اما تنوعی که در ترشی‌های رنگارنگ شمال وجود دارد را در هیچ جای دنیا نمی‌توان یافت. از جمله پرطرفدارترین ترشی‌های شمالی می‌توان به سیر ترشی، ترشی بادمجان، ترشی لیته، هفت بیجار و ترشی مرکبات اشاره کرد. لواشک‌های خوشمزه در بازار‌های محلی جواهرده نیز سوغات خوبی برای کودکان و جوانان به حساب می‌آیند. لواشک‌های فرآوری شده با طعم آلو، آلوچه و یا تمشک، هوش از سر شما خواهد برد.

عسل طبیعی

در ارتفاعات استان مازندران، پرورش زنبور عسل رونق زیادی دارد. جواهرده روستایی است که در کوهستان‌های این استان قرار گرفته و مرغوب‌ترین عسل را می‌توانید در آن پیدا کنید. عسل طبیعی که در کوه‌های مازندران یافت می‌شود، بسیار خوشمزه و ناب است و می‌تواند یک سوغاتی مفید برای عزیزان‌تان باشد.

زیتون

امروزه در بازار‌های محلی شمال، زیتون به شکل‌های خاص و متنوعی عرضه می‌شود و آنقدر تنوع آن زیاد است که ممکن است شما را در انتخاب گیج کند. یکی از پرطرفدارترین انواع آن، نوعی زیتون است که هسته آن را بیرون آورده و به جای هسته سیر یا فلفل قرار می‌دهند که مزه بسیار لذیذی به خود می‌گیرد. زیتون پرورده نوعی دیگر از زیتون‌های پرطرفدار است که تقریبا همه افراد مزه آن را دوست دارند.

نان محلی

یکی دیگر از سوغات جواهرده، نان محلی آن‌هاست. البته اگر از شهر‌های نزدیک به جواهرده سفر می‌کنید، نان محلی می‌تواند سوغاتی مناسبی باشد، در غیر این صورت ممکن است حمل و نقل آن کمی آزار دهنده بوده و یا تازگی خود را از دست بدهد. گاهی مردم محلی نانی به نام کوهی یا ییلاقی می‌پزند که مزه‌ای شبیه به نان شیرمال داشته و کمی شیرین است. این نان از تخم مرغ، شیر، کره، شکر، آرد و آب تهیه می‌شود و لایه میانی آن با استفاده از کنجد، گردو و شکر پر می‌شود. اگر این نان را در روستای جواهرده پیدا کردید، خودتان را از مزه دلنشین آن محروم نکنید.

صنایع دستی جواهرده چیست؟

زنان و مردان هنرمند روستای جواهرده، در بازار‌های سنتی این منطقه انواع صنایع دستی محلی خود را به مسافران و گردشگران عرضه می‌کنند. می‌توانید این صنایع دستی را تهیه کرده و علاوه بر کمک به روستاییانی که از این طریق زندگی خود را می‌گذرانند، هدیه‌ای ارزشمند به عزیزان خود بدهید. با خواندن ادامه این مقاله با صنایع دستی جواهرده بیشتر آشنا شوید.

زیرانداز‌های نمدی

نمدمالی از صنایع دستی قدیمی استان مازندران حساب می‌شود و در بسیاری از شهر‌ها و روستا‌های آن از جمله جواهرده رونق دارد. با استفاده از نمد می‌توان محصولات مختلفی از قبیل کلاه، کوله و زیر انداز تولید کرد. زیر انداز‌ها و فرش‌های کوچک نمدی جزو صنایع دستی پرکاربرد به شمار می‌روند. جالب است بدانید که نمد بافته نمی‌شود، بلکه با استفاده از فشار پا یا دست روی الیافی خاص و آب تولید می‌شود. الیاف اصلی نمد پشم گوسفند است که آن را با استفاده از رنگ‌های مصنوعی رنگ آمیزی می‌کنند. ساخت یک قطعه نمد حدود یک روز طول می‌کشد و معمولا با کمک چند نفر ساخته می‌شود.

جواهرده کجاست؟ چه جا‌های دیدنی و سوغاتی‌هایی دارد؟

ظروف سفالی

سفالگری یکی از صنایع دستی جواهرده به شمار می‌رود که در دیگر نقاط ایران نیز رایج است. دلیل رونق هنر سفالگری در استان مازندران خاک رس است که به وفور در این منطقه یافت می‌شود. انواع ظروف سفالی در فروشگاه‌های صنایع دستی و یا بازار‌های محلی وجود دارند که هنر دست هنرمندان مازندرانی هستند. ظروف سفالی می‌توانند یک سوغاتی یا یادگاری پرکاربرد برای عزیزان‌تان باشند.

جوراب‌های پشمی

اگر در فصل زمستان به جواهرده سفر می‌کنید، احتمالا جوراب‌های پشمی رنگارنگ در بازار‌های محلی چشم شما را به خود جلب خواهد کرد. این جوراب‌ها در رنگ‌ها و طرح‌های متنوع و زیبایی تولید شده و سوغاتی پر کاربرد در فصل زمستان هستند. البته بهتر است بدانید این جوراب‌های پشمی با استفاده از دستگاه‌های جوراب بافی بافته می‌شوند. این جوراب‌های پشمی برای گرم ماندن و جلوگیری از یخ زدگی انگشتان پا در فصل زمستان مناسب هستند.

جواهرده کجاست؟ چه جا‌های دیدنی و سوغاتی‌هایی دارد؟

عروسک بافتنی

اگر قصد خرید سوغاتی برای کودکان را دارید، می‌توانید با خرید عروسک‌های بافتنی که هنر دست زنان هنرمند جواهرده هستند، آن‌ها را شگفت زده کنید. این عروسک‌های بامزه مدل‌های مختلفی از جمله دختر، پسر و کودک دارند که می‌توانید با توجه به ذوق و علاقه کودک خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار